1

کرونا بازار ایران را داغ کرد

انسیه سروش

موضوع ویروس کرونا که گریبان‌گیر مردم چین شده است و به برخی کشورهای دیگر هم سرایت کرده است، به تنهایی سوژه خبری بسیاری از رسانه هاست؛ اما در حواشی این ویروس اتفاقات دیگری نیز در حال شکل‌گیریست که از مهم‌ترین آن‌ها تاثیر این ویروس بر اقتصاد، ابتدا کشور چین و بعد از آن اقتصاد جهانی است. هرچند عده‌ای معتقدند که این ویروس تنها یک ترفند اقتصادی برای خروج سرمایه‌گذاران آمریکایی و اروپایی از کشور چین است که توسط خود این کشور تدارک دیده شد. آنچه که در این رابطه گفته می‌شود این است که کشور چین با این ترفند، ارزش پول خود (یوان) را حفظ کرد.

البته که ماجرای ویروس کرونا چه واقعی باشد و چه تظاهر، برای کشور ما فوایدی را به همراه داشت و باعث شد که بخشی از بازار هدف صادراتی کشور چین را در دست بگیریم؛ بخشی از این بازار مربوط به محصولات کشاورزی است که در همین خصوص، به گفت‌وگو با رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد، پرداختیم.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد، گفت: کشورهایی مثل مغولستان، پاکستان، افغانستان و تاجیکستان که پیش از این، محصولات مورد نیاز خود را از کشور چین وارد می‌کردند، درحال حاضر به دلیل وجود ویروس کرونا واردات خود را از ایران انجام می‌دهند.

به گزارش صبح امروز، حیدر ساکن برجی در گفت‌وگو با خبرنگار این رسانه، افزود: شیوع ویروس کرونا در چین، سبب رونق و افزایش صادرات ایران و در نتیجه افزایش قیمت در برخی از اقلام شد.

وی این‌طور ادامه داد: شاید افزایش صادرات، در کوتاه مدت با افزایش قیمت، برای مصرف کننده ناراحت‌کننده باشد اما در دراز مدت تاثیر بسیار خوبی بر اقتصاد کشور دارد و سبب سودآوری می‌شود.

صادرات باعث ارزآوری، استقلال کشور و کاهش صادرات غیر نفتی می‌شود، به همین دلیل است که دولت برای صادرات در اقلام مختلف، مشوق صادراتی قرار می‌دهد تا صادرکنندگان مقدار بیشتری صادرات انجام دهند. از طرفی برای مصرف‌کننده هم مواردی مثل یارانه در نظر می‌گیرند تا این افزایش قیمت جبران شود. اگر صادرات حتی برای مدت کوتاهی متوقف شود، بازار هدف خود را از دست داده  و رقبا از ما پیشی می‌گیرند.

حیدرساکن با بیان اینکه فعلا دو محصول سیب درختی و پرتغال، به کشورهای دیگر صادر می‌شوند، ابراز کرد: تغییر قیمت در سیب درختی زیاد نبوده و سیب صادراتی است که افزایش قیمت بیشتری را تجربه می‌کند.

بررسی بازار

وی به بررسی بازار فعلی پرداخت و خاطر نشان کرد: سیب درختی محصولی است که این روزها با افزایش قیمت مواجه است که البته این نرخ منطقی است و بهتر است بگوییم که قبل از این با قیمتی پایین‌تر از آنچه که باید فروخته می‌شد و اکنون به قیمت واقعی خود رسیده است. میوه پرتغال هم اگر افزایش داشته باشد، مقدار آن جزئی خواهد بود؛ کیوی هم در وضعیت ثابت قرار دارد.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد، عنوان کرد: خیار محصولی است که این روزها با قیمت پایین خود، ضرر کشاورزان را به همراه آورده است. گوجه‌فرنگی هم به میزان فراوان در بازار موجود است و از قیمت مناسبی برخوردار است.

وی تصریح کرد: بارندگی‌های اخیر افزایش قیمت پیاز را به دنبال داشته است که آن هم به مرور زمان به حالت عادی خود برمی‌گردد.