1

سندروم حاد تنفسی یا کرونا؟

مهناز اصغری

به گزارش صبح امروز، عصر روز گذشته نشست خبری سخنگوی ستاد کنترل و پیشگیری از کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در جمع نه چندان زیاد خبرنگاران برگزار شد. دکتر حمیدرضا رحیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به مفهوم سندروم حاد تنفسی بیان کرد: این سندروم در واقع به بیمارانی که با تب و علائم تنفسی مثل افزایش تعداد تنفس در دقیقه، کاهش اکسیژن خون و احساس تنگی نفس به مراکز درمانی یا بیمارستان مراجعه می­کنند، اطلاق می­شود. سندروم حاد تنفسی می­تواند به دلایل مختلفی مثل سرماخوردگی، آنفولانزا، برونشیت یا سایر بیماری­های تنفسی باشد و لزوما به معنای کرونا مثبت نیست و مردم باید تفاوت بین این دو را بدانند. از نظر پزشکی بین افرادی که نتیجه آزمایش آنها مثبت باشد یا نباشد، تفاوتی در روش درمان وجود ندارد و برای تمام آن­ها اقدامات درمانی لازم صورت می­گیرد. بر این اساس کسانی که با سندروم حاد تنفسی به مراکز درمانی مراجعه می­کنند، «مشکوک به کرونا» اعلام می­شوند.

وی ادامه داد: در کشور 43 مورد فوتی بر اثر بیماری کرونا اعلام شده است که طبق آمار تائید شده، تا امروز تنها 2 مورد از آن در استان خراسان رضوی،  در شهر نیشابور است. اگر این تعداد را 42 نفر در نظر بگیریم، بر اساس آمار جهانی و بر مبنای ابتلای 2درصدی  2100 نفر مبتلا به کرونا داریم.

بهبود یافتن 131نفر با علائم سندروم حاد تنفسی

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: از ۳۰ بهمن­ماه تا ساعت 10 صبح دهم اسفندماه، قریب بر ۵۰۰ نفر به علت داشتن علائم سندرم حاد تنفسی شامل تب، سردرد، سرفه و تنگی‌نفس در بیمارستان­های استان خراسان رضوی بستری شده‌اند.

رحیمی یادآور شد: طی مدت یاد شده ۱۹۵ مبتلا به عفونت حاد تنفسی در مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری شده­اند که ۱۰۰ نفر از آنان هم اکنون بستری هستند و بقیه درمان یافته­اند. هچنین تا کنون ۱۳۱ نفر با علائم سندرم حاد تنفسی مشکوک به کرونا در خراسان رضوی بهبود یافته و از بیمارستان­های این استان مرخص شده‌اند. شاید این آمارهای اعلامی در بحث همه گیر شناسی و میزان شیوع اهمیت داشته باشد، اما طبیعتا در درمان و شیوه های اتخاذی تاثیری ندارد.

وی با اشاره به این نکته که بیمارستان­های اصلی شهر درگیر با مسئله بیماری کرونا نیستند بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اتفاقاتی که در سایر شهرهای کشور افتاد درس گرفته و الگوها را تغییر داده و سپس در مشهد اعمال کرده است. به همین جهت بیمارستان­های اصلی شهر مثل بیمارستان امام رضا و قائم درگیر مسئله کرونا نیستند و سایر بیماران سکته قلب یا مسمویتی و یا… به راحتی به درمان خود می­پردازند.

رحیمی در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با اورژانس عدالتیان بیمارستان امام رضا گفت: یکی از مکان­هایی که تعیین تکلیف نهایی برای ارجاع بیماران به بیمارستان شریعتی را انجام می­دهد، اورژانس عدالتیان بیمارستان امام رضا است. البته بیمار پس از دو مرحله غربالگری به عدالتیان خواهد رسید. در ابتدا در 9 مرکز بهداشت اعلام شده از سوی دانشگاه تشخیص ابتدایی برای خانواده ویروس کرونا نسبت به سایر ویروس­ها انجام می­شود. در مرحله بعد در درمانگاه­های تخصصی با عکس قفسه سینه و انجام آزمایش خون، کشف قطعه­ای از کرونا ویروس جدید در نمونه گرفته شده از بیمار مشکوک به کرونا تائید می­شود و سپس به اورژانس عدالتیان ارجاع داده شده تا سایر اقدامات لازم توسط پزشکان بالینی چون سی تی اسکن و اکو قلبی انجام شود. در نهایت بیمار مبتلا به کرونا با آمبولانس و اقدامات ویژه و کیت محافظت شخصی به بیمارستان شریعتی انتقال داده می­شود.

کمبود کیت تشخیص نهایی بیماری کرونا

مدیر روابط عمومی دانشگاه تسریع کرد: در مورد مواردی که تست کرونا آن­ها یقینا مثبت باشد و همچنین موارد فوتی که به علت کرونا مثبت صورت گرفته است، وزارتخانه صراحتا اعلام کرده است که در ید مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت است و تنها دکتر جهان­پور اجازه اعلام آن­ها را دارد و آمار تجمیعی استان نیز تنها از طریق ایشان اعلام می­شود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی افزود: شایعاتی در این بین مطرح شده است که شاید این ویروس در ایران تغییر ماهیت داده باشد، اما چنین اتفاقی نیست چرا که تنها علت اینکه میزان مبتلایان بیشتری داریم، کمبود کیت مورد نیاز است. به طور کل انستیتو پاستور تنها 100کیت در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار داده است و به همین دلیل نمی­توانیم از تمام افراد نمونه­گیری را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه نمودار بیماران سندروم حاد تنفسی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است بیان کرد: ۸۰ درصد از افرادی که ویروس کرونا به بدن آنها منتقل می‌شود با داشتن علائم خفیف تنفسی بدون نیاز به اقدام خاص درمانی بهبود می‌یابند و بخشی از آنان هم پس از بستری بهبود یافته و خطر چند درصدی بیشتر برای افراد سالمند و مبتلا به بیماریهای زمینه‌ای است. در این هفته شاهد سیر صعودی ویروس کرونا در کشور و استان خراسان رضوی خواهیم بود که اگر مردم با رعایت نکات ایمنی به قطع شدن چرخه انتقال کمک کنند، تا قبل از عید می­توانیم شاهد نزول این سیر باشیم اما در صورتی که این اتفاق نیفتد، وزارتخانه مجبور به اعمال محدودیت­هایی در ارتباط با سفرهای نوروزی خواهد بود.

رحیمی ادامه داد: حائز اهمیت است که جمعیت سه میلیون نفری شهر مشهد بدانند که راه­های انتقال ویروس چیست و چطور می­توان جلوی انتشار آن را گرفت؟ به طور یقین آموزش و پیشگیری مهمترین گام در این راستا است. مهم‌ترین نکته در این زمینه  قطع زنجیره چرخه انتقال ویروس بیماری کرونا از طریق رعایت بهداشت فردی، شستن دستها، در خانه‌ماندن و پرهیز از حضور در تجمعات است.

سازوکار پایش مسافران و زائرین ورودی به مشهد

رحیمی در ارتباط با پایش مسافران و زائرین ورودی به مشهد گفت: طبق هماهنگی­های انجام شده، از این پس مسافران ورودی به پایانه مسافربری مشهد و ورودی­های زمینی، با همکاری بسیج جامعه پزشکی استان پایش خواهند شد و تب­سنجی صورت گرفته و آموزش­های پیشگیری از انتقال و انتشار کرونا به آنان از طریق توزیع بروشور داده می‌شود.

وی ادامه داد: طی روزهای گذشته اقدامات پیشگیرانه خوبی برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد برای مسافران ورودی و همچنین ضد عفونی کردن سالن‌های داخلی فرودگاه انجام شده است که در همین راستا از همکاری مدیرکل فرودگاه مشهد قدردانی می‌شود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین از ممنوع شدن ملاقات عمومی در پنج بیمارستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد و گفت: خطر انتقال و دریافت ویروس از سوی بیماران بستری در بیمارستان با توجه به تضعیف سیستم ایمنی بدن آنها وجود دارد لذا از همه خانواده‌های بیماران تقاضا می‌شود عیادت از بیماران را محدود کنند.