1

 زندانیان گوهر تراش می شوند

علی علینژاد

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی با بیان این که زندانیان در کارگاه های تراش سنگ‌های قیمتی را می آموزند، گفت: رونق منطقه یکی از دلایل استقرار خانه های صنایع دستی در توس است، برای ماندگاری گردشگر در جوار آرامگاه فردوسی و در  شهر تاریخی توس این مراکز را راه اندازی می کنیم تا علاوه بر این هنرهای سنتی را نیز حفظ و احیا کنیم.

محمد مطیع در گفت و گو با صبح امروز با اشاره به برنامه های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در توس اظهار کرد: اگر چه جلوخان را مرمت می کنیم اما وقتی گردشگر این مسافت طولانی را طی کرده است برای ماندگاری گردشگر باید چاره اندیشی می کردیم که از ظرفیت صنایع دستی استفاده کردیم.

او ادامه داد: کارگاه‌های صنایع دستی علاوه بر این که  در توس جاذبه گردشگری خواهند بود گردشگران از این مراکز خرید خواهند کرد و مرکز فروش صنایع دستی نیز هستند.

مطیع با بیان این که راه اندازی خانه‌های صنایع دستی تخصصی در دستور کار قرار گرفته است، افزود: خانه دستبافت های توس با ظرفیت اشتغال زایی 60 نفر در سال، خانه سفال توس با ظرفیت اشتغال زایی 30 نفر در سال و موزه صنایع دستی توس با ظرفیت ترویجی  30 نفر در سال در حال ایجاد و راه اندازی است.

او با بیان این که ساختمان های این مجموعه ها در تملک اداره کل بوده و برای ایجاد این مراکز مرمت شده است، افزود: برای ایجاد موزه صنایع دستی در توس تاکنون حدود 100 میلیون تومان هزینه شده و قرار است تا 300 میلیون تومان هزینه شود.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی تاکید کرد: هم چنین یک مرکز گوهرتراشی و تولید زیور آلات در منطقه توس با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت میراث فرهنگی ایجاد شده که برای این مرکز بیش از 2 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

مطیع به مرکز صنایع دستی مستقر در مجموعه تاریخی هارونیه اشاره کرد و گفت: برای راه اندازی مرکز صنایع دستی 250 میلیون تومان هزینه شده این مرکز دستگاه هایی را مستقر شده و در حال حاضر آموزش دانش آموزان را انجام می دهد، هم چنین از مهر ماه 97 تاکنون 150 نفر آموزش های  منجر به اشتغال را فرا گرفته اند.

او افزود: دانش آموزان 2 دبیرستان منطقه توس ( آموزش و پرورش تبادکان) در این مرکز آموزش می‌بینند، هم چنین حدود 50 نفر از زندانیان زندان های مشهد و چناران آموزش های گوهر تراشی که منجر به اشتغال می شود را فرا گرفته اند که این خود می تواند نقش بسیار ارزشمند تری به لحظا اجتماعی و فرهنگی داشته باشد.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی از راه اندازی خانه سنگ( سنگ هرکاره) در منطقه توس خبرداد و اظهار کرد: سنگ هرکاره که در گذشته از آن ظرف دیزی تولید می شد اکنون ظروف و احجام سنگی دیگر تولید می شود.

او ادامه داد: این مرکز به بخش خصوصی واگذار شده است و در این مرکز آموزش، قلم زنی روی سنگ همراه با تولید، عرضه و فروش انجام می شود.

مطیع اظهارکرد: کارگاه این مرکز حدود 250 متر مربع مساحت دارد و برای بازسازی و راه اندازی آن حدود 500 میلیون تومان  هزینه شده و در حدود  نفر از طریق بخش خصوصی در این کارگاه مشغول به کار هستند.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضویبا بیان این که راه‌اندازی خانه چرم از برنامه های این اداره کل است، گفت: با توجه به این که چرم جزو رشته های شاخص استان است، در صورت تامین اعتبار خانه چرم نیز راه اندازی خواهد شد. البته مکانی برای ایجاد این مرکز  در نظر گرفته شده است که 250 متر مربع مساحت دارد و به 250 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد که با وزارت برای تامین اعتبار نیز هماهنگی لازم انجام شده است.

او تاکید کرد: این مجموعه‌ها به گونه مرمت و بازسازی شده اند که می توانند الگویی برای ایجاد خانه‌های صنایع دستی در دیگر نقاط استان و کشور باشند.

مطیع یادآورشد: تاکنون در منطقه تاریخی توس اتفاق خاصی نیفتاده و راه اندازی خانه های صنایع‌دستی نه تنها می تواند به افراد محلی آموزش دهد بلکه می توانند زمینه اشتغال افراد بومی را نیز فراهم کنند.

او تصریح کرد: کارگاه هایی که در توس فعال می شوند رشته های شاخص استان با بهره وری اقتصادی وظرفیت اشتغال است.

او ادامه داد: آمادگی داریم در صورت تمایل بخش خصوصی چرخه تولید، توزیع محصولات صنایع دستی را به بخش خصوصی واگذار کنیم.»

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با ابراز امیداوری برای رشد توسعه صنایع دستی در کنار گردشگری در این منطقه تاریخی اظهار کرد: تولید صنایع دستی در این منطقه با توجه به حضور گردشگران ارزش افزوده ایجاد می کند و از طرفی نیروی کار بومی نیز وجود دارد که مکمل رشد و توسعه صنایع دستی می شوند.

او افزود: در حال حاضر کار گاه سنگ هرکاره فعال شده است و کارگاه سفال نیز در آینده نزدیک راه اندازی می شود.

مطیع درباره برنامه های دیگر این معاونت در زمینه حمایت از تولید صنایع دستی یادآور شد: راه اندازی 3 مرکز در مشهد و یک مرکز در بسک تربت حیدریه، یک مرکز در فیروزه و یک مرکز در بجستان از برنامه های ترویجی و حمایتی این معاونت برای تولید و ترویج صنایع دستی در استان خراسان رضوی است.

او ادامه داد: خانه فیروزه در شهر فیروزه، خانه صنایع دستی در شهر بجستان ، خانه ابریشم در بسک تربت حیدریه قرار دارد که برای 2 مجموعه در پاژ و فردوسی حدود 300 میلیون تومان، برای بسک حدود 130 میلیون تومان، فیروزه 80 میلیون تومان و بجستان نیز 60 میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته است.