1

سیمرغ برفراز آشیان مشهد

وحدانه آخوندشریف

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: 6 سینمای مشهد میزبان جشنواره فیلم فجر خواهند بود.

به گزارش صبح امروز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی جعفر مروارید روز دوشنبه در نشست خبری پیرامون هفدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد که در محل این اداره کل برگزار شد عنوان کرد: در این دوره تلاش شده است عدالت توزیعی در مشهد برقرار شود و نگاه‌ها و سلایق مختلف در فضای فرهنگی دسترسی آسانی به جشنواره فیلم فجر داشته باشند و سینماهای آفریقا، اطلس، هویزه، ویلاژتوریست، گلشن و شهید اصغرزاده برای اکران فیلم‌های جشنواره همکاری خواهند کرد

مروارید با اشاره به اینکه در سینمای اصغر زاده به طور خاص اکران فیلم های “سیمرغ ” و ” پروانه ها” را خواهیم داشت افزود: در کنار اکران نیز فیلم های خاص کودکان و نوجوانان با نگاه تربیتی به طور رایگان نمایش داده خواهد شد. در کنار لیست فیلم‌های «سودای سیمرغ»، «سیمرغ» و «پروانه ها»، بخش نگاه نو را نیز داریم که سینما آفریقا لیست کامل نگاه نو را اکران می‌کند

وی اضافه کرد: امسال در سینمای شهید اصغرزاده واقع در بوستان ملت مشهد به طور خاص فیلمهای بخش سیمرغ و پروانه‌های جشنواره فجر به نمایش در می آید و فیلمهای خاص کودکان و نوجوانان هم که نگاه تربیتی دارند به صورت رایگان به نمایش در می‌آید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت:جشنواره فیلم فجر بستری را فراهم می‌کند که نگاه‌های هنری و زیبایی شناسانه همراه با ایده‌های نو و نقادانه در بستری عمومی میان کارگردانان، مردم و مسوولان به مشارکت گذاشته شود لذا این رویداد بهترین زمانی است که مسوولان همراه با مردم به نقد و بررسی فیلم و شنیدن سخنان مختلف و طرحها و پیشنهادهای آینده در این جشنواره بپردازند.

وی ادامه داد: امسال به دلیل فضای ویژه‌ای که در جامعه حکمفرماست و به دلیل وحدت و همبستگی ای که بین مردم پس از تشییع پیکر سپهبد شهید سلیمانی به وجود آمد و به منظور قدردانی از کسانی که امنیت این کشور را حفظ کرده‌اند در مراسم پایانی هفدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد در ۲۳ بهمن ماه، فیلمی برگزیده در حوزه “مقاومت” به نمایش درمی‌آید و از عوامل تولید آن قدردانی ویژه می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: از آنجا که مشهد خود پایگاهی برای نگاه‌های سینمایی و محل رشد پیشکسوتان و هنرمندان برجسته بخش هنر و سینماست در مراسم پایانی هفدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد از یک آموزشگاه سینمایی، یک شرکت سینمایی برتر و یک کارگردان جوان فعال در حوزه سینما استان قدردانی خواهد شد.

مروارید افزود: بخش “سیمرغ سینمای خراسان” نیز امسال به مدت هفت شب در مشهد به نمایش تولیدات سینمایی برگزیده هنرمندان خراسان رضوی اختصاص خواهد داشت و از برگزیدگان آن در مراسم پایانی جشنواره فجر مشهد قدردانی می‌شود.

هر نفر برای هر فیلم مجاز است تا چهار بلیت خریداری کند

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی محمد رضا محمدی نیز در این نشست گفت: از امشب فروش بلیت فیلمهای جشنواره فجر مشهد از طریق سایت “سینما تیکت” آغاز می‌شود و برای آنکه بازار سیاهی در این بخش به وجود نیاید از مدیران سینما خواسته‌ایم در ازای ثبت شماره کارت ملی، هر نفر برای هر فیلم مجاز است تا چهار بلیت خریداری کند.

محمدی افزود: در سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، مشهد بعد از تهران دومین شهری است که همه فیلمهای جشنواره را آن هم در ۶ سینما برگزار می‌کند در حالی که سایر شهرهای بزرگ ایران مثل اصفهان از این تعداد فیلم و سینما برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: بر این اساس سینما آفریقا ۲۷ فیلم، سینما اطلس ۲۴ فیلم، سینما هویزه ۲۴ فیلم، سینما گلشن ۲۴ فیلم، سینمای ویلاژ توریست ۲۴ فیلم و سینمای شهید اصغرزاده پنج فیلم از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را به نمایش می‌گذارند.

او اضافه کرد: این فیلمها از ۱۵ بهمن ماه در سیانس‌های ۱۵، ۱۷، ۳۰ و ۲۰، ۲۲ اکران می‌شود و پس از ساعت ۲۴ اکران فیلمی صورت نمی‌گیرد و به سینماها ابلاغ شده که بعد از ساعت ۲۴ فیلمی اکران نکنند.

محمدی تصریح کرد: فیلم‌هایی که امسال در جشنواره فیلم فجر در مشهد اکران می‌شود، شامل «تعارض»، «بی‌صدا حلزون»، «خروج»، «دوزیست»، «سینما شهر قصه»، «من می‌ترسم»، «خوب بد جلف ۲»، «تومان»، «مردن در آب مطهر»، «مغز استخوان»،«سه‌کام حبس»، «درخت گردو»، «شنای پروانه»، «روز صفر»،«روز بلوا»، «پوست»، «کشتارگاه»، «لباس شخصی»، «پدران»، «مغز استخوان»، «خروج»، «ابر بارانش گرفته»، «دشمنان»، «آبادان یازده ۶۰»، «آتابای»، «قصیده گاو سفید» و «خورشید» است.

بخشی از سالن سینما آفریقای مشهد  برای استقرار اصحاب رسانه

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: : بخشی از سالن سینما آفریقای مشهد  برای استقرار اصحاب رسانه به منظور تماشای فیلم و در اختیار داشتن امکانات لازم برای انجام کار خبرنگاری اختصاص یافته است و هر خبرنگار می‌تواند پس از دریافت کارت خود به گیشه سینما آفریقا مراجعه کرده و بلیت فیلم را دریافت کند.

محمدی افزود: از مجموع ۱۶ فیلمی که به بخش “سیمرغ سینمای خراسان” ارسال شده است چهار فیلم به عنوان برگزیده این بخش انتخاب شده است که این فیلمها در سالن شماره سه سینما هویزه به نمایش در می آید.

وی ادامه داد: بخش نقد و بررسی آثار جشنواره فیلم فجر نیز در کنار اکران فیلمها پیش بینی شده که مسوولیت کمیته آن برعهده رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد است و این نشست ها با حضور تعدادی از عوامل هر فیلم در محل سینما هویزه برپا می‌شود.

او  اضافه کرد: برای دعوت از هنرمندان از مسوولان انجمنهای هنری خواسته شده است که بلیت ها را به صورت یکجا یا روزانه در اختیار هنرمندان قرار دهند و محل استقرار آنان نیز در همان محل استقرار اصحاب رسانه در سینما آفریقا خواهد بود.

هزینه چهار میلیارد ریالی شهرداری برای جشنواره فجر مشهد

هم‎چنین رییس سازمان فرهنگی – اجتماعی شهرداری مشهد محمد محسن مصفحی نیز در این نشست گفت: امسال شهرداری چهار میلیارد ریال برای نمایش فیلمهای هفدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد هزینه کرده است. شهرداری نیز نهایت تلاش خود را برای همکاری در این زمینه ارائه می‌دهد. مطابق سهمیه‌بندی در وزارت ارشاد، تمام فیلم‌های جشنواره امکان اکران نداشت و برای اکران تمام فیلم‌ها در مشهد نیاز به همکاری شهرداری بود.

مصفحی افزود: عمده این مبلغ در تهیه کسری فیلمهای جشنواره فجر مشهد هزینه شده و باقی آن در نمایشهای مختلف و متعدد در شهر، حمایت از مراسم اختتامیه و بخش سیمرغ سینمای خراسان، اکران سیمرغ و پروانه ‌ها در حاشیه شهر و  تبلیغات شهرداری در این زمینه صرف می‌شود.

او اضافه کرد: قیمت هر فیلم ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته و شانزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: فیلمهای بخش سیمرغ و پروانه‌های جشنواره فجر مشهد در قالب سینما سیار در سه فرهنگسرای قرآن و عترت، نصرت و احتمالا غدیر واقع در حاشیه شهر مشهد به نمایش گذاشته می‌شود.