1

سهل‌کننده‌های صعب‌العبور

سود بالای تسهیلات، کمر تولیدکننده را می‌شکند

سرویس اقتصاد

تولید از مهم‌ترین ابزارهای پیشرفت هر کشوری است و هرچه در این زمینه، رشد بیشتری اتفاق بیفتد، پیشرفت بیشتری حاصل می‌شود. از جمله وظایف هر دولت هم تسهیل شرایط تولید است اما گاهی راه به بیراهه می‌رود و عواملی که قرار است شرایط را مساعد کند، دشواری بیشتری را به همراه می‌آورد. متاسفانه در شرایط فعلی کشور ما، این اتفاق به وفور مشاهده می‌شود؛ تسهیلات بانکی با سودهای بالا، نمونه بارزی از این سهل‌کننده‌های صعب‌العبور است که آسیبی که بر بدنه تولید کشور وارد می‌کند، برهیچ کس پوشیده نیست.

عضو هیئت مدیره شرکت دایان و مدرس گروه مکانیک و صنایع دانشگاه فنی و مهندسی تربت حیدریه، گفت: عوامل داخلی کشور، بیشترین ضربه را به اقتصاد وارد می‌کند. نوسانات بازار ارز و سود بالای تسهیلات، آسیب زیادی را به تولید وارد می‌کند  کمر تولیدکننده‌ها را می‌شکند.

به گزارش صبح امروز، علی محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار این رسانه، افزود: اقتصاد، سهم بسزایی را در بحث تولید ایفا می‌کند؛ قبل ازاینکه بخواهیم به وضعیت اقتصادی و اثری که بر شکوفایی و وجه مثبت آن بر تولید دارد، اشاره کنیم باید کم وکاستی های وضعیت کنونی را در نظر بگیریم که متاسفانه وضعیت فعلی کشور بسیار نابسامان است. یک سری عوامل خارجی از جمله  تحریم‌ها وجود دارد که نمی‌توان در این فرصت کوتاه به ان پرداخت اما در این بین عوامل داخلی بیشترین ضربه را به اقتصاد کشور وارد می‌کند. نوسانات بازار، باعث عدم وجود اختلاف قیمت در تولیدات می‌شود که این بزرگترین اسیب به بخش تولید است. از طرفی دریافت تسهیلات به خاطر سود بالایی که دارد، کمر تولیدکننده‌ها  را می‌شکند.

ایران در منابع طبیعی غنی است

وی با اشاره به پتانسیل‌های موجود در افزایش توانایی تولیدات، خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم در این زمینه از فاکتور مهمی نام ببریم، باید به مواد معدنی اشاره کنیم که زمینه ساز بسیاری از تولیدات ملی ما هستند؛ درواقع مواد اولیه تولیدکننده‌های ما، همین منابع طبیعی است، که کشور ما در این زمینه فوق‌العاده غنی می‌باشد. اما متاسفانه یک‌سری کم و کاست، در بحث فراوری این مواد اولیه اتفاق می افتد و به دلایلی،خام فروشی اتفاق می‌افتد که این خود باعث عدم استفاده درست از پتانسیل موجود در کشور و نیروهای انسانی متخصص شده است.

محمودی ادامه داد: در همه جای دنیا همواره دانشجوهای ایرانی جزو دانشجوهای برتر دانشگاه خودشان هستند. متاسفانه این ذهنیت که بخواهیم بگوییم تمام دانشجوهای نخبه ما، از کشور خارج می‌شوند، صحیح نیست و ایرانی‌ها از لحاظ تخصص علمی می‌توانند به درجات عالی برسند و با داشتن نیروهای متخصصی که کشور حضور دارند، بدون شک می‌توانند در عرصه تولید بسیار موفق باشند.

عضو هیئت مدیره شرکت دایان در رابطه با مشکلات واردات، بیان کرد: با این وضعیت تسهیلات، متاسفانه با مشکلات زیادی در بخش واردات مواجه هستیم؛ واردات محصولات بی کیفیت با هزینه پایین تر و از طرفی هزینه بالای تولید، توان رقابت را از تولیدکننده می‌گیرد. چرا که هزینه‌های تولید، با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی با محصولات بی کیفیتی که با قیمت پایین، وارد کشور می‌شوند غیر قابل قیاس است و متاسفانه جلوی واردات هم گرفته نمی‌شود چون این محصولات برای واردکننده بسیار سودآور است.

تاثیر نوسانات ارز بر صادرات

وی با اشاره به تاثیر نوسانات ارز بر صادرات، اضافه کرد: در بخش صادرات، علاوه بر تحریم‌ها مشکلات دیگری هم داریم. همانطور که می‌دانید هر روز قیمت ارز تغییر می‌کند و این نوسانات باعث می‌شود زمانی که مشتری خارجی بخواهد حجم بالایی از محصولات ایرانی را سفارش دهد، با توجه به این که حجم بالا نیاز به زمان زیادی نیز دارد و در این زمان ممکن است به دلیل تغییر قیمت ارز، کانتینر اول اجناس با کانتینر دوم تفاوت قیمت داشته‌باشد. در قراردادی که بین شرکت‌ها و مشتری خارجی ثبت می‌شود نوسان قیمت ارز در نظر گرفته نمی‌شود و این خود باعث می‌شود که تولید کننده داخلی نتواند جوابگوی نیازهای زیاد مشتری خارجی باشد.

محمودی در ادامه گفت: به همین دلیل بخش صادرات علاوه بر تحریمات، با مشکلات زیادی درگیر است؛ صادرات در حال کاهش است و یک نیروی محرکه تولید در بحث نرم افزاری سرمایه وجود دارد و سرمایه گذار تا وقتی که نداند زمینه برای صادرات فراهم است به خودش اجازه نمی‌دهد که در بخش تولید سرمایه گذاری کند. متاسفانه نمی‌توان گفت که چند شرکت خاص امکان رقابت با وارد کننده را ندارند و اگر میشد صادرات خوبی داشت بدون شک هر مقدار صادرات بیشتر باشد، تولید هم بیشتر خواهد بود و تولید کننده می‌تواند سود خود را کاهش دهد چراکه تولید بیشتری دارد. به نظر من واردکننده ها سود بیشتری نسبت به تولید کننده ای که زحمت میکشد و حتی متضرر میشود، دارند.

نقش آموزش در رونق تولید

وی در رابطه با نقش دانشگاه‌ها و نظام آموزشی در رونق تولید، افزود: متاسفانه تنها چیزی که رابط بین صنعت و دانشگاه است یک اتاق به نام ارتباطات صنعت  و معمولا با در بسته است و این امکان برای دانشجوها که بتوانند مستقیم با صنعت در ارتباط باشند وجود ندارد درحالیکه در بخش کارآموزی می‌توانند خیلی توانمند سازی کرده و دانشجوها را به صنعت اضافه کنند. درحال حاضر، دانشجویان فقط توانایی حل معادله دارند؛ اگر دانشجو به صنعت اشراف پیدا کند، خیلی می‌تواند در بخش صنعت کمک‌کننده باشد.

محمودی در پایان اضافه کرد: فرصت های مطالعاتی می‌تواند خیلی هدفمندتر باشد. فرصت‌های مطالعاتی فعلی که به دانشجوی دکتری تعلق می‌گیرد، بیشتر به فضایی برای خروج دانشجو از کشور تبدیل شده‌است. دانشجو به جای کسب تجربیات و استفاده از آن در داخل کشور، در تلاش است تا از فرصت پیش‌آمده برای فراهم کردن شرایط زندگی در آن کشور در دوران بعد از تحصیل، استفاده کند.در کشورهای خارجی، صنایع معتبر خودروسازی و منابع مالی را در اختیار دانشجوها و دانشگاه‌ها قرار می‌دهند که در حوزه خود، برای دانشگاه، برون سازی کنند و از طرف دیگر نیز هزینه ای را به دانشگاه پرداخت می‌کنند؛ دانشگاه این هزینه را به استاد تحویل داده و استاد نیز بین دانشجوها به عنوان کمک‌هزینه تقسیم می‌کند درحالیکه در کشور ما نهایت کاری که برای دانشجوی دکتری انجام می‌دهند، پرداخت وام است. ما باید در بخش اموزش تغییرات اساسی انجام دهیم و صنعت و امید را به دانشگاه‌ها تزریق کنیم.