1

کاهش ۹۰درصدی مصرف سوخت

انسیه سروش

یکی از مهم‌ترین تجهیزات رفاهی خودروها که امروزه بسیار کاربردی شده‌است، کولر خودرو یا همان سیستم تهویه مطبوع است. با اینکه تقریبا  تمام خودروها دارای کولر هستند اما به علت عدم آگاهی مردم، آن‌طور که باید مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. تعداد بسیاری از افراد به سبب افزایش مصرف سوخت، کاهش شتاب ماشین، فشار بر موتور، بالارفتن آمپر و … از کولر کمتر استفاده می‌کنند و یا حتی در مواردی بهترین کار را عدم استفاده از کولر و تحمل گرما می‌دانند و عملا هزینه‌ای که بابت کولر پرداخت کرده‌اند هدر می‌رود.

از طرفی، اغلب مردم بر این باورند که استفاده از کولر فقط باید در فصول گرم اتفاق بیافتد، درحالی که اهمیت استفاده از کولر در هوای سرد اگر بیش‌تر از اهمیت استفاده از آن در هوای گرم نباشد، کم‌تر نیز نیست.

راه حل این معضل پس از تحقیقات بسیار، توسط مهندس اکبرجعفری در سال 1388 پیدا و به ساخت قطعه‌ای کاربردی و نصب آن، بر روی انواع خودرو انجامید. اهمیت این موضوع ما را برآن داشت تا به سراغ مخترع  «قطعه حذف‌کننده نیروی کولر خودرو» در شرکت بهین سرما رفته و به گفت‌وگو با ایشان بپردازیم که در ادامه بخشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.

مخترع قطعه «حذف کننده نیروی کولر خودرو»، با بیان اینکه  قطعه مورد بحث ابتدا برروی تعدادی خوروی پراید نصب و مورد استفاده قرار گرفت و نتیجه مطلوب حاصل شد، گفت: این طرح در سال 1390 گواهی ثبت دریافت کرد و پس از آن بر روی مدل‌های مختلف خودرو، اجرا شد؛ تاکنون نیز بر روی 57 مدل خودروی مختلف داخلی و خارجی پیاده شده است.

جعفری افزود: شرکت «بهین‌سرما» با بیش از 300 نمایندگی در سطح کشور که در هر شهر حداقل یک نمایندگی حضور دارد، برای هر خودروی جدید، توسط تیم فنی و مهندسی قطعه را متناسب با همان خودرو طراحی، نمونه‌سازی و پس از تست و اثبات، عرضه می‌کند.

قیمت پایین و کارایی بالا

وی با بیان اینکه این قطعه دارای قیمت پایین و کارآرایی بالاست، خاطرنشان کرد: قطعه «حذف‌کننده نیروی کولر خودرو» سبب حذف کامل و در برخی موارد حذف 90 درصدی فشار وارده از جانب سیستم تهویه بر روی موتور ماشین، کاهش مصرف آب و افزایش آرامش جامعه در فصول گرم سال می‌شود. با استفاده از این قطعه، در هنگام استفاده از کولر ماشین، مصرف اضافه سوخت، افزایش دمای نامتعارف آب رادیاتور و افت شتاب حرکتی در خودرو اتفاق نخواهد افتاد.

همه افرادی که در ابتدا این قطعه را نصب می‌کنند به دلیل عدم آگاهی کافی نگران آسیب به خودروی خود هستند اما پس از نصب از عملکرد آن بسیار راضی هستند و به اطرافیان خود آن را معرفی و توصیه می‌کنند. یکی از مزایای این قطعه این است که در همان ابتدای نصب عملکرد خود را نشان می‌دهد و مشتری با خیال آسوده از آن استفاده می‌کند.

این قطعه بدون استهلاک و دارای عمر طولانی است و در 80 درصد موارد در فابریک خودرو تغییری ایجاد نمی‌کند؛ این قطعه در خودروهای مشابه نیز قابل انتقال است.

استفاده از کولر در فصول سرد

وی ابراز کرد: در فصول سرد سال که به علت روشن بودن بخاری، شیشه‌های ماشین دچار بخارگرفتگی می‌شوند و سوزش چشم، حالت خستگی و خواب‌آلودگی برای راننده به وجود می‌آید، وجود این قطعه و روشن کردن کولر در کنار بخاری سبب برقراری تعادل دما در خودرو شده و از بروز تصادفات ناشی از موارد فوق جلوگیری می‌کند.

مزایای استفاده از کولر در فصول سرد سال اگر بیشتر از فصول گرم نباشد، کمتر هم نیست اما متاسفانه به علت عدم اطلاع‌رسانی کامل و آگاهی مردم، از آن استفاده نمی‌شود.

نصب قطعه در کوتاهترین زمان

مخترع قطعه «حذف کننده نیروی کولر خودرو» بیان کرد: نصب این قطعه بین 20 دقیقه تا نهایتا 2 ساعت بسته به نوع ماشین زمان می‌برد؛ این کار توسط مکانیک و در بروی انواع ماشین‌های تک و دوگانه‌سوز قابل اجراشود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قطعه «حذف‌کننده نیروی کولر خودرو» به کانال @behinsarma مراجعه و یا با شماره تلفن‌های 09157111367 – 09156700252 تماس حاصل فرمایید.