1

از ادعای عجیب بازیگر معروف تا تعطیلی مراکز فرهنگی

بیماری جدید کرونا با نام «کووید-۱۹» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی‌ماه) در شهر ووهان استان هوبی چین شیوع یافت چند روزی است به ایران رسیده است و حواشی زیان باری را با خود به همراه داشته است. کرونا همان آنفلوانزای معمولی است و حداقل ۵۰ سال است که این ویروس در دانشگاه‌های علوم پزشکی شناخته‌شده و چند سال قبل نیز با عنوان ویروس سارس گسترش یافت.

در این میان وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف اقدامات پیشگیرانه متفاوتی ازجمله لغو اکثر برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی و … ، کنسرت‌ها و تعطیلی سینماها و تئاترها، تعطیلی دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی و مدارس را برای جلوگیری از سرایت بیشتر این بیماری در دستور کار قرار داده‌اند و هرکدام از مسئولان فرهنگی در صفحات مجازی و یا طی ابلاغیه از دوستداران فرهنگ و هنر خواستار صبوری بوده و وعده‌هایی را به جبران تعطیلی مراکز فرهنگی هنری به متولیان فرهنگی کشور دادند. البته ناگفته نماند که حواشی بازیگران و برخی ادعاهای آن‌ها هم در خصوص کرونا در این روزها بر داغی بازار شایعات کرونا افزود.

کرونا و پرداخت زیان تعطیلی سینماها

رئیس اداره سینمایی و سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: طبق اعلام وزارتخانه زیان ناشی از تعطیلی سالن‌های سینما به خاطر پیشگیری از کرونا جبران می‌شود.

به گزارش ایرنا، سید حجت طباطبایی افزود: بنا بر ابلاغ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا نمایش فیلم در سینماهای کشور تا نهم اسفندماه متوقف‌شده است.

وی ادامه داد: شورای صنفی نمایش و سازمان سینمایی توافق کردند که در روزهای آتی برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای جبران زیان ناشی از تعطیلی نمایش فیلم در سینما با ایجاد اکران ویژه فیلم‌ها یا افزایش مدت اکران آن‌ها داشته باشند.

51 سالن سینمایی با ۱۰ هزار و ۱۱۱ صندلی در ۹ شهر خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد هشت سالن سینما در مشهد مستقر است.

طبق بخشنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و صیانت از سلامت آحاد مردم و جامعه هنری، تمامی برنامه‌های هنری و سینمایی در سالن‌های سراسر کشور تا پایان هفته جاری لغو شده است.

حواشی بازیگران و کرونا

البته ناگفته نماند که اخبار و شایعات بازیگران و افراد مشهور  در خصوص کرونا در این روزها در دنیای مجاری خبرساز شده و موجی از نظرات و واکنش‌های مثبت و منفی را به همراه داشت.

پیشگیری از کرونا با شربت گیاهی
در این میان، بهنوش بختیاری در یک آگهی عجیب، از فواید یک شربت گیاهی در درمان بیماری‌های مختلف می‌گوید. او در میان صحبت‌های خود به تأثیر این محصول بر پیشگیری از ویروس کرونا هم اشاره و ادعا می‌کند که این محصول برای پیشگیری از این ویروس که همه را درگیر کرده، مؤثر است.

شایعه ابتلای احسان علیخانی به کرونا

همچنین با داغ شدن شیوع کرونا تصویری عجیب از احسان علیخانی روی تخت بیمارستان منتشر شد و شایعه‌ای عجیب در مورد ابتلای احسان علیخانی به کرونا پخش گردید.

اما واقعیت ماجرا چیز دیگری بود، عکس قدیمی بوده و مربوط به بیماری سرماخوردگی و آنفولانزاست و اکنون احسان علیخانی در سلامت کامل به سر می‌برد و جای نگرانی برای هواداران او نیست .

تست ابتلای ایرج حریرچی قائم‌مقام وزیر بهداشت به کرونا مثبت شد

مشاور رسانه‌ای وزیر بهداشت علیرضا وهاب‌زاده در صفحه  توئیتری خود با انتشار “تست ابتلای ایرج حریرچی قائم‌مقام وزیر بهداشت به کرونا مثبت شد” خبر ابتلای قائم‌مقام وزارت بهداشت را تائید کرد. حریرچی طی چند روز گذشته در خط مقدم مبارزه با این ویروس قرار داشت.

کرونا را می‌توان با مهر و همکاری زمین‌گیر کرد

دراین‌بین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی در حساب کاربری خود در صفحه اجتماعی توئیتر نوشت: در آغاز سال سیل آمد؛ اما مهربانی از زخم خرابی کاست، کرونای پایان سال را هم می‌توان به مهر و همکاری زمین‌گیر کرد.

سید عباس صالحی در این پیام نوشته است: کرونا طاعون نیست، مراقبت را جدی بگیریم اما از آن وحشت نکنیم.

تعویق کرونایی جشن سالانه «موسیقی‌ما»

همچنین شیوع ویروس کرونا در ایران و در پی آن تبعات مربوط به اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه، دو رویداد هنری با محوریت هنر موسیقی و تجسمی را هم به تعویق انداخت که طی اطلاعیه‎ای شاهد لغو جشن سالانه موسیقی ما و اولین جشنواره ملی موسیقیایی عکاسان هنر اول هستیم.

این رویداد موسیقیایی که  در این سال‌ها باوجود مشکلات فراوان، به شکلی کاملاً مستقل برگزارشده تا بتواند مهم‌ترین شعار خویش مبنی بر «همدلی اهالی موسیقی» را محقق سازد. امسال نیز طی تلاش شبانه‌روزی اعضای این ستاد، قرار بود تا ششمین دوره این رویداد در دومین روز آذرماه برگزار شود که به دلایل مختلف، امکان آن فراهم نشد.

حوادث آبان ماه، شهادت سردار سلیمانی و غم از دست دادن هم‌وطنانمان در پرواز ۷۵۲ هواپیمای اوکراینی، ازجمله مسائلی بود که سبب شد برگزاری این برنامه چند بار به تعویق افتد و در حال حاضر نیز با توجه به فراگیری بیماری کرونا و ازآنجاکه سلامتی اساتید و هنرمندان و مدعوین این جشن، بیش از هر مسئله‌ دیگری در اولویت است، برای سومین بار متوالی برگزاری این رویداد لغو می‌شود.

کرونا مهمان ناخوانده سالن‌های تئاتر

همچنین  مدیرکل هنرهای نمایشی شهرام کرمی در واکنش به وضعیت تعطیلی تئاترها به دلیل شیوع بیماری کرونا گفت: تابع وضعیت و تصمیم‌گیری‌های کشور هستیم.

کرمی نیز در رابطه با همین موضوع اظهار داشت: هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که تعطیلی بخش تئاتر تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و ما نیز تابع وضعیت کشور هستیم؛ نمی‌دانیم تعطیلی تمدید می‌شود یا خیر.

صبورانه منتظر اعلام وضعیت هستیم

در شرایط پیش‌آمده باید مسئولان فرهنگی هنری و سایرین تلاش‌های خود را در مسیر گذر از آن پیش ببرند؛ شیوع بیماری کرونا و تعطیلی اماکن مختلف بحرانی است که در کل کشور به وجود آمده است و مسئولین و هنرمندان و مردم  باید صبورانه منتظر اعلام وضعیت باشند و از دولت خواستار شفاف‌سازی آمار و اطلاع‌رسانی دقیق هستند.