1

هر پوری که عادل نمی‌شود!

هواداران رائفی پور می خواهند او فردوسی پور دنیای سیاست باشد

علی روغنگران

خبرگزاری فارس در روز‌های گذشته کمپینی برای تولید برنامه “نود سیاسی” با اجرای علی اکبر رائفی پور به راه انداخته است. در متن این کمپین آمده است: «در این اوضاع کشور، فردی مانند استاد رائفی پور می‌تواند با روشنگری، آتش بسیاری از فتنه‌ها را خاموش کند و دست بعضی ازمسئولین بی‌عرضه در مملکت را رو کند.»

این خبرگزاری پیام‌های برخی مخاطبانش را در همین راستا منتشر کرده است. کاربران این خبرگزاری خواستار برگزاری مناظره میان “رائفی پور” با “آشنا” مشاور رئیس جمهور درباره کارآمدی دولت، عراقچی معاون وزیر خارجه درباره برجام، معصومه ابتکار درباره پیمان پاریس و اسحاق جهانگیری درباره ارز دولتی شده اند. خبرگزاری فارس این موارد را با عنوان “درخواست برنامه نود سیاسی با اجرای استاد علی اکبر رائفی‌پور” اعلام کرده است. فارس می‌گوید این درخواست بیش از 50 هزار امضا دارد.

روز چهارشنبه صداوسیما به این درخواست واکنش نشان داده است. «حمید خواجه‌نژاد» مدیر روابط عمومی معاونت سیما گفت: “سازمان صداوسیما ساز و کار مشخصی برای تولید برنامه‌های تلویزیونی دارد و بر اساس آن افرادی که طرح‌ها و ایده‌هایی برای برنامه‌سازی دارند باید طرح مکتوب خود را به معاونت سیما ارائه کنند.”

مدیر روابط عمومی سیما با بیان اینکه اولویت در ساخت برنامه‌های تلویزیونی با تهیه‌کنندگان موظف و شناخته شده تلویزیون است، افزود: «البته این بدان معنا نیست که طرح‌های نوآورانه دیگر بررسی نمی‌شود، بلکه آن‌ها را هم با دقت بررسی می‌کنیم. اگر طرحی در این زمینه به معاونت سیما ارائه شود، آن را بررسی خواهیم کرد.»

کمپین برای اجرای “نود سیاسی” توسط رائفی پور در حالی به راه افتاده است که به زودی انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. برخی تلاش‌ها برای تولید برنامه نود سیاسی در آستانه انتخابات را اقدامی سیاسی ارزیابی می‌کنند. در ماه‌های اخیر شایعات زیادی درباره احتمال ورود رائفی پور به انتخابات منتشر شد، البته او خود نامزد نشده است، اما گفته می‌شود برای پیروزی طیفی از همفکرانش تلاش می‌کند. درخواست پخش یک برنامه سیاسی با محوریت رائفی پور در تلویزیون پس از آن مطرح می‌شود که در تلویزیون برخی برنامه‌های مطلوب رائفی پور و هوادارانش اخیرا با مشکلاتی روبه رو شده‌اند. صداوسیما پخش زنده “ثریا” و “جهان آرا” را متوقف کرده است. با این رویکرد به نظر نمی‌رسد که صداوسیما به تولید برنامه‌ای با محوریت رائفی پور رضایت دهد. رائفی پور چندی پیش درباره توقف پخش زنده “ثریا” گفته بود: «به محسن مقصودی میگفتم بیا و حرف‌هایی را که در تلویزیون نمی‌گذارند بزنی در شبکه‌های اجتماعی بگو می‌گفت: من در برنامه ثریا تریبون دارم گفتم دیر یا زود برنامه ات را هوا می‌کنند و امروز آن روز بود! ثریا دیگر پخش زنده نخواهد داشت و حالا مقصودی هم مجاب شد به توییتر بیاید.»

“نود سیاسی” بر گرفته از نام برنامه فوتبالی “نود” با اجرای عادل فردوسی‌پور است، برنامه‌ای که توسط علی فروغی مدیر اصولگرای شبکه سه سیما تعطیل شد. در جریان انتخابات جنجالی سال88 نیز ویدئو‌های “نود سیاسی” به صورت گسترده  در جامعه پخش شد. در آن مقطع این “ویدئوها” از سوی اصلاح طلبان و در نقد تند و صریح دولت محمود احمدی‌نژاد تولید و پخش شد و بازتاب وسیعی یافت.

رائفی‌پور در ماه‌های اخیر تمام توان خود را برای مقابله با دولت و همچنین اصلاح‌طلبان به کار بسته و از حمایت بازو‌های رسانه‌ای و فعالان سیاسی اصولگرا نیز برخوردار بوده است. او خواستار مناظره با برخی مقامات دولتی شده بود. رائفی پور بیش از همه حسام‌الدین آشنا رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری و مشاور روحانی را مورد انتقاد قرار داده است. او چندی پیش مدعی شده بود که از سوی دولت تهدید شده است. هواداران او این تهدید را از سوی حسام الدین آشنا دانستند که البته آشنا بدون اشاره به نام رائفی پور این ادعا را تکذیب کرد، ظاهرا تهدید صورت گرفته از اکانتی فیک و با نام آشنا صورت گرفته بود. پس از این ماجرا خبرگزاری ایرنا در گزارشی مدعی شد که بیشتر اکانت‌های هوادارا رائفی‌پور در شبکه‌های اجتماعی فیک هستند. این ادعای ایرانا با واکنش‌هایی علیه این خبرگزاری روبه رو شد. رائفی‌پور اخیرا با اشاره به انتشار فایل صوتی خلبان هواپیمایی آسمان با برج مراقبت در لحظه شلیک موشک به سمت هواپیمای اوکراینی دولت را متهم به پنهان کاری در این باره کرد. رائفی پور نوشت: “مکالمه‌ خلبان آسمان و برج مراقبت نشان می دهد دولتی‌ها از ماجرا خبر داشته اند ظاهرا ناراحتی آقایان از سپاه این است که چرا ماجرا را با مردم در میان گذاشته!”

او همچنین به برخی نمایندگان اصلاح طلب از جمله محمود صادقی بار‌ها انتقاد کرده است. رائفی پور متولد سال 63 است، او همچون حسن عباسی با اظهار نظر‌های تند و متفاوتش خبرساز می‌شود. او درباره همه مسائل اظهار نظر می‌کند. از بحث‌های اقتصادی گرفته تا مسائل فرهنگی سیاسی. او اخیرا اظهاراتی علیه مهناز افشار داشت که توهین تلقی شد و با واکنش‌هایی گسترده‌ای همراه گردید. حتی مادر یاسین رامین، همسر مهناز افشار نیز به سخنان رائفی پور واکنش نشان داد. با این حال این سخنران مشهور اصولگرا زیر بار نرفت و برداشت‌ها از سخنانش را رد کرد.

رائفی‌پور درگیر حواشی و شایعات زیادی نیز هست. چند روزپیش گفته شد  او  به همراه یاسرجبرئیلی روزنامه نگار اصولگرا در مجمع تشخیص مصلحت نظام مشغول به کار شده اند. گفته می‌شد این حضور به درخواست محسن رضایی صورت گرفته است. البته این ادعا به سرعت از سوی رائفی پور تکذیب شد. او درتوئیتی نوشت: «رسانه‌های حامی دولت و اصلاح طلبان در منجلاب بی اخلاقی غوطه ورند. نه اخلاق حرفه‌ای می‌فهمند و نه اخلاق شرعی. درباره شخص خودم جز دروغ، تمسخر و تهمت از ایشان ندیده ام. بنده هیچ مسئولیتی در مجمع تشخیص مصلحت ندارم و از این نهاد هرگز حقوقی نگرفته ام. اگر شرف دارید ادعایتان را اثبات کنید.»