1

چالشی به نام سندروم حاد

مریم اصغری

این روزها در ارتباط با بیماری کرونا، استرس و اضطرابی جامعه را در برگرفته است که با توجه به توصیه موکد پزشکان، همین عامل نیز می‌تواند موجب کاهش سیستم ایمنی و افزایش احتمال ابتلای فرد به بیماری شود. بنابراین ضمن اجتناب از نگرانی، باید نسبت به پیشگیری اقدام نمود و طبیعتا به هر میزان که مردم راهکارهای پیشگیرانه را رعایت و به قرنطینه خانگی پایبند باشند، به همان میزان شکست چرخه لنتقال این ویروس نیز امکان‌پذیرتر خواهد شد. اما مسلما بخشی از استرس عمومی جامعه نشات گرفته از سردرگمی در اعتماد به امار ارئه شده برای مبتلایان بیماری COVID-19 است که آیا آماری که برای متوفیان و مبتلایان سندروم حاد تنفسی منتشر می‌شود درواقع همان کرونا است یا خیر؟

سندروم حاد تنفسی چیست؟

دکتر رحیمی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مسئول کارگروه اطلاع رسانی عمومی بیماری COVID-19 بیان کرد: سندروم حاد تنفسی در واقع به بیمارانی که با تب و علائم تنفسی مثل افزایش تعداد تنفس در دقیقه، کاهش اکسیژن خون و احساس تنگی نفس به مراکز درمانی یا بیمارستان مراجعه می‌کنند، اطلاق می‌شود. سندروم حاد تنفسی می‌تواند به دلایل مختلفی مثل سرماخوردگی، آنفولانزا، ذات الریه یا سایر بیماری‌های تنفسی باشد و لزوما به معنای کرونا مثبت نیست.

دکتر رحیمی ادامه داد: در چرخه درمان، برای بیمارانی که با تب و علایم تنفسی به بیمارستان مراجعه می کنند، جانب احتیاط را حفظ کرده و آنها را تحت نظر قرار می‌دهیم که می توانند به علت آنفلوانزا، سرماخوردگی یا بیماریهای تنفسی دیگر مبتلا شده باشند و آزمایش این بیماران نیز انجام شده است. همچنین در این رابطه، تعدادی از بیماران مشکوک به کرونا را که دارای نشانه های بالینی قوی ابتلا به این بیماری بودند، بستری کردیم که باید جواب قطعی آزمایشات آن‌ها به ما اعلام شود. منتها برای آنکه چیزی را از دست ندهیم، فرض بر مثبت بودن گذاشتیم و درمان را با حداکثر توان ادامه می‌دهیم.

تشخیص بیماری با علائم بالینی

برای تکمیل تحقیقات در ارتباط با “سندروم حاد تنفسی” به سراغ دکتر مهناز امینی، فوق تخصص ریه و فلوشیپ پزشکی خواب و عضو ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد رفتیم. وی با اشاره به اینکه سندروم حاد تنفسی نام يك بيماري نبوده، بلكه به طيفي از بيماري‌ها كه تظاهرات باليني مشتركي دارند اطلاق مي‌‌شود، بیان کرد: مجموعه‌اي از علايم تنفسي مانند سرفه و تنگي نفس كه در چند روز اخير ايجاد شده باشد را تحت عنوان كلّي “سندروم تنفسي حاد” مي‌ناميم. علل اين سندروم شامل بيماري‌هايي همچون حساسيت وآلرژي، سرماخوردگي، آسم، ذات الريه، آنفلوانزا وكرونا مي‌باشد. پس بيماري كرونا يكي از علل اين سندروم مي‌باشد كه اغلب در فصول سرد سال افزايش مي‌يابد. ولي مقايسه تعداد اين سندروم در سال جاري با سال گذشته و حتي ماه‌هاي قبل، نشان دهنده افزايش چشمگير اين مجموعه علايم است.

وی ادامه داد: در اين ميان آنچه واضح است افزايش بسيار سريع مراجعه همشهريان به علت شيوع ويروس كرونا در مراكز بهداشتي و درمانگاه‌هاي سرپايي و بخش‌هاي بستري بيمارستان‌ها است. در حالي كه از ميان موارد ديگر شیوع، ديگر علل سندروم تنفسی با افزايش آماری مختصري همراه است. راه قطعي براي تفكيك اين علل از يكديگر، استفاده از روش‌هاي تشخيصي است. كه از آنجا كه اين روش به ويژه درباره بيماري كرونا با تست آزمايشگاهي مخصوص آن انجام مي‌شود كه طبیعتا مانند اكثر آزمايشات، ارزش تشخيصي ١٠٠ درصدي ندارد. به همین جهت از روش‌هاي باليني توسط پزشكان متخصص براي تشخيص بيماري استفاده مي‌شود.

تشخیص بالینی با تشخیص قطعی برابری می‌کند

دکتر امینی با اشاره به اینکه در حال حاضر، روش تشخيص باليني كرونا كه در تمام دنيا پذيرفته شده است، گفت: در تشخیص بالینی، پزشک شرایط بیمار و شرح حال وي را مشاهده كرده و براساس نتيجه آزمایشات، سی‌تی‌اسکن و سير بيماري، تشخیص بيماري را داده و درمان را شروع مي‌كند، كه در اغلب موارد با بهبود بيمار همراه است. این افراد اگر تست تشخيصي مثبت نداشته باشند، اصطلاحا “مشکوک به کرونا” نامیده می‌شوند.

عضو ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: بنده به عنوان یک پزشک بیماری‌های ریوی، عرض مي‌كنم که اين تشخيص‌هاي باليني در بیش از ۹۰ درصد موارد با تشخيص قطعي برابري مي‌كند.

دکتر امینی با اشاره به اینکه بيش از ٢ هفته اخير با این بيماري درگیر و علائم بالینی بیماران را می‌بیند ادامه داد: لطفا شما به عنوان رسانه، اصرار به كوچك نشان دادن اهميت شیوع وگسترش سريع كرونا نداشته و به مردم اطلاع‌رساني كنيد كه در عين حالي كه مراقبت براي پيشگيري از ابتلا به كرونا بسيار ساده است، بي احتياطي در اين زمينه عواقب بسيار بدي براي خود، خانواده وجامعه ما در بر خواهد داشت.

افزایش تعداد بیماران سندروم حاد تنفسی بی‌ارتباط با کرونا نیست

مهناز امینی در پایان‌بندی صحبت‌های خود اذعان داشت: طبیعتا افزایش شيوع سندروم حاد تنفسي درسال جاری قطعا بي ارتباط با گسترش سريع بيماري كرونا نبوده و تنها با رعايت احتياطات پيشگيرانه (مانند شستن مكرر دستها، و رعايت فاصله ايمن بين افراد خانه وخارج نشدن از منزل) مي‌توان آن را كنترل كرد.