1

کرونا در پشت دروازه‌های ایران

عاطفه خوافیان

ویروس تازه ای در منطقه ای از چین شیوع پیدا کرده که تا کنون جان ۱۷ نفر را گرفته است. مقامات چین از مردم این کشور خواسته اند به شهر ووهان، محل انتشار این ویروس، سفر نکنند و به ساکنان شهر هم توصیه کرده اند در شهر بمانند.

تا کنون ابتلای بیش از ۵۰۰ نفر به این ویروس تایید شده است. به غیر از چین مواردی دیگری از ابتلا به این بیماری در تایلند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، استرالیا و آمریکا هم مشاهده شده است.

درباره ویروس جدید چه می دانیم؟

تعداد زیادی نمونه از بیماران مبتلا به این ویروس در آزمایشگاه های چین و سازمان جهانی بهداشت بررسی شده و متخصصان این ویروس را از خانواده “ویروس کرونا” شناخته اند.

تاکنون ۶ نمونه از ویروس کرونا کشف شده بود و با مورد اخیر تعداد آن به هفت می رسد.

این نوع ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس هاست که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می شود.

سارس در سال ۲۰۰۲ در چین باعث ابتلای بیش از هشت هزار نفر و مرگ ۷۷۴ نفر از آنها در جهان شد.

تحقیقات نشان می دهد که کدهای ژنتیکی این ویروس نزدیکی زیادی به ویروس سارس دارد.

کروناویروس‌ها

کروناویروس‌ها (نام علمی: Coronaviruses)، خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود. کرونو ویروس‌ها در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و مطالعه بر روی آن‌ها تا به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت.

ساختار کرونا

ساختار کرونا ویروس‌ها نیز دارای یک ژنوم RNA   معمولی است افرادی که هم‌زمان دارای بیماری دیگری باشند و کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کروناویروس‌ها هستند. معمولاً شدت سرماخوردگی که کروناویروس عامل آن باشد بیشتر است کرونو ویروس‌ها که پس از راینو ویروس‌ها بزرگترین عامل ابتلا به سرماخوردگی هستند، بیشتر در زمستان و بهار باعث سرماخوردگی می‌شوند اگرچه کرونو ویروس‌ها بیشتر در حیوانات دیده می‌شوند، اما پنج نوع از آن‌ها دستگاه تنفسی بدن انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تشخیص اینکه علت بیماری کرونو ویروس باشد یا خیر کمی مشکل است، چرا که برخلاف راینو ویروس‌ها به سختی در آزمایشگاه رشد و نمو می‌کنند.

عامل بیماری‌های تنفسی و عفونتی کم‌خطر

مدیر آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کرونا یک خانواده ویروسی هستند که اصولا عامل ویروس‌های عفونتی و تنفسی کم‌خطر به مانند سرماخوردگی می‌شوند.

به گزارش روزنامه صبح امروز دکتر دهقان نیری در مصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون  شیوع ویروس کرونا در چین افزود: این ویروس برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ با یک تغییر جهش ژنتیکی تبدیل به یک بیماری به نام سارس در چین ظهور و شیوع پیدا کرد.

وی تصریح کرد: این بیماری آمار مرگ و میر ۱۰ درصدی را به خود اختصاص داده و طول مدت شیوع این بیماری حدود ۳ سال بوده و پس از آن این بیماری به طور کامل شناخته شده و درمان شد.

تبدیل ویروس بی خطر به یک بیماری کشنده

متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: در سال ۲۰۱۳ این بیماری با یک جهش ژنتیکی دیگر به بیماری MRSتبدیل شد که سبب بیماری‌های حاد تنفسی کشنده میشد و این بیماری از شتر به انسان منتقل میشد.

دهقان نیری تبیین کرد: کانون اصلی این بیماری در کشورهای کویری خاورمیانه از جمله اردن و سعودی بود.

وی بیان کرد: این تغییر جهش ژنتیکی برای سومین بار در سال ۲۰۱۹ پیدا کرده که به جهت عدم شناخت کامل این بیماری ، ویروس کرونا جدید ۲۰۱۹ نام‌گذاری شده که در دسامبر ۲۰۱۹ برای اولین بار در چین گزارش شد.

خفاش و مار؛ عامل ظهور این بیماری

دهقان نیری ابراز کرد: بیش از هزار مورد از این نوع بیماری در کشورهای چین، تایوان، مکزیک، سنگاپور و کره جنوبی گزارش شده که به طور معمول در همه این کشورها بیماران از طریق سفر به چین مبتلا شدند.

وی توضیح داد: این ویروس از حیوان به انسان منتقل شده و متهمان اصلی در ظهور و شیوع این بیماری مار و خفاش است و با توجه به اینکه در شهر ووهانکه مرکز شیوع این بیماری در چین است که بازارهای خرید و فروش حیوانات وحشی و اهلی انجام میشود و تمام مبتلایان در این شهر رفت و آمد داشتند.

خطر گردش این بیماری بین انسان‌ها

مدیر مرکز آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: احتمال اینکه این بیماری پس از انتقال از حیوان به انسان از انسان به انسان منتقل شود بسیار زیاد است و شاید علت وحشت و نگرانی از این بیماری علاوه بر ناشناخته بودن آن همین راه انتقال باشد.

وی تشریح کرد: اگر چه MRSکشندگی بالایی در خاورمیانه حدود ۳۰ درصدی داشت اما شاید نکته حائز اهمیت در آن بیماری عدم انتقال آن از انسان به انسان بود و فرد در تماس مستقیم با شتر و خفاش به این بیماری مبتلا میشد.

دهقان نیری با اشاره به احتمال گردش این بیماری بین انسان و انسان، اذعان کرد: این احتمال خطر شیوع در سطح جهان را دارد و به همین خاطر شرایط اضطراری بهداشتی اعلام شده است.

وی بیان کرد: در دو شهر بزرگ پکن و شانگ‌هاین چین مواردی از این بیماری گزارش شده که این زنگ خطری برای شیوع آن در سطح وسیع‌تر است.

دهقان نیری ادامه داد: علائم این بیماری مانند بیماری عفونتی و تنفسی شدید بوده و در برخی موارد این عفونت‌ها به حدی شدید شده که این بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه تحت مراقبت و درمان قرار می‌گیرند.

وی تشریح کرد: تا کنون برای این بیماری مرگ و میر ۲ درصدی دیده شده و هنوز برای این بیماری راه درمان و واکسن پیشگیری ساخته نشده و در مرحله کیت آزمایشگاهی به روش تشخیص بسیار محدود در یک آزمایشگاه رفرنسی در انگلیس بوده و هنوز این ویروس به خوبی شناخته نشده و در مرحله حمایتی و کمکی به مبتلایان این ویروس قرار دارد.

تاکنون مورد مشکوکی در ایران گزارش نشده

دهقان نیری خاطر نشان کرد: تاکنون مورد مشکوکی در ایران گزارش نشده اما با توجه به شیوع این بیماری در کشورهایی که ایرانیان به واسطه کار زیاد با ان در رفت و امد هستند گروه مدیریت بهداشت فرودگاه امام خمینی پروازهای ورودی از چین را تحت کنترل و مراقبت قرار داده و چناچه فردی تب و علایم اولیه را داشته باشد قرنطینه می‌شود.

وی اشاره کرد: اما این بیماری دوره نهفتگی ۳تا ۵ روزه دارد و ممکن است فرد در دوران نهفتگی بیماری باشد لذا خواهشمند است در صورت تب و علائم اولیه خیلی سریع به مراکز درمانی مراجعه کرده و خواهشمندیم حتما هنگام مراجعه به پزشک خود از سفر به کشورهایی که این بیماری در آن شیوع دارد اطلاع دهد.

دهقان نیری تاکید کرد: از سفر به مناطقی که این بیماری در آن گزارش شده تا حد امکان ممانعت کرده و این سفرهای غیرضروری را به حداقل برسانند.