1

برچیده شدن سفره کرونا به زودی

عاطفه خوافیان 

طبق آمارجهانی تا عصرروز شنبه 77هزار و 945 نفر در کل دنیا به ویروس کرونا مبتلا شدند؛ که آمار مبتلایان در ایران به 28 نفر رسیده که از بین این تعداد مبتلایان تا کنون 5 نفر فوت کردند.

با توجه به اینکه آمار مبتلایان به این ویروس ناشناخته به 28 نفرر رسیده موجی از استرس در بین مردم به راه افتاده و از آن‌جا که استرس عامل تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن است برآن شدیم تا با دکتر محمد جعفر صادقی، مدیرگروه پیشگیری بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد بار دیگر در خصوص علایم این بیماری به گفت‌و گو نشسته که در ادامه به آن می‌پردازیم.

فروکشی موج ویروس کرونا

این ویروس بیشتر فصلی بوده و متعلق به دو فصل سرد سال است و از آن‌جا که فصل سرما رو به اتمام می‌رود به طور طبیعی موج شیوع این ویروس فروکش کرده  و مبتلایان به آن به حداقل می‌رسد.

پس مردم زیاد نگران شیوع این بیماری نباشند و تنها موارد آموزشی که در جهت پیشگیری از این ویروس بوده را به خوبی مطالعه کرده و آن‌ها را رعایت کنند.

عدم قطعیت علایم بالینی کرونا

با توجه به این که علایم این بیماری با بسیاری از بیماری‌های ویروسی مشترک اسنت که صرف دیدن علایم بالینی نمی‌توان  ابتلای به کرونا را تایید یا رد کرد.

و همچنین زمانی که انسان  نسبت به علایم بالینی هر بیماری آگاه شود به طورناخودآگاه یک خطای ذهنی برای فرد ایجاد شده و خود را واجد بیش از نیمی از شرایط می‌داند.

ویروس جهش یافته سال 2013

در سال 2013 ویروسی مشابه با این ویروس در جهان شیوع پیدا کرد که البته نسبت شیوع آن نسبت به این ویروس کمتر بود اما حقیقت امر این است که این ویروس از نوع جهش یافته همان ویروس سال 2013 بوده که تنها 3 ماه از زمان بروز و ظهور آن در جهان می‌گدرد پس انتظار وجود کیت آزمایشگاهی در تمام آزمایشگاه‌ها انتظاری غیر واقعی و به دور از منطق است.

در حال حاضر در سطح کشور تنها تهران امکان آزمایش این ویروس تازه ظهور پیدا کرده را دارد اما طبق سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت بهداشت قرار است به زودی طی ده رز آینده یک آزمایشگاه در مشهد و چند شهر بزرگ دیگر نیز مستقر شود که وزارت تمام تلاش خود را برای استقرار این آزمایشگاه ذر دانشگاه‌های علوم پزشکی داردوامید است به زودی این اتفاق صورت بگیرد.

هشدار به مبتلایان به کرونا

این ویروس می‌تواند مدت زمان 2 تا 10 روز خود را در بدن فرد بیمار پنهان کند پس از تمام افرادی که مشکوک به ابتلای این ویروس هستند خواهشمندیم در صورت تداوم این علایم به پزشک مراجعه کرده و قبل از آن نیز تا حدالمقدور در خانه استراحت کرده و با افراد دیگر مراودت خود را به حداقل رسانده تا در صورت ابتلا به این بیماری این ویروس را به دیگران منتقل نکنند.

بهتر است ما به تمام افراد جامعه این آموزش را بدهیم که آب دهان خودرا در کنار خیابان پرت نکنند چرا که این آب دهان ناقل بیماری فرد در سطح وسیع به افراد جامعه است.

پیشگیری آسان

راه‌های پیشگیری ابتلا به این ویروس خیلی راحت است و استفاده از ماسک‌های معمولی نیز کافی بوده و نیازی به استفاده از ماسک‌های خاص ندارد و تنها کافی‌ست که افراد هنگام عطسه با دستمال جلوی دهان خود را بگیرند و تا حد امکان در صورتی که در ان لحظه استفاده از دستمال امکان‌پذیر نبوده حتما از لباس خود جهت عدم پخش تشعشعات عطسه استفاده کند و در صورتی که از دستان خود  استفاده کردند بلافاصله پس از عطسه بدون اینکه دست‌های خود را به محل‌های دیگر بزنند سریع ضدعفونی کرده تا این ویروس را به دیگران منتقل نکنند پس همان طور که گفنه شد راه‌های پیشگبری بسیار آسان است.

کاهش سطح نگرانی در جامعه

اگر این موارد به مردم آموزش داده شود از نگرانی مردم در سطح جامعه کاسته شده وحتما این مورد به مردم یادآوری شده و تاکید کنند که تعداد مرگ و میر در این ویروس بسیار پایین‌تر از دیگر بیماری‌های ویروسی است و واقعیت این است که این ویروس به‌زودی با گرم شدن هوا از بین می‌رود.

طبق گفته‌های مسیولان مربوطه ایران آمادگی کامل برای مقابله با این ویروس را دارد و اگر احتمال شیوع این بیماری بیشتر شود و تمام امکانات برای مقابله با این بیماری به کارگرفته می‌شود.