1

نوروز از بنزین سهمی ندارد

 وزیر نفت گفت: بار مالی تخصیص سهمیه بنزین نوروزی بر منابع یارانه سه هزار میلیارد تومان است و به همین دلیل برخی در دولت با اختصاص آن مخالف هستند.

بیژن زنگنه در حاشیه کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت در جمع خبرنگاران دلیل مخالفت برخی افراد با اختصاص سهمیه بنزین نوروزی را فشار بر منابع یارانه دانست و افزود: افزایش قیمت بنزین به طور کامل به پرداخت حمایت معیشتی اختصاص پیدا می‌کند، بنابراین اگر به هر خودرو ۱۰۰ لیتر بنزین سهمیه ای برای نوروز اختصاص پیدا کند، بار مالی سه هزار میلیارد تومانی به منابع یارانه خواهد داشت.

وزیر نفت با اشاره به اینکه با افزایش ریسک باید بازده نیز افزایش پیدا کند، ادامه داد: صنعت نفت ۲۰ درصد بازدهی ارزی دارد که  مبلغ بالایی است. وی افزود: باید بتوانیم از ابزارهای جدید استفاده کنیم زیرا تنها با یک ابزار نمی‌توانیم کار کنیم.

پیش از این  معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ارائه درخواستی به دولت با هدف تخصیص بنزین نوروزی به منظور تشویق سفرهای داخلی خبر داده بود. زنگنه در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه باید جریان عمومی تولید و زنجیره آن  فعال شود، گفت:پتروشیمی‌ها  و پالایشگاه ها فعال هستند اما فرصت بیشتری وجود دارد.

وی با بیان اینکه تولید نفت غرب کارون از سال ۹۲ تا کنون پنج برابر شده است، ادامه داد: عمده توسعه با تمرکز بر منابع صندوق توسعه ملی بوده و همچنان متکی بر آن است.وزیر نفت افزود: در تلاشیم تا با افزایش ضریب بازیافت تولید خود را به یک میلیون بشکه در روز برسانیم و با تمام قدرت کار می‌کنیم.

وی با رد خبر تشکیل بانک نفت تاکید کرد: همه بانک‌ها بانک نفت است.زنگنه با اعلام اینکه نفت کوره کم سولفور به زودی در بورس ارائه می‌شود، افرود: اکنون قیمت این نفت کوره از بنزین ۳۰ درصد بالاتر است و فرصتی مناسبی برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.

به گفته وی بالابودن قیمت دائمی نیست و با افزایش تولید نفت کوره کم سلفور، قیمت پایین می‌آید.