1

اجرای بهترین عملکرد مدیریت کرونا در  خراسان

معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: استان خراسان رضوی بهترین عملکرد را در مدیریت ویروس کووید -۱۹ داشته است.

به گزارش صبح امروز، دکتر قاسم جان بابایی در حاشیه نشست استانی ستاد مبارزه با کرونا خراسان رضوی افزود: همکاری و هماهنگی میان استاندار خراسان رضوی، تمامی اعضای شورای اداری استان، مردم، آستان قدس رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بیش از ۵۰ روز از شیوع ویروس کرونا بسیار خوب بوده و این امر موجب شده است که یکی از بهترین استان های کشور در زمینه مدیریت این بیماری باشد.

وی با بیان اینکه اجرای برنامه سطح بندی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ یکی از اقدامات بسیار مهم دانشگاه علوم پزشکی مشهد در راستای ارائه خدمات به بیماران سندرم حاد تنفسی و مبتلا به کرونا بوده است تصریح کرد: در این برنامه که مراکز خدمات جامع سلامت به عنوان سطح یک، کلینیک ها و  درمانگاه های دولتی و خصوصی به عنوان سطح دو  و  ۳ بیمارستان به عنوان سطح سه بیماران تعیین شده موجب شده است که از ازدحام و مراجعه مستقیم بیماران به اورژانس مراکز درمانی جلوگیری شود.

معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه استان خراسان رضوی در حال حاضر در مرحله مدیریت بیماری کووید-۱۹ است و دانشگاه علوم پزشکی مشهد به اوضاع بحرانی این بیماری مسلط است اما هنوز تا مهار بیماری کرونا فاصله داریم خاطر نشان کرد: خراسان رضوی به دلیل وجود حرم مطهر رضوی، تعداد زیاد کارخانه ها، حضور مسافران وتعدد سفر به این استان شرایط خاصی را نسبت به سایر استان های کشور دارد  و هر گونه تصمیم گیری در زمینه بیماری کرونا باید در این استان به صورت مرحله به مرحله باشد.

دکتر جان بابایی با بیان اینکه در طرح فاصله گذاری هوشمند، تعدادی از مشاغل و اصناف ضروری به طور مجدد فعالیت خود را آغاز کرده اند خاطر نشان کرد: برای اطلاع از نتایج این طرح و بررسی آثار آن در میزان بار بیماری دو هفته زمان لازم است تا بتوان تصمیم های بعدی را اجرایی کرد.

وی با تاکید بر اینکه هر گونه غفلت و اشتباه در تصمیم گیری ممکن است موجب بروز بحران شود  از تمامی مردم خواست در حال حاضر که استرس و نگرانی های روزهای نخست شیوع ویروس کرونا کمتر شده است برای فعالیت در سایر مشاغل و اصنافی که هنوز فعال نشده اند صبور باشند.

معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکبا بیان اینکه  دانشگاه های علوم پزشکی کشور از جمله دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیش از یک هزار  طرح های مطالعاتی مختلف در زمینه ویروس کووید-۱۹ آغاز کرده اند خاطر نشان کرد: یکی از این طرح ها استفاده از پلاسمای بیماران بهبود یافته برای بیماران مبتلا به بیماری کرونا است که دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از دانشگاه هایی است که این طرح مطالعاتی را با همکاری سازمان انتقال خون در حال اجرا دارد.

وی با بیان اینکه نتایج این طرح مطالعاتی هنوز اعلام نشده است تصریح کرد: هنوز هیچ درمان قطعی برای کرونا مشخص نشده است و داروی ضد ویروس خاصی برای بیماری کرونا کشف و تولید نشده است.

تشکیل نخستین مرکز تشخیص مولکولی ویروس کرونا

نخستین مرکز تشخیص ویروس کووید ۱۹ به صورت آزمایش مولکولی توسط جهاد دانشگاهی مشهد راه‌اندازی شد.

معاون سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: هدف از راه‌اندازی این مرکز افزایش ظرفیت انجام آزمایش‌های مولکولی تشخیص ویروس کووید ۱۹ در مشهد است تا مراجعه‌کنندگان به صورت سرپایی تحت آزمایش قرار گیرند.

حمیدرضا بیدخوری افزود: استفاده از این روش همزمان با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در خراسان رضوی منجر به پیدا کردن ناقلان بدون علامت بیماری کرونا می‌شود و میزان تشخیص این بیماری را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: در مرکز تشخیص ویروس کووید ۱۹ از کیت تشخیصی که پژوهشکده معتمد سازمان جهاد دانشگاهی در تهران طراحی و ساخته و به تایید وزارت بهداشت نیز رسیده، استفاده شده و آزمایشات بر مبنای پروتکل سازمان بهداشت جهانی انجام می‌شود.

وی گفت: ساختار فیزیکی این مرکز به گونه‌ای است که کمترین آلودگی برای همکاران و مراجعه‌کنندگان را دارد و سه مرحله نمونه‌گیری، استخراج نوکلئوتیدی و آزمایش مولکولی به نحوی انجام می‌گیرد که امکان آلودگی برای همکاران و مراجعه‌کنندگان را به حداقل می‌رساند.

بیدخوری افزود: کمیته علمی این مرکز متشکل از پنج نفر از اعضای هیات علمی جهاد دانشگاهی مشهد، تعدادی از اعضای مرکز تحقیقات عفونت‌های ویروسی، تکنسین‌های مرکز تشخیص طبی جهاد دانشگاهی است و از ظرفیت علمی گروه ایمنی شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: مرکز تشخیص ویروس کووید ۱۹ به صورت آزمایش مولکولی ظرفیت انجام روزانه ۱۰۰ نمونه‌گیری را دارد که این میزان قابل افزایش است.