1

همدلی از هم‌زبانی بهتر است!

مهناز اصغری
با یک نگاه ساده به صفحات مجازی میتوان به راحتی تخمین زد که غم و اندوه ناشی ار ترس بیماری تا چه حدی بر روح جامعه سایه گسترانیده و به بطن زندگی روزمره رخنه کرده است. این روزها که علیرغم تمام مشکلات و مضیقه‌های غالبا معیشتی، که مردم با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، موضوع شیوع بیماری کرونا هم به اولویت دغدغه‌های آن‌ها اضافه شده‌است. طبیعتا در این بین باید هر کس تا حد توان خود در کم کردن این اندوه و بار منفی جامعه شریک باشد و این به عهده تک تک ماست که همدلی را نه تنها در حد یک واژه‌ که به معنای واقعی آن به دیگران القا کنیم. هرچند در تمام طول تاریخ کم نبودند افرادی که حتی از لحظات سخت زندگی دیگران سواستفاده کرده و به سودجویی و کسب منافع شخصی خود پرداختند.
در این روزها، با توجه به شیوع کرونا و ترسی که غالبا به وجود آمده است، بازار کالاهایی چون ماسک و ژل ضدعفونی کننده بسیار داغ است و مردم برای حصول اطمینان از پیشگیری، اقدام به خرید این کالاها، هرچند با قیمتهای غیر متعارف می‌کنند و به همین جهت موضوع احتکار و عدم عرضه نیز به شدت افزایش پیدا کرده‌است. به گفته پزشکان درصد مرگ و میر ناشی از کرونا، به مراتب کمتر از آنفولانزا اما میزان شیوع آن بالاتر است. به طوری که هر فرد بیمار، می‌تواند 2.8 نفر را مبتلا کند، اما این بدان معنا نیست که ابتلا به این بیماری با پایان حیات مواجه است.
رسالت یک خبرنگار، کمک به شرایط بحرانی جامعه است
به گزارش صبح امروز، طی چند روز گذشته یکی از رسانه‌های مجازی با همکاری بازرسین سازمان تعزیرات حکومتی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد به چند داروخانه در سطح شهر سر زدند و با اقدامات غیرقانونی آن‌ها در زمینه عدم عرضه کالاهایی چون ماسک و ژل ضدعفونی کننده مواجه شدند که در جریان این بازرسی‌ها ۵۰۰ ماسک از یکی از این داروخانه‌ها و همچنین 6 هزار ماسک احتکار شده در یک انبار خانگی در خیابان چمران کشف و به دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحویل شد.
جدای از این بحث حاشیه‌ای، که آیا از پیش به داروخانه‌ها هشدار حضور بازرسین داده شده بود یا خیر، اتفاق عجیب، تعرض کلامی و ضرب و شتم خبرنگار این تلویزیون اینترنتی و تخریب تجهیزات فنی آن‌ها همچون دوربین، توسط افرادی بود که به نوعی با مسئله احتکار ماسک و ژل ضدعفونی کننده در ارتباط بودند. به طور یقین رسالت یک خبرنگار به عنوان یک رسانه کمک به شرایط بحرانی جامعه و کم کردن استرس‌ و تنش‌های جامعه و روشنگری است و این نحوه برخورد از صرافت افشاگری که وظیفه اول هر خبرنگاری است، کم می‌کند.
امید جلیلی، رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی خراسان‌ رضوی با اشاره به اینکه طرح بازرسی از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی، از ابتدای هفته گذشته با هدف جلوگیری از گران‌فروشی و ممانعت از عدم فروش ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده، در دستور کار این سازمان قرار گرفته است، بیان کرد: در جریان بازرسی از داروخانه‌ای در بولوار سجاد مشهد در پی آشکار شدن تخلف این داروخانه مبنی بر عدم عرضه ماسک، متصدی داروخانه خبرنگار یکی از رسانه‌ها را مورد ضرب و شتم قرار داد که به دلیل تعرض به این خبرنگار و رفتار متصدی، پرونده قضایی تشکیل گردید که به آن رسیدگی می‌شود.
اپیدمی با کاهش تعاملات اجتماعی همراه است
نگرانی از ابتلا به بیماری و ترس از کمبود تجهیزات و امکانات اولیه لازم جهت پیشگیری، موجی از تنش را به جامعه تزریق کرده است و در این بین اخبار و حواشی احتکار و گران‌فروشی و عدم عرضه کالاهای اساسی در این زمینه باعث به وجود آمدن نوعی بی‌اعتمادی در عموم جامعه شده است که مسبب تمام این اتفاقات کسانی هستند که با سوءاستفاده از شرایط حاکم بر جامعه، تنها به منافع شخصی خود می‌اندیشند. این تلاطمات، افکار عمومی را چنان رو به تحلیل برده است که هر خبر کذبی را پذیرفته و بحران‌های فکری برای خود ایجاد می‌کنند.
دکتر غلامرضا حسنی. عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد و محقق مسائل اجتماعی و جمعیتی بیان کرد: به طور معمول بیماری اپیدمی، موج منفی به همراه دارد که تعاملات اجتماعی را کاهش می‌دهد و باعث تضعیف کنش‌ها به خاطر بهداشت و کنترل شرایط می‌شود و به نوعی خوبه خود قرنطینه ایجاد می‌کند. آنچه حائز اهمیت است همدلی مردم با یکدیگر است تا به اتکا آن بتوانیم هر مانعی را پشت سر بگذاریم. ملت ایران بارها این موضوع را به اثبات رسانده است که با اتحاد و مهربانی می‌توان کوهی از دلگرمی ایجاد کرد و در خط مقدم مبارزه ای ستاد.

وی ادامه داد: این روزها با انتشار اخبار غیر موثق به یکدیگر استرس وارد می‌کنیم و واقعیت این است که در حوزه عمومی هر کس به اندازه توان خود در شرایط بحران موثر است. اعتماد به رسانه‌ها تحت تاثیر یک فرایند و به میزان تجربه زیستی است. وقتی اطلاعات رسانه‌ها دقیق باشد طبیعتا واکنش مردم نیز نسبت به شایعات منفی خواهد بود. اعتمادسازی در رسانه‌ها همانند یک کار پژوهشی و تحقیقاتی است که باید از منبع موثقی اطلاعات لازم را کسب کرد و ساده‌انگاری و مخفی‌کاری اتفاق نیفتد تا به باورهای عمومی جامعه صدمه وارد نشود.
امید است جامعه پزشکی به زودی بر این ویروس پیروز شده تا جامعه از تمام این حاشیه‌های به وجودآمده به سلامتی رهایی پیدا کرده و آرامش به سطح جامعه برگردد و در این موقعیت جامعه تنها نیاز به همراهی مسیولین با مردم دارد.