1

پروژه های سرمایه گذاری شهر برای من منفعتی ندارد

رئیس کمیسیون اقتصادی شورا در نشست خبری هرگونه منفعت شخصی در پروژه های شهری را رد کرد:

ابهام زدایی عضو شورا

رییس کمیسیون اقتصادی و مشارکت های شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بنده هیچ سود و منفعت شخصی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری این شهر نمی برم، شهرداری و شورای شهر از حقوق واقعی سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند.

آزادی بیان مانع فساد است

به گزارش “صبح امروز” احمد نوروزی در نشست خبری که روز گذشته در محل ساختمان شورای شهر با تاکید بر لزوم شفافیت برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: باید بگذاریم آنچه در خلوت گفته می‌شود در عیان نیز بیان شود، اگر فضای شفافیت و آزادی بیان نباشد، فساد در جامعه گسترش می‌یابد، وظیفه رسانه این است که تصمیماتی که در حیات خلوت گرفته‌ می‌شود را عیان کند تا مسئولان مرتبط پاسخگو باشند.
وی ادامه داد: تصویب طرح پرداخت پاداش به افشاکنندگان فساد نیز بیانگر اعتقاد شورای پنجم به شفافیت است.

حقایق پروژه تجاری اقامتی” سارا

او با اشاره به طرح مباحثی درباره پروژه سارا در بافت اطراف حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: مجموعه تجاری، اقامتی سارا از بزرگترین پروژه‌های طرح بهسازی و نوسازی بافت اطراف حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) است. این پروژه با مساحت ۱۲هزار و ۶۰ متر مربع در ۱۲ طبقه تجاری، اقامتی در حاشیه بولوار ۵۰ متری شارستان رضوی و ضلع شمالی خیابان نواب صفوی قرار دارد.
در شرکت عمران شرق بدون داشتن سهام مامور بودم، استعفا دادم

نوروزی گفت: اخیرا برخی مطالبی در باره شرکت عمران شرق و پروژه تجاری و اقامتی “سارا” و رسیدن منافع این پروژه به بنده بیان کرده‌اند در حالی که شرکت شرق با هدف ارائه الگوی ساماندهی سرمایه‌های خرد و افزایش مشارکت با مصوبه دولتی در منطقه ثامن تشکیل شده‌ و بنده که به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی و بدون هیچ سهامی در این شرکت مامور بودم از سال ورود به شورای پنجم از تمام شرکت‌ها استعفا دادم و هیچ منفعت مالی از آنها ندارم.
نوروزی افزود: شرکت شرق طبق مصوبه دولت مبنی بر تشکیل شرکت‌های مسکن سازان ابتدا با نام شرکت ثامن تشکیل شد که سهم دولت ۴۹ درصد است و در خرداد ۸۲ مصوب شد و پروژه‌های آن به صورت مردمی دنبال می شود از این رو با امضای وزرای وقت راه و شهرسازی، اقتصاد، کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در خصوص اجرای پروژه تجاری، اقامتی “سارا” توسط این شرکت تصمیم‌گیری شد.
وی ادامه داد: در این شرکت برای پروژه‌های “سارا” و “ایمان” فراخوان داده شد تا سرمایه‌گذاران به صورت تهاتری در این پروژه شرکت کنند که سه شرکت اجرای کار را در این ۲ پروژه بر عهده گرفتند.
وی با بیان اینکه سهامداران شرکت شرق همه از دستگاه‌های دولتی هستند و بنده در این شرکت هیچ سهمی ندارم، گفت: در پروژه سارا نیز شرکت عمران و مسکن سازان شرق که دولتی است از جمله سهامداران است.

معابر مویرگی حساب شده و سند تجمیعی دریافت شده است

رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در پروژه سارا معابر مویرگی نیز حساب شده و در سال ۱۳۹۲ سند تجمیعی این پروژه اخذ شده‌ است و هیچ منفعتی از این پروژه برای بنده و مدیران شرکت وجود ندارد.
من در نام گذاری پروژه سارا  نقشی ندارم
وی درباره نامگذاری این پروژه نیز اظهار کرد: نامگذاری پروژه نیز توسط شهرداری و در حدود ۱۰ سال قبل انجام شده و ارتباطی به من ندارد ولی برخی مطرح کرده‌اند که پروژه را به نام دخترم سارا نامگذاری کرده‌ام در حالی که هنگام نامگذاری پروژه بنده در شهرداری نبوده‌ام.

مناظره می کنم

نوروزی گفت: شفافیت در تمام موارد ضروری است و حاضرم در مناظره رادیویی، تلویزیونی و هر مناظره دیگری در خصوص این پروژه و مسایل مطرح شده شرکت کنم.
نوروزی افزود: پروژه سارا تنها پروژه‌ای است که از ابتدا همه مسایل و ضوابط در آن رعایت شده‌ و در این پروژه ۱۵ هزار و ۱۶۰ مترمربع آزادسازی صورت گرفته و پروژه در ۱۲ هزار و ۶۰ متر مربع زمین اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: توافق کلی، پروانه و کلیه محاسبات این پروژه بر اساس طرح مصوب بوده و ضوابط مشاور طرح نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در معماری این پروژه لحاظ شده‌ است.
وی گفت: باید برای جذب سرمایه‌گذاران اعتمادسازی صورت گیرد، به قراردادها پایبند باشیم و برای افکار عمومی پاسخ محکم داشته‌ باشیم.

خواسته های غیرمنطقی برخی سرمایه گذاران پذیرفته نمی شود
رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: البته برخی سرمایه‌گذاران خواسته‌های غیرمنطقی دارند که پذیرفته نمی‌شود ولی در مجموع تلاش می‌شود زمینه فعالیت برای سرمایه‌گذاران تسهیل شود و تمام حقوق آنان را به رسمیت می‌شناسیم.
اختلافات بر سر طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم وجود اما حق
وی با اشاره به برخی اختلاف نظرها در خصوص طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی ادامه داد: نگاه مدرن و سنت‌گرا در خصوص این بافت وجود دارد و معتقد به بازنگری در طرح نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی هستیم اما حقوق مکتسبه  سرمایه‌گذاران باید حفظ شود.
وی گفت: قرار است برای اولین بار برای فضای خدماتی(زیرساخت ها) بافت پیرامون حرم مطهر رضوی ۳۱ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر شود که بازپرداخت اصل و سود ۵۰ درصد از این مبلغ بر عهده دولت و ۵۰ درصد نیز بر عهده شهرداری است.

نوروزی ابراز کرد: طرح نوسازی و بازسازی بافت فرسوده منطقه ثامن نیز با ۱۳ هزار پلاک از سال ۷۱ در دستور کار است، با گذشت دو دهه از آغاز اجرای نوسازی این بافت، این طرح هم‌اکنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی افزود: طبق مصوبه ۱۹ تیر ماه سال ۹۶ شورای عالی معماری و شهرسازی به منظور جلوگیری از تداوم اقدامات مخالف با حفاظت از حیثیت مکان و ارزش‌های ملموس و ناملموس بافت تاریخی – فرهنگی پیرامون حرم مطهر رضوی از آن تاریخ طرح نوسازی و بهسازی حرم مطهر رضوی مصوب سال ۱۳۸۷ لغو و اجرای آن متوقف شد.اما  آبان ماه امسال استاندار خراسان رضوی اعلام کرد نقشه راه بازسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی مورد توافق وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد قرار گرفته‌ و وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد به صورت مشترک تا پایان امسال نسبت به تهیه طرح تفصیلی جدید با در نظر گرفتن مبانی شهرسازی و دغدغه های موجود در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی اقدام و آن را در شورای عالی شهرسازی و معماری به ‌تصویب می‌رسانند.
وی یادآورشد: اجرای ۵۰ درصد طرح نوسازی و بهسازی این بافت بر عهده شهرداری و اجرای ۵۰ درصد دیگر آن از طریق شرکت بازآفرینی بافت های فرسوده برعهده دولت است.