1

مسئله این است؛ کرونا یا سندروم حاد تنفسی

ریحانه موسوی

این روزها هیاهوی ویروس کویید-19 مشهد را در برگرفته و بازار شایعات و حواشی را نیز به شدت داغ کرده است.

اخباری مبنی بر ورود افراد مبتلا به کرونا از گیلان به مشهد گرفته تا عدم ظرفیت بیمارستان‌های مشهد برای پذیرش مشکوکان به کرونا و یا دروغ بودن آمار مبتلایان به کرونا که برای صحت و سقم این اخبار به سراغ مسئول کارگروه اطلاع رسانی عمومی بیماری COVID‏-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد رفتیم.

قرنطینه خانگی؛راه‌حل پایان کرونا

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کرونا برای تکمیل زنجیره خود نیاز به تردد و ارتباط افراد سالم با بیمار دارد.

دکتر حمید رضا رحیمی عصر دیروز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ” صبح امروز” افزود: در این ایام مردم بایستی از منازل خود خارج نشوند چرا که این عدم خروج سبب قطع چرخه کرونا شده و این ویروس منحوس ناشناخته مخاطبی برای انتقال پیدا نکرده و در نتیجه از بین رفته و خاموش می‌شود.

وی در خصوص آمار دقیق افراد بستری سندروم حاد تنفسی  از ۳۰بهمن ماه سال جاری تا دیروز صبح بیان کرد: تعداد یک هزار و 114 نفرمبتلا به سندروم حاد تنفسی در استان به مراکز بهداشتی و درمانی  مراجعه کرده که از بین بستری شدگان ۲۸۶ نفر آنان ترخیص شده‌اند.

183 کرونا در خراسان

مسئول کارگروه اطلاع رسانی عمومی بیماری COVID‏-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تا کنون۱۸۳ بیمار مبتلا به ویروس کووید-۱۹ در استان خراسان رضوی به ثبت رسیده است که ۱۰۷ نفر از این بیماران در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری هستند.

مسئول کارگروه اطلاع رسانی عمومی بیماری COVID‏-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: بهترین روش در مراحل اولیه بیماری خود مراقبتی در منزل است و در صورت تشدید علائم  و مشکلات تنفسی، فرد باید به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه  و سپس به سطوح دو و سه ارجاع می شوند.

رحیمی در خصوص آمار مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی و درمانی در شهرستان‌ها خاطر نشان کرد: در شهرستان نیشابور۳۵۵ نفر مراجعه کرده وپس از در یافت خدمات درمانی از این تعداد ۲۵۱ ترخیص شده اند، همچنین در شهرستان  سبزوار ۱۱۱نفر مراجعه کرده اند که ۶۸نفر از آنان  ترخیص شده، در  تربت جام ۵۰ نفربه مراکز درمانی مراجعه کرده اند که ۳۷ تن از آنان مرخص شده اند، در  تربیت حیدریه نیز تعداد مراجعه کنندگان ۲۰۴ نفر بوده است که از این تعداد، ۱۴۴ نفر، ترخیص شده اند و در شهرستان گناباد نیز ۱۰۸ نفر به مراکز درمانی مراجعه کرده اند که ۷۰ نفر از آنان ترخیص شده‌اند .

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دردرمورد تعداد کلی مبتلایان به ویروس کرونا تصریح کرد: در استان خراسان رضوی  ۱۸۳ تست به طور قطعی به این ویروس مبتلا هستند که از این تعداد  ۱۰۷ نفر مربوط به  مشهد ،۱۲ نفر مربوط به شهرستان سبزوار، ۹تست مربوط به تربت حیدریه ، 5 تست نیشابور، ۴ تست گناباد و ۱مورد نیز مربوط به  تربت جام مثبت بوده است.

عدم انتقال بیمار از گیلان به مشهد

رحیمی با رد شایعات مبنی بر انتقال بیماران مبتلا به ویروس کرونا از گیلان به خراسان رضوی ابراز کرد:  ما از گیلان پذیرش نداریم ، زیرا تعداد تخت‌های موجود در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان برای بیماران خود استان لازم است و ما نمیتوانیم از سایر شهرستان‌ها بیمار پذیرش کنیم.

وی در خصوص ظرفیت تختهای بیمارستانی ویژه کرونا توضیح داد: برای افراد مشکوک به این ویروس 2 بیمارستان در نظر گرفته شده است که دانشگاه علوم پزشکی و دیگر نهادهای حکومتی ودولتی تدابیر لازم را در صورت پرشدن ظرفیت بیمارستان‌ها اندیشیده‌اند.

دکتر رحیمی خاطر نشان کرد:  دانشگاه علوم پزشکی مشهد تمام برنامه ریزی های لازم  را برای ارائه خدمت به مراجعین و بیماران از پایین ترین تا بالا ترین سطح انجام داده است و علاوه بر آماده سازی تخت های بیمارستانی زیر پوشش دانشگاه، امکانات  و ظرفیت بیمارستانی و بستری سازمان تامین اجتماعی، نیروهای مسلح ، نیروی انتظامی و بخش خصوصی نیز در صورت نیاز استفاده می‌شود.

تدابیر لازم برای ظرفیت تخت‌های بیمارستانی

مسئول کارگروه اطلاع رسانی عمومی بیماری COVID‏-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص نگرانی مردم حاشیه شهر محدوده گلشهر پیرامون بستری مبتلایان به کرونا در بیمارستان امام سجاد این منطقه ابراز کرد: بیمارستان امام سجاد از مدت‌ها قبل بیماری را پذیرش بستری نکرده و اگر قرار باشد بیمار مبتلا به کرونایی در این بیمارستان قرنطینه شود قطعا این بیمار بایستی از بیمارستان شریعتی با اعمال شرایط ویژه بهداشتی به این بیمارستان منتقل شود.

وی در خصوص اعلام آمار مبتلایان به کرونا نیز گفت: این آمار توسط وزارت بهداشت اعلام شده و دانشگاه علوم پزشکی مشهد هیچ دخل و تصرفی در اعلام این آمار ندارد اما با توجه به اینکه آزمایشگاه مخصوص کرونا در مشهد راه‌اندازی شده برآنیم تا این آمار استانی توسط خود دانشگاه علوم پزشکی مشهد به اهالی رسانه اعلام شود.

 

رعایت بهداشت فردی مهم ترین عامل پیشگیری از کرونا

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر اهمیت نقش ویژه حوزه بهداشت در کنترل شیوع کروناویروس در سطح استان تاکید کرد.

دکتر سید محمد حسین بحرینی با حضور در ستاد پیشگیری و کنترل کرونا ویروس معاونت بهداشت دانشگاه، ضمن قدردانی از خدمات شبانه روزی مدیران و کارشناسان و پرسنل حوزه بهداشت در کنترل این بیماری در سطح استان گفت: خدمات این حوزه در تمامی مقاطع بویژه در کنترل بیماری کرونا غیرقابل چشم پوشی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به نقش آموزش و اطلاع رسانی در سطح جامعه به صورت ویژه تاکید و خاطر نشان کرد: اقدامات حوزه بهداشت در راستای ارتقاء سطح سواد سلامت و آگاهی های بهداشتی عموم مردم گام بزرگی در مدیریت و کنترل این بیماری در این مقطع می باشد.

دکتر بحرینی خاطر نشان کرد: غربالگری و اطلاع رسانی حوزه بهداشت در مراکز خدمات جامع سلامت منجر به کاهش تعداد مراجعات بیماران به مراکز درمانی و بیمارستانها شده و از اتلاف منابع مالی و انسانی پیشگیری می نماید.

 

هنرمندان خراسانی دوره سکوت کرونایی را شکستند

در دوره سکوت کرونایی حوزه فرهنگ و هنر خراسان رضوی، هنرمندانی که ناگزیر به تعطیلی همه برنامه‌های خود بودند برای جبران خلا فعالیتهای فرهنگی و هنری به سمت فضای مجازی خیز برداشته و از این بستر برای ارایه خلاقیتهای خود بهره گرفتند.

به گزارش ایرنا، هرچند با اطلاعیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تمدید تعطیلی همه رویدادهای فرهنگی و هنری در سطح کشور، چراغ سالن‌های تئاتر و نمایش و نگارخانه‌ها در خراسان رضوی خاموش شد اما هنرمندان راه دیگری را برگزیدند و شبکه‌های اجتماعی را عرصه هنرمندی‌های خود قرار دادند.

تهیه فیلم‌های چند دقیقه‌ای با موضوعات اجتماعی و آموزشی پیرامون بیماری کرونا، معرفی آثار نمایشی، پخش تک ترکت‌های موسیقیایی، برنامه‌های کوتاه و سرگرم کننده و گاه با محتوای طنز در فضای مجازی را می‌توان از کوشش‌های هنرمندانه طی هفته گذشته در خراسان رضوی برشمرد.

دبیر انجمن‌های ادبی خراسان رضوی علیرضا قدمیاری هفته گذشته با اعلام خبری مبنی بر اینکه “ایستگاه شعر و ادب خراسان رضوی همچنان فعال است” در اقدامی مبتکرانه همه جلسات شعر و داستان در استان را به صورت مجازی و از طریق ویدئو اسکاپ برگزار کرد.

قدمیاری استاد و هنرمند فرهیخته مشهدی هفته گذشته یک کانال آموزش نقاشی برای کودکان راه‌اندازی کرد که برای این روزهای خانه نشینی کودکان و نوجوانان مفید واقع شود.

اجرای برنامه‌ای تحت عنوان “شبهای فرهنگی در فضای مجازی” در نیشابور از دیگر ابتکارات هنرمندان و فرهنگ دوستان در هفته گذشته بود که در قالب آن “نقد و بررسی فیلم‌های کوتاه، پویش مطالعه کتابهای ارزشمند، مصاحبه با اندیشمندان و نویسندگان ایرانی و خارجی” انجام گرفت.

 

ابتلای هفت هزار و 161 ایرانی به کرونا

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۷ هزار و ۱۶۱ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و ۲۳۷ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند و همچنین تعداد بهبود یافتگان به دو هزار و ۳۹۴ نفر رسیده است. کیانوش جهانپور روز دوشنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی و فوت ناشی از ویروس کرونا در کشور بیان کرد: از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۵۹۵ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به ۷۱۶۱ نفر افزایش یافت.

وی ادامه داد: خوشبختانه تا کنون دو هزار و ۳۹۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۳ نفر از مبتلایان جدید کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۲۳۷ مورد رسید.

وی درباره تعداد کل بیماران کووید ۱۹ در کشور به تفکیک استان‌ها بیان کرد: تهران ۱۹۴۵ نفر، قم ۷۱۲ نفر، گیلان ۵۲۴ نفر، اصفهان ۶۰۱ نفر، البرز ۳۰۷ نفر، مازندران ۶۳۳ نفر، مرکزی ۳۸۹ نفر، قزوین ۲۴۷ نفر، سمنان ۲۲۰ نفر، گلستان ۱۷۵ نفر، خراسان رضوی ۱۸۳ نفر، فارس ۱۳۳ نفر، لرستان ۱۵۱ نفر، آذربایجان شرقی ۱۲۹ نفر، خوزستان ۷۳ نفر، یزد ۹۰ نفر، زنجان ۶۸ نفر، کردستان ۶۶ نفر، اردبیل ۷۲ نفر، کرمانشاه ۴۴ نفر، کرمان ۳۶ نفر، همدان ۶۰ نفر، سیستان و بلوچستان ۳۴ نفر، هرمزگان ۵۲ نفر، خراسان جنوبی ۳۷ نفر، خراسان شمالی ۳۴ نفر، چهارمحال و بختیاری ۲۶ نفر، ایلام ۳۱ نفر، آذربایجان غربی ۶۹ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۹ نفر و بوشهر ۱۱ نفر از ابتدا تاکنون به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

 

تحقق نقاشی دیواری و نصب المان‌ها به صورت محدود و حفاظت‌شده

کرونا دیوارهای شهر را تسخیر نکرد

وحدانه آخوندشریف

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد از تحقق برخی فعالیت‌های جشنواره خانه بهار ۹۹ که با رعایت اصول پیشگیری از شیوع کرونا و با هدف کاهش استرس و افزایش نشاط عمومی در شهر انجام می‌شود، خبرداد.

به گزارش صبح امروز، معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد صدرا مذهب یوسفی درباره نحوه ادامه فعالیت‌های جشنواره خانه بهار ۹۹ با توجه به شیوع بیماری کرونا گفت: در شرایط بغرنج کنونی، افزایش امید و نشاط عمومی اهمیت ویژه‌ای دارد و ضروری است حرکت‌هایی در راستای ایجاد نشاط و شور اجتماعی صورت گیرد. از این رو تلاش کردیم آن بخش از رویدادهای خانه بهار ۹۹ را که هیچ منافاتی با اصول پیشگیری از شیوع بیماری ویروسی کرونا ندارد، مانند نقاشی دیواری و نصب المان‌ها را که از ماه‌ها قبل کار ساخت آنها شروع شده است، به صورت محدود و حفاظت‌شده محقق سازیم.

دبیر جشنواره خانه بهاره با اشاره به اینکه زدودن فضای متشنج و استرس‌زای حاکم بر شهر یکی از اولویت‌های مدیریت شهر است، تصریح کرد: در کنار انجام اقدامات محدود و حفاظت شده هنری، آن دسته از هنرمندانی که به دلیل رعایت اصول بهداشتی نتوانستند طرح‌های خود را طبق جدول زمانی قبلی تحویل دهند، از پرداخت جریمه مندرج در قرارداد معاف شده‌اند.

 

افزایش مسمومیت با متانول

رییس اداره پیشگیری و کاهش آسیب مصرف مواد و الکل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره افزایش مسمومیت با الکل متانول و موارد فوت گزارش شده ناشی از نوشیدن الکل هشدار داد.

به گزارش وزارت بهداشت، سید ابراهیم قدوسی روز دوشنبه بیان کرد: به دنبال افزایش خطر آلودگی با ویروس کرونا و توصیه به شست‌وشوی مکرر دست‌ها و همچنین ضد عفونی کردن سطوحی که در تماس با دست قرار می‌گیرند از قبیل میز، لوازم، دستگیره‌ها، استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده رو به افزایش است. نکته‌ای که باید به آن توجه شود اینکه در راهنمای کاربردی نحوه ضدعفونی کردن دست‌ها و سطوح تماس ابلاغی سازمان غذا و دارو، الکل متیلیک یا متانول در ترکیبات تشکیل دهنده محلول‌های ضدعفونی کننده جایگاهی ندارد و این امر نشأت گرفته از سمی بودن این ماده است که در تماس با پوست، جذب بدن شده و متناسب با میزان جذب پوستی، عوارضی همچون کوری، مسمومیت کلیوی و مرگ را به دنبال خواهد داشت. بر این اساس، با توجه به اخطار و برچسب مندرج روی فرآورده‌های ضدعفونی کننده، در مجاز بودن استفاده از آن محلول برای سطوح دارای تماس با پوست بدن انسان اطمینان حاصل کنید.