1

 رویش عشق در روزهای خاکستری

وحدانه آخوند شریف

هوشنگ جاوید زاده  تهران، متولد1338 است و از هشت‌سالگی در مکتب روانشاد استاد سید ابوالقاسم انجوی شیرازی بنیان‌گذار مرکز فرهنگ مردم ایران در صداوسیما پرورش‌یافته و تحصیل‌کرده رشته فیلم‌برداری و نورپردازی در دانشکده صداوسیما و فوق‌لیسانس درزمینه موسیقی بومی ایران است ، وی بنیان‌گذار جشنواره‌های پژوهشی در زمینه موسیقی نواحی پس از انقلاب اسلامی در ایران است و به سبب تلاشش در مورد پرونده ثبت جهانی موسیقی بخشی‌های شمال خراسان از سوی دفتر یونسکو مورد تشویق قرارگرفته است. او در زمینه ارائه هنر موسیقی نواحی ایران وبازشناساندن آن به جامعه تاکنون شانزده جشنواره و همایش ملی را طراحی مدیریت و اجرا کرده است.

این روزها که ورود این ویروس زندگی را به کام مردم تلخ کرده است هم‌صحبتی با افرادی که پاشیدن بارقه امید را نه به دلیل حرفه خود و اجتماعی بودنشان بلکه به دلیل روح بزرگی که دارند جزئی از خصیصه اخلاقی آنها بوده، جای بسی مباهات است. هوشنگ جاوید که به دلیل عوارض ناشی از دوران دفاع مقدس، ریه‌های او دچار آسیب شده و همین امر، شرایط را در این روزها برایش دشوار ساخته است در گفت‌وگو با خبرنگار این رسانه از ابتلای خود به ویروس کرونا خبر داد و گفت: پزشکان اعلام کردند که ناقل ویروس کرونا هستم.

و بار دیگر عشق

فرزندانم را به مکانی امن و ایزوله منتقل کرده‌ام تا از هرگونه گزند ویروسی در امان باشند لکن، همسرم به ترک منزل رضایت نداده و با ایثار و فداکاری در این چند روز، دیگربار عشق را برایم ترجمه کرده است در حال حاضر که قرنطینه هستم در خانه به مطالعه می‌پردازم. البته عکس‌ها و فیلم‌هایی که تاکنون گردآوری کرده‌ام را دسته‌بندی می‌کنم. با توجه به شرایطی که این روزها به آن دچارم  و حال مساعدی ندارم بیشتر به کارهایی که در طول زندگی انجام داده‌ام و اثراتی که به‌جای گذاشته‌ام فکر می‌کنم.

رویش امید در این روزهای ناامیدی

نویسنده کتاب «آشنایی با موسیقی مناطق و نواحی ایران» ادامه می‌دهد: گل‌هایی دارم که به آن‌ها نگاه می‌کنم و رویش طبیعت را می‌بینم. گیاهانی که از سبز شدن آن‌ها بسیار خوشحال شده و رویش مجدد آن‌ها و مشاهده جنب‌وجوش حیات، من را بیشتر به خدا نزدیک می‌کند و درعین‌حال آدمی متوجه می‌شود که تمام وجودش بسته به ذره ایست که اصلاً قابل‌دیدن نیست و زندگی و آینده‌اش بسته به چیزی است که نمی‌تواند ببیند. از طرفی خداوند در قران کریم هم به آن اشاره‌کرده که چشم‌های شما بسیاری از  وقایع را نمی‌بینند که اگر قادر به دیدن آن‌ها بودند وحشت می‌کرد و تحمل نداشت و قابل به ذکر است که چشم، چیزهایی که نمی‌تواند ببیند را درک نمی‌کند و این ویروس چیزی است که پزشکان با میکروسکوپ دیده‌اند و تعریف می‌کنند، بهتر است کمی نگاهمان تغییر کند تا خدا را بفهمیم و زندگی را قشنگ‌تر ببینیم.

چینی‌ها، جدا شدند ایرانی‌ها، نزدیک‌تر

این پژوهشگر موسیقی نواحی ایران عنوان کرد: اخبار این روزهای چین نشان داده‌اند که  با شیوع ویروس کرونا آمار طلاق در کشور آن‌ها افزایش زیادی پیداکرده و من فکر می‌کنم در ایران این اتفاق برعکس خواهد بود چراکه ما ملتی هستیم که در مواقع سختی همدل می‌شویم و این جریان باعث نزدیکی بیشتر خانواده به یکدیگر و همدلی و مهربانی مضاعف خواهد شد.

وی ادامه داد: خانواده‌هایی که اختلاف داشتند در این روزهای سخت، بیشتر به اهمیت وجود یکدیگر پی بردند و این اتفاق قشنگی است تا جایی که بعد از ماجرای کرونا شادی، مهربانی، همدلی رخ خواهد داد.

نهادینه شدن فرهنگ عمومی بهداشت برای نسل‌های بعد

این  پژوهشگر و مؤلف صاحب‌نام موسیقی نواحی در خصوص فرهنگ عمومی بهداشت مردم با ورود کرونا به کشور افزود: باید اعتراف کرد که نگرش عده زیادی از مسئولین در مسئولیت‌پذیری نسبت به جامعه بیشتر شده است. همچنین  بر اثر ورود این ویروس، فرهنگ عمومی بهداشت برای نسل‌های بعد هم نهادینه شد که نظافت و شستن روزانه دست و صورت، آن‌هم چندین بار در طول روز علاوه بر پاکیزگی یک سفارش دینی بوده که در تمام ادیان الهی هم آمده است.

جاوید ادامه داد: در ادامه این روند، رعایت بهداشت سرلوحه بسیاری از امور قرار می‌گیرد به‌طور مثال من‌بعد مساجد و اماکن دیدنی تمیزتر خواهند بود، ورود به این اماکن با تمهیدات بهتری صورت می‌گیرد و خوشبختانه فرهنگ درست زندگی کردن خیلی خوب در ذهن مردم کشور ما جای گرفت و البته بماند که بعضی از افراد، توجهی به این قضیه ندارند.

کمی مهربان‌تر با پاکبانان

این پژوهشگر افزود: متأسفانه در این چند روز بسیار دیده‌ایم که دستکش‌های یک‌بارمصرف و دستمال‌کاغذی و ماسک را در خیابان، رهاشده است، حال اینکه آلوده باشد یا نباشد، فرقی نمی‌کند، فقط امیدواریم این فرهنگ، در تمام مردم نهادینه شود که حال پاکبانان عزیز کشور را دریابند.

دردناک‌ترین‌های  اتفاق این روزها

این مدرس دانشگاه در خصوص دردناک‌ترین اتفاقی که این روزها دل او را به رنج آورده بیان کرد: اتفاقاتی که بسیار مرا دلگیر کرد از دست دادن پزشکان، پرستاران و کادر پزشکی در این ایام بود که مانند برگ درخت بر زمین افتادند، پزشکانی که در حال خدمت‌رسانی به مردم و جامعه بودند، کسانی که تقریباً 20 سال زمان برده تا مدرک پزشکی گرفتند و متأسفانه حالا در بین ما نیستند.

وی ادامه داد: متأسفانه در کشور ما با کمبود پزشک نسبت به جمعیت کشور مواجه هستیم و با افزایش فشار کاری که این روزها تحمل می‌کنند، بهتر است مردم عزیزمان آن‌ها را درک کرده که اگر پزشکان نباشند، شاهد اتفاقات ناگواری در جامعه  خواهیم بود.

جاوید افزود: محققی که جان خود را ازدست‌داده، بین 24 تا 30 سال زمان برده است تا پزشک متخصص شود، حال با از دست دادن این عزیزان که طبق فرمایش آیت‌الله‌العظمی سید علی خامنه‌ای جز شهدا حساب می‌شوند، در خوش‌بینانه‌ترین حالت، 12 سال بعد، جانشینی برایشان خواهیم داشت.

حال هنرمندان خوب نیست

این محقق در خصوص الزام در خانه ماندن افراد و رعایت کردن این امر در میان هنرمندان اشاره کرد: هنرمندان در این روزها خانه را ترک نکرده‌اند چراکه گرفتاری‌های زیادی دارند و جایی استخدام نیستند که بخواهند از خانه خارج شوند. هنرمندانی که کار موسیقی انجام می‌دهند از سه‌راه امرارمعاش می‌کنند: اجرای کنسرت که این روزها تعطیل‌شده، دیگری آموزشگاه‌ها و هنرمندانی که آموزشگاه داشتند ممکن است بتوانند فقط 1الی2 ماه امرارمعاش کنند و اما کسانی که تدریس خصوصی انجام می‌دهند بدترین حالت ممکن را دارند، که اگر از خانه خارج‌شده و کاری را انجام دهند از سر ناچاری خواهد بود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر عده‌ای از هنرمندان و بازیگران هستند که از روی عشق کار انجام می‌دهند و از جان خود مایه می‌گذارد، باید به آن‌هایی که در این شرایط با عشق به‌عنوان سرباز فرهنگی کار می‌کنند، احترام گذاشت.

مسئولین موسیقی نواحی را دریابند

این محقق با اشاره به درآمد کم هنرمندان موسیقی نواحی خاطرنشان کرد: هنرمندان موسیقی و موسیقی نواحی به‌خصوص جوانان درآمدی ندارند. بهتر است مسئولین فکری به حال این عزیزان داشته باشند. هنرمندان نواحی منبع درآمدی مشخصی ندارند. استادانی داریم که بسیار خوب کمانچه می‌زنند ولی درآمدی نداشته و نمی‌دانند باید چه کنند.

وی ادامه داد: کسانی که خواننده‌اند و با سازها در ارتباط هستند بیشتر درگیر بیماری حاد تنفسی می‌شوند. بسیاری از هنرمندان موسیقی نواحی سن بالا بوده و حال خوشی ندارند، امیدوار هستم که سالم بمانند، هرچند آن‌هایی که در روستاها زندگی می‌کنند از این بیماری دورتر هستند چون این بیماری جامعه شهری را بیشتر درگیر کرده است.

خوشایندترین اتفاق این روزها

جاوید به خوشایندترین اتفاق این روزها اشاره و بیان کرد: حضور خیرینی که از مال خود گذشتند تا جان مردم را نجات دهند،  اتفاق خوبی بود که در استان گلستان افتاد و من را خوشحال کرد، آن‌ها کیت تشخیص کرونا را خریداری کرده و بیمارستانی را مجهز به این کیت کردند تا جان مردم را نجات دهد، امیدوارم خیرینی پیدا شوند تا به زندگی هنرمندان کمک کنند.