1

لباس ترس بر تن بازار پوشاک

انسیه سروش

آنچه که این روزها بیش از پیش شاهد آن هستیم، ترسی است که بر شور و حال نوروزی مردم سایه افکنده و بوی بهار را از یادها برده است. صنوفی بسیاری هستند که به سبب شیوع این بیماری و خلوت شدن بازارها، ضرر بسیاری متحمل شدند، صنوفی که الان می‌بایست در اوج کسب‌وکار خود می‌بودند. از جمله مشاغلی که هرساله بازارشان به واسطه نوروز، داغ می‌شود فروشندگان و تولیدکنندگان پوشاک هستند. به همین جهت به گفت‌وگو با رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک می‌پردازیم تا از وضعیت این صنف دقیق‌تر مطلع شویم.

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک و تریکو می‌گوید: متاسفانه امسال بازار همانند سال‌های گذشته حال و هوای نوروزی ندارد؛ به دلیل افزایش قیمت‌ها و شرایط اقتصادی مردم در دی و بهمن ماه بازار سنگینی داشتیم و در روزهای پایانی سال نیز با شیوع ویروس کرونا این وضعیت ادامه دارد و باعث کاهش تردد جمعیت در بازار شده است.

جواد مفیدی نجار درگفت‌وگو با خبرنگار این رسانه در رابطه با  تدابیری انجام شده در نوروز، می‌افزاید: در ایام تعطیل، برای رسیدگی به شکایات احتمالی در اتحادیه حضور خواهیم داشت. تاکنون نیز تعدادی از واحدهای غیرمجاز را شناسایی و نسبت به تعیین وضعیت آن‌ها اقدام کرده‌ایم، واحدهای شناسایی نشده‌، از دید ما محفوظ مانده‌اند.

عدم نظارت بر فروشگاه‌های با تخفیفات بالا

وی برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای را که با تخفیفات بالا اقدام به فروش می‌کنند را عامل دیگری در کسادی بازار می‌داند و خاطرنشان می‌کند: این فروشگاه‌ها مجوز خود را از تهران می‌گیرند و متاسفانه با اینکه سبب نارضایتی سایر واحدها شده‌اند، نظارتی بر آن‌ها وجود ندارد.

وی در ادامه بازار را رقابتی می‌خواند و تصریح می‌کند: بهتر است واحدهای مختلف، کالاهای خود را ارزان‌تر بفروشند و همچنین بر روی اجناس خود برچسب قیمت بگذارند تا مردم راحت‌تر خرید کنند. برای جلب کردن نظر مردم به بازار بهتر است قیمت‌ها کاهش یابد، این اتفاق باعث می‌شود تا مردم برای خرید کردن شوق پیدا کنند.

عدم تاثیر مثبت نمایشگاه بهاره

مفیدی نجار با اشاره به نمایشگاه بهاره بیان می‌کند: نمایشگاه بهاره با توجه به وضعیت مالی تاثیر زیادی در بازار ندارد، ولی از نظر ذهنی خیلی تاثیر می‌گذارد و بیشتر اعضا از برگزاری نمایشگاه ناراضی هستند.

بسیاری از تولیدکنندگانی که با ما در ارتباط هستند اجناس خود را از قبل تولید کرده بودند و الان با سنگین شدن بازار، ناراحت هستند، تعدادی از فروشندگانی که از قبل اجناس خود را خریداری کرده بودند الان با این مشکلات روبه‌رو هستند و فروش خوبی ندارند.

برگزاری فروش‌های فوق‌العاده

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک و تریکو با اشاره به نرخ کالا و خدمات نسبت به سال‌های گذشته، اظهار می‌کند: افزایش دو برابری در برخی اجناس داشتیم و تقریبا از 50 تا 100 درصد تغییر قیمت داشتیم، بقیه اجناس هم حداقل 30 درصد تغییر کرده‌اند. برای افزایش رونق خرید، فروش فوق‌العاده را در نظر داریم و واحدهایی می‌توانند در این فروش فوق‌العاده شرکت کنند که 15 درصد تخفیف واقعی داشته باشند.

وی در رابطه با مشکلاتی که فروشندگان با آن سروکار دارند، بیان می‌کند: هر هفته یک چالش جدید داشتیم و در هر چالش بازار خروجی خاص خود را نداشت. در حال حاضر با توجه به شرایط موجود در بازار و هزینه های سنگین، فروشندگان جهاد می‌کنند.