1

انتخاب بین معیشت و سلامت

محمد علی علی نژاد

با ارائه لایحه دو فوریتی از سوی شهرداری مشهد فعالیت محدود 27 خط اتوبوسرانی ازاول اردیبهشت و ادامه تعطیلی قطار شهری مشهد تا 15 اردیبهشت به تصویب شورای اسلامی شهرمشهد رسید.

به گزارش صبح امروز، درهشتاد و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهرمشهد  که روز گذشته برگزار شد، خلیل الله کاظمی، معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد در دفاع از لایحه دو فوریتی شهرداری مشهد در خصوص ادامه تعطیلی یا فعالیت ناوگان اتوبوسرانی و قطار شهری مشهد گفت: شرایط فعلی و کاهش ابتلا به بیماری کرونا با تعطیلی اتوبوسرانی و قطارشهری قابل قبول است و ما نیز با ادامه آن موافق هستیم، اما باید به این نکته توجه داشت که فعالیت ها از اول اردیبهشت به حالت عادی باز خواهد گشت و اگر ناوگان حمل ونقل عمومی به صورت محدود فعال نشود با گلایه های اجتماعی روبه رو خواهیم شد.
وی افزود: ما به ناچار باید میان سلامت و معیشت انتخابی داشته باشیم، درکنار این موضوع شورای عالی ترافیک و ستاد مبارزه با ویروس کرونا کشورتاکید برفعال شدن حمل ونقل عمومی دارد که از آن سمت نیز تحت فشار قرار خواهیم گرفت.
وی اضافه کرد: تنها کاری که در این زمینه می توانیم انجام دهیم درنظرگرفتن تمهیدات بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه است که پروتکل های آن انجام شده است.
کاظمی با اشاره به این که در لایحه ارائه شده درخواست ادامه تعطیلی قطار شهری تا 15 اردیبهشت و فعال شدن محدود اتوبوسرانی هستیم، اظهارکرد: در صورت تصویب شورا، 27 خط محوری و خطوط بی. آر.تی به همراه تعدادی از خطوط حومه از ساعت 6 تا 8:30 صبح و 16:30 تا 19 فعال خواهند شد.
معاون عمران، حمل ونقل وترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: در زمان عادی تعداد 500 دستگاه اتوبوس در این تعداد خط فعال بودند که برای رعایت فاصله اجتماعی و کاهش سرفاصله های زمانی رسیدن اتوبوس به ایستگاه 400 اتوبوس دیگر به این خطوط اضافه خواهد شد.
لایحه به نفع سلامت شهروندان است
محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در موافقت با این لایحه گفت: درمجموع ما با ادامه تعطیلی ناوگان اتوبوسرانی و قطار شهری موافق هستیم زیرا تاثیر بسیاری در کاهش ابتلا شهروندان به ویروس کرونا داشت، اما اگر با فعال شدن محدود اتوبوسرانی موافقت نکنیم با توجه به تصویب شورای عالی ترافیک و ستاد مبارزه با کرونا مجبور به راه اندازی کامل اتوبوسرانی و قطار شهری خواهیم بود لذا به نفع سلامت شهروندان است که با راه اندازی محدود و تعطیلی قطار شهری موافقت کنیم.
وی افزود: با تصویب ستاد مقابله با کرونا، شنبه کارها و فعالیت ها درکشور به حال عادی باز می گردد و با توجه به این موضوع بخش های کارگری نیاز به حمل ونقل عمومی دارند زیرا توانایی پرداخت هزینه استفاده از حمل ونقل خصوصی را ندارند لذا نیاز است بخش محدودی از ناوگان اتوبوسرانی فعال شود.
پس از بحث و بررسی و اعلام نظرات موافق و مخالف شورای شهر مشهد با ادامه تعطیلی مترو و فعالیت محدود برخی خطوط اتوبوسرانی از ابتدای اردیبهشت تا پانزدهم در مشهد موافقت شد.
بر این اساس27 خط محوری و خطوط بی. آر.تی به همراه تعدادی از خطوط حومه ازتاریخ اول اردیبهشت از ساعت 6 تا 8:30 صبح و 16:30 تا 19 فعال خواهند شد.
تصویب طرح ایجاد بانک اطلاعات برای اقشار آسیب پذیر با قید دو فوریت
در ادامه این جلسه طرح دو فوریتی شهرداری مشهد درخصوص ایجاد بانک اطلاعاتی شهروندان با اولویت اقشار آسیب پذیر در دستور کار قرارگرفت.
رضا خواجه نائینی، معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد در این خصوص گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و توزیع بسته های معیشتی از سوی شهرداری نیاز به شناسایی افراد نیازمند داشتیم لذا ایجاد بانک اطلاعاتی اقشار آسب پذیر با کمک نرم افزار «شهر بدون گرسنه» و شورای اجتماعی محلات و.. در دستور کار قرارگرفت که طرح دو فوریتی آن امروز به شورای شهر ارائه شده است.
هم چنین احمدنوروزی عضو شورای اسلامی شهر مشهد در این خصوص گفت: باتوجه به توزیع ۳۰۰ بسته معیشتی به خانوادهای نیازمند حاشیه شهر، فرصت خوبی است که بانک اطلاعاتی از شهروندان تهیه شود.

براساس مصوبه شورای اسلامی شهر، شهرداری مشهد مکلف شد، براساس این مصوبه «شهرداری مشهد مکلف است، به منظور فعالیت هدفمند در زمان بحران‌های اجتماعی مانند شیوع کرونا ویروس، بلایای طبیعی احتمالی و کمک به اقشار آسیب‌پذیر در دوره بحران مانند کارگران روزمزد، دست‌فروشان و…، بانک اطلاعات شهروندان را با اولویت اقشار آسیب‌پذیر و کارگران ساختمانی، کارگران روزمزد و زنان سرپرست خانوار با استفاده از بانک اطلاعات سایر ارگان‌ها، شورای اجتماعی محلات، خیریه‌ها و… ایجاد کند.
حمایت شورای شهر مشهد از جهاددانشگاهی در راه‌اندازی واحد تشخیص مولکولی

رئیس کمیسیون برنامه ،بودجه و فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد درخصوص لایحه طرح راه‌اندازی واحد تشخیص مولکولی SARS-CoV-2 گفت: جهاد دانشگاهی در اقدامی نسبت به واحد تشخیص مولکولی ویروس کرونا اقدام کرده است . این سازمان کیت مربوطه را فراهم کرده و تایید آن را گذرانده است. از شورا درخواست کرده که برای تکمیل کار خود، از آنها حمایت کند. شورا با توجه به اختیارات قانونی خود با 2.5 میلیارد تومان موافقت کرده است. این حمایت به دو بخش تعلق خواهد گرفت. بخش اول آن تجهیزات و منابع مصرفی مورد نیاز است که بخشی از اعتبارات آن را خودشان و بخشی دیگر را شورا تامین خواهد کرد.

بتول گندمی افزود:  بخش دوم این است که ما هزینه‌ آزمایش از افراد آسیب‌پذیر جامعه  که توان پرداخت ندارند را تامین کنیم. براساس آنچه که گفته ‌شد هزینه این آزمایش بالغ بر 800 هزارتومان است که ما آن را تقبل می‌کنیم. این مسائل براساس بند 18 ماده 80 است. آنچه گفته شده کیت‌ها باید تاییده تهران را طی می‌کرد. در حال حاضر عدد ما زیر 100 است که اگر این امکانات در اختیار آنها قرار بگیرد، به بیش از 500 کیت در روز می‌رسد. این کار به نفع شهروندان مشهدی است. این خدمت را متخصصین مجموعه در اختیار شهروندان قرار می‌دهند. دستگاهی که قرار است خریداری شود، بیش از 700 میلیون تومان است که با افزایش قیمت‌ها حدود یک میلیارد تومان خواهد بود.

وی ادامه داد: 1.5 میلیارد دیگر این اعتبار مربوط  به خرید مواد مصرف شدنی است. بخشی که ما باید از محل تبصره هشت کمک کنیم، هزینه آزمایش شهروندان آسیب پذیر است.

رمضان‌علی فیضی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص این لایحه و با عنوان سوال از لایحه، بیان کرد: این کار با ماموریت‌ها و کارهای مدیریت شهری چقدر اقتضا و هماهنگی دارد؟

محمدرضا حیدری رئیس شورای اسلامی شهر مشهد به عنوان موافق و در پاسخ به فیضی، خاطرنشان کرد: در این خصوص کشورهایی موفق بودند که عاملان بدون علامت را شناسایی کردند. این زیرساخت در مشهد نبوده است. کمکی که ما برای این زیرساخت کنیم، به درد امروز شهر خواهد خورد و نیز به درد آیندگان می‌خورد که در مواجهه با بیماری‌های ویروسی، زیرساخت‌های آن را در شهر داشته باشند.

وی افزود: ما بیش از 10 میلیارد تومان به معیشت اقشار نیازمند کمک می‌کنیم. به نظر من این لایحه مناسب‌ترین و بهترین لایحه برای امروز و فردای شهر است. لایحه‌ای که برای زیرساخت شهر ظرفیتی ایجاد می‌کند. شناسایی عاملان بی‌علامت کار بسیار ارزشمندی است. مثلا این سازمان به مجموعه زندان شهر و غسالخانه‌ها رفته و از زندانیان و غسالان تست می‌گیرد. این کار بسیار خوب است. این سازمان پیشنهاد داده است که 1500 نمونه را به صورت تصادفی از سطح شهر تست بگیرد تا شهر از نظر ناقل یا سالم بودن را به دست آورد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: داده این کار برای راه‌اندازی اتوبوس، مترو و… به ما کمک شایانی خواهد کرد. این سازمان کیت‌هایی وارد می‌کند که میزان ایمنی بدن را سنجش می‌کند که بیمار، دکتر و پرستار بتوانند وارد مجموعه درمانی شود. به نظر من مناسب‌ترین کمک، کمک به زیرساخت‌های علمی است.

این لایحه با 12 رأی موافق و یک رای ممتنع تصویب شد.