1

پیامک دردسر ساز وزیر بهداشت

از 21 فروردین تعداد تماس‌های غیر مرتبط با اورژانس اجتماعی افزایش چشمگیری داشته و مردم از اورژانس اجتماعی انتظار پاسخ به سوالات بهداشتی را دارند؛ لطفا برای سوالات بهداشتی به 1480 تماس بگیرید.

 

عاطفه خوافیان

در روزهای قرنطینه کرونایی گزارشات  مردمی حاکی از  افزایش خشونت خانگی داشت و علاوه بر آن بسیاری از خانواده‌ها در این دوران با چالش‌های زیادی روبرو شده و در نهایت به فکر طلتق افتادند.

اما این قضیه از روزی که وزارت بهداشت پیامکی مبنی بر تماس با اورژانس اجتماعی در صورت خشونت خانگی توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده و ما نیز به سراغ معاون اجتماعی بهزیستی و اورژانس اجتماعی رفته تا با او در این زمینه به گفت‌و گویی بپردازیم.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی استان خراسان رضوی گفت : افزایش تماس‌های‌ اورژانس اجتماعی نتیجه پیامک وزارت بهداشت بوده و مردم بیشتر برای مسائل مربوط به کرونا با ما تماس می گیرند.

دکتر حقدادی در گفتگو با خبرنگار صبح امروز افزود: در این شرایط که مردم در حال دست و پنجه نرم کردن ، با مشکل کرونا هستند، بسیاری از افراد برای مشکلات کرونایی با اورژانس اجتماعی تماس می گیرند، در حالی که اورژانس اجتماعی، وظیفه‌اش در خصوص چند موضوع محدود مثل کودک آزاری، همسر آزاری، خود کشی، فرار دختران و امثال آن است و افراد باید برای سایر موارد با شماره تلفن ۱۴۸۰تماس بگیرند.

نیاز به حکم قضایی ورود به منازل در روزهای قرنطینه

وی بیان کرد:  روال کار اورژانس اجتماعی تغییری نکرده است ، و طبق قانون باید برای اقدامات خود ، دستور قضایی بگیرد، اما تفاوتی که در تماس هایی که با اورژانس اجتماعی گرفته می شود پیش آمده ، نوع تماس هایی که مردم با آن می گیرند است.

وی مطرح کرد: قسمتی از سوالاتی که مردم می پرسند ، سوالات بهداشتی است، که هرچند همکاران ما پاسخگو هستند اما بهتر است که مردم این سوالات بهداشتی را از سایر مبادی سوال کنند، گروهی دیگر نیز سوالاتشان در خصوص کمک های مالی است، که این موضوع نیز در حوزه کاری اورژانس اجتماعی نیست.

حقدادی ادامه داد:  کمک‌های اقتصادی که  از سوی سازمان‌های حمایتی مثل کمیته امداد، بهزیستی، خیریه ها و مردم عادی صورت میگیرد جای تقدیر دارد و اقدام خوبی است اما این امر نیز وظیفه اورژانس اجتماعی نیست، بلکه  اورژانس اجتماعی بیشتر مأموریت های حاد ، فوری و اورژانسی دارد بنابراین در گیر کردن پرسنل اورژانس اجتماعی چه در قسمت پاسخ تلفنی و چه در قسمت ماموریت‌های تیم سیار باید مرتبط با ماموریت خودشان باشد، تا از وظیفه اصلی خود باز نمانند.

پیامک دردسر ساز وزیر بهداشت

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی ابراز کرد:  در روزهای اخیر پیامکی از سوی وزارت بهداشت منتشر شده است که درآن از مردم خواسته شده که در صورت مشاهده موارد کودک آزاری یا همسر آزاری با شماره تلفن ۱۲۳ تماس بگیرند، این موضوع بسیار خوب است زیرا مردم را با با چنین مواردی آشنا میکند، اما بعد از ارسال این پیامک مردم سوالات کرونایی وغیر اورژانسی خود را نیز از ما سوال می کنند که از مردم میخواهیم این سوالات را از مبادی دیگر بپرسند.

وی بابیان اینکه تا ۲۰فرورین ماه تعداد تماس ها مانند قبل بوده و افزایشی نداشته است گفت:  از ۲۱فروردین به بعد یعنی پس از انتشار پیامک از سوی وزارت بهداشت، میزان تماس‌ها با اورژانس اجتماعی افزایش پیدا کرده است و به طبع آن تعداد ماموریت‌ها نیز مقداری افزایش پیدا کرده است، اما به دلیل اینکه بیشتر تماس ها مربوط به ما نیست سعی میکنیم که به صورت تلفنی به افراد مشاوره بدهیم و آنان را مجاب کنیم که به چه نحوی عمل کنند.

پسا کرونا در راه است…

حقدادی در خصوص نحوه مقابله با مشکلات پسا کرونایی اظهار کرد: هرچقدر که مدت زمان این بیماری بیشتر شود، عوارض اقتصادی و اجتماعی و بهداشتی  آن و میزان بیماری‌ها و مرگ و میر  نیز بیشتر شده و عوارض ناشی از این مشکلات نیز بیشتر می‌شود. بنابراین توصیه می شود که مردم با فاصله گذاری کامل و رعایت مسائل بهداشتی، کاری کنند که این بیماری زودتر به اتمام برسد.

وی خاطر نشان کرد: زمانی که افسردگی مردم به دلیل شرایط اقتصادی و یا مشکلات داخل خانواده افزایش یابد یا مثلادبه دلیل تغییر سبک زندگی و افزایش ساعات با هم بودن وتغییر میزان درآمدها و هزینه ها، خشونت‌هایی در خانه شکل میگیرد، و یا مسائلی که قبلا مختصر بوده است ، تقویت می شود.

حقدادی تصریح کرد: در حال حاضر افراد به دلیل ترس از تجمع و آلودگی برای طلاق اقدام نمی کنند، اما زمانی که این مسائل برطرف شود ممکن است که به دادخواست قبلی خود برگردند ویا حتی ممکن است شرایط آنان بدتر از گذشته شود.

وی با بیان اینکه بیشترین عارضه اجتماعی که  پس از کرونا پیش می آید ، بستگی به میزان خسارت های اقتصادی دارد گفت: هر گروهی از اجتماع که آسیب اقتصادی بیشتری از کرونا ببینند، مسائل اجتماعی و روانی شان بیشتر خواهد شد و ما باید سعی کنیم که با حداکثر تدبیر، مشکلات اقتصادی حین کرونا و پسا کرونا را کنترل کنیم ، تا بعدا از مسائل اجتماعی کمتر ضرر کنیم.

باز بودن سامانه مشاوره بهزیستی

دکتر حقدادی معاون اجتماعی سازمان بهزیستی استان خراسان رضوی در پایان سخنان خود با بیان اینکه سامانه نوبت طلاق باز نیست ابراز کرد: به دلیل اینکه نوبت هایی که افراد برای اسفند و فروردین گرفته بودند با تعطیلی مراکز مشاوره روبروشد، اکنون در حال رسیدگی به آن ها هستیم و مراکز مشاوره طلاق به دلیل جلو گیری از تجمع با یک سوم ظرفیت کار می کنند و پس از اتمام پاسخگویی نوبت های اسفند و فروردین ، سامانه نوبت دهی مجددا باز می‌شود اما مراکز مشاوره بهزیستی باز بوده و آماده ارایه خدمت رسانی به مردم هستند.