1

پشت پرده کرونا

انسیه سروش

کمتر از بیست روز به شروع سال جدید مانده است اما بازارهای پررونق همیشگی این ایام، اکنون بی‌رمق و کساد هستند. خشکشویی‌ها، از همین دست بازارهای نوروزی هستند که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و بدتر از آن، ترس ناشی از این بیماری، روزهای خلوتی را می‌گذرانند. آیا واقعا این همه ترس و وحشت میان مردم، درست است؟ آیا واقعا این امکان وجود دارد که با شستن پرده و یا البسه و پتو در خشکشویی‌ها، این بیماری به منزل ما وارد شود؟ آیا نظارتی بر بهداشت این واحدهای صنفی وجود دارد؟

مدير سلامت محيط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکي مشهد در خصوص بهداشت شست‌وشوی البسه در خشکشویی‌ها دررابطه با ویروس کرونا می‌گوید: در خشکشویی‌ها هیچ مشکلی نداریم چراکه  در این سیستم به دلیل اینکه یا مواد شوینده شسته شده و بعد از آن نیز با دمای بالا اتو می‌شوند.

علی اصغر حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار این رسانه، می‌افزاید: بحث مهم در این زمینه، جداسازی لباس‌های تمیز از لباس‌های کثیف است که توسط خشکشویی‌ها انجام می‌شود؛ همیشه لباس‌ها را به عنوان یک فاکتور کثیف در نظر گرفته و جدا از لباس‌های تمیز نگهداری می‌شود.

وی اینطور ادامه می‌دهد: حتی اگر اتوکشی انجام نشود، همان شست‌وشو کفایت می‌کند و نگرانی در رابطه با ویروس کرونا در این زمینه وجود ندارد.

ترس مردم سبب رکود بازار شد

رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی مشهد می‌گوید: شیوع ویروس کرونا که این روزها در مورد آن بسیار می‌شنویم، سبب ترس مردم و رکود در بازار شده است، هرچند که به نظر من، این بیماری را بیش از آنچه که هست، بزرگ کرده‌اند. نکته بسیار مهمی که در رابطه با شغل ما و این ویروس وجود دارد این است که این ویروس در گرما، غیر فعال می‌شود که این اتفاق به راحتی در خشکشویی می‌افتد.

علی کاشفی در گفت‌وگو با خبرنگار این رسانه، می‌افزاید: واحدهای صنفی ما نکات بهداشتی را به طور کامل رعایت می‌کنند واگر حتی ویروسی هم وجود داشته‌باشد در هنگام شست‌وشو از بین می‌رود؛ اگر این مرحله هم از بین نرود، هنگامی که در خشک‌کن قرار می‌گیرد به دلیل حرارت بالا، غیر فعال می‌شود. بعد از مرحله شست‌وشو و خشک‌کن نیز در اتوکشی به خاطر حرارت بالا، نگرانی در رابطه با وجود کرونا از بین می‌رود.

وی اینطور ادامه می‌دهد: در خصوص پتوها که اتوکشی ندارند، حرارت موجود در خشک‌کن، این نگرانی را رفع می‌کند. من این اطمینان خاطر را به مردم می‌دهم که در رابطه با خشکشویی‌ها، هیچ نگرانی‌ای برای انتقال ویروس کرونا وجود ندارد و مردم با خیال آسوده برای شست‌وشوی پتو و البسه خود می‌توانند به این واحدها مراجعه کنند.

شوروحال نوروزی نداریم

کاشفی اظهار می‌کند: امسال شور و حال نوروزی در بین مردم دیده نمی‌شود و نسبت به سال‌های گذشته، مراجعه به واحدهای صنفی ما کمتر است.

وی ابراز می‌کند: هزینه‌های واحد صنفی ما بسیار زیاد است و یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم، هزینه آب و خرید ظرفیت است که ما علاوه بر خرید تجاری باید برای خرید ظرفیت، هزینه کنیم و این برای فردی که مستاجر باشد اصلا امکان‌پذیر نیست و برای مالک نیز توجیهی ندارد؛ اگر هم ظرفیت تهیه نشود، قبض آب به صورت آزاد محاسبه و مبلغ آن سنگین می‌شود. از طرفی اگر بخواهیم این افزایش را بر روی نرخنامه اعمال کنیم، در شرایط اقتصادی کنونی امکان‌پذیر نیست و مراجعه مردم از این هم، کمتر می‌شود. از دیگر مشکلات صنف ما این است که ماده اصلی مورد استفاده در خشکشویی‌ها پرکلرین است که مشابه داخلی ندارد و با توجه به نرخ بالای ارز، اصلا به‌صرفه نیست.

تاکید کنید، ضدعفونی شود

کاشفی خاطرنشان می‌کند: توصیه من به تمام مردم این است که به واحدهای صنفی که زیر قیمت به ارائه خدمات می‌پردازند، مراجعه نکنند چراکه این واحدها از خشک‌کن استفاده نمی‌کنند و به همین دلیل است که هزینه‌هایشان کمتر می‌شود. فقط به واحدهای مجاز که پروانه کسب دارند و قیمت‌های اتحادیه را رعایت می‌کنند، مراجعه کنندو حتما هم تاکید کنند که البسه یا پرده ما باید ضدفونی شود.

نظارت بر واحدهای صنفی، دقیق است

وی در خصوص نظارت بر واحدهای صنفی، می‌گوید: از بیست روز قبل از شیوع کرونا، همراه با واحد بازرسی اتاق اصناف، گشت بازرسی تشکیل داده و براساس مناطق شهرداری، از همه واحدهای صنفی در مناطق مختلف، بازرسی به عمل آمد.  تاکنون هر واحدی جدیدی که شکل گرفته است، ما در کمتر از یک هفته متوجه شده و خودمان به او مراجعه کرده‌ایم و این خود سبب شگفتی آنان شده است. ما در هرمنطقه شهرداری دو بازرس افتخاری داریم که به محض تاسیس یک واحد جدید، به ما اطلاع داده و بعد بازرسان اصلی، جهت بررسی شرایط، نرخنامه، مسائل بهداشتی، مجوزو… به آنها مراجعه می‌کنند.

برای به‌روزرسانی دستگاه‌ها به تسهیلات نیاز داریم

رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی بیان می‌کند: اتاق اصناف با در نظر گرفتن تسهیلات با نرخ پایین، به واحدهای صنفی در راستای به روزرسانی‌کردن دستگاه‌ها، کمک کند چراکه این خود در کاهش مصرف حامل‌های انرژی نیز موثر است.

سخن پایانی

آنچه که در جلوگیری از شیوع این بیماری موثر است، در وهله اول رعایت بهداشت فردی می‌باشد. نکته حائز اهمیت این است که گاهی ترس از بیماری از خود آن موثرتر عمل می‌کند پس نباید اجازه داد که این نگرانی در زندگی و کسب‌وکار ما اختلال ایجاد کند و می‌توان با رعایت نکات بهداشتی به آسودگی به خشکشویی‌ها مراجعه و خدمات مورد نظر خود را دریافت کنیم.