1

روح زنانه در مدیریت شهری لازم است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه امروز هفتم بهمن ۹۸ است و دو سال و ۶ ماه از فعالیت شورای پنجم می‌گذرد، گفت: مدیریت شهری مشهد در دوره فعلی، علی‌رغم حاشیه‌هایی که برای آن ساختند، حمله‌هایی که کردند و تاخت‌وتازهایی که صورت گرفته، همچنان در سراسر کشور پیشتاز است.

به گزارش صبح امروز بتول گندمی در نطق پیش از دستور جلسه علنی شورای شهر با بیان این مطلب افزود: بدهی عقب‌مانده نداریم، شرایط درآمدی مطلوبی داریم، شهرداری دو منطقه ما الکترونیکی شده، ساختار تشکیلاتی معطل‌مانده شهرداری، ابلاغ شده و سازمان، سروسامان نسبی به خود گرفته، ساخت‌وسازهای عمرانی جان گرفته و پل‌ها، راست‌گرد و چپ‌گردها و پارک‌ها در حال احداث است. در حوزه کسب‌وکار و نوآوری، اقدامات معاونت برنامه‌ریزی چشمگیر بوده، مرکز نوآوری تاسیس شده و کارخانه نوآوری در دست احداث است.
وی ادامه داد: در این وضعیت اقتصادی و نداری بودجه در سراسر کشور، دولت و بخش خصوصی، همچنان خدمات شهری به روال خوب و بهتر از گذشته نسبت به سایر کلان‌شهرها ادامه دارد. جرات کرده‌ایم و کار روی زمین‌مانده گذشتگان یعنی افشای اطلاعات را آغاز کرده‌ایم، گرچه کم بوده، اما بهتر از گذشته‌ای است که هیچ چیز آن هویدا و شفاف نبود. با پیگیری و تلاش بسیار سرانجام طرح تفصیلی یک پهنه به شورا رسید و طرح تفصیلی جنوب غرب با همه ایرادات و اشکالات در شورا و شهرداری در حال بررسی است، کاری که عمری به قدمت 12 سال دارد.

وی ادامه داد: پردیس تئاتر کلنگ خورده، سند حقوق شهرنشینی مصوب شده، سرانه فضای سبز افزایش پیدا کرده، عملیات جداسازی آب شرب از آب خام برای آبیاری فضای سبز با چند صد میلیارد تومان اعتبار آغاز شده، در سال جاری با 250 میلیارد تومان اعتبار نهضت آسفالت به صورت گسترده  انجام شده، آن هم در بهترین ماه‌‎های کار اجرایی نه در آستانه انتخابات.
گندمی گفت: افتخار می‌کنم که در مجموعه ما، با وجود تنگناهای مالی بسیار در کشور، شهر مشهد، نه تنها دچار سکون نشده، بلکه با شتابی بیشتر از گذشته، به سمت توسعه به پیش می‌تازد، اما دغدغه‌ای که برای بار چندم متذکر می‌شوم این است که در این میان، بانوان کجا هستند؟ مدیران بانوی ما چند نفر هستند؟ در شورای شهر 15 نفره، 2 نماینده زن حضور دارند؛ تعداد بسیار کمی که حتی اگر همین تناسب را به شهرداری ببریم، باید از هر 7-8 مدیر ارشد مدیریت شهری، یک نفر زن باشد. اما آیا اینگونه است؟ شهردار و معاونین شهردار ما، همگی مرد هستند، در بین شهرداران مناطق، تنها یک زن حضور دارد، در بین مدیران کل، تنها سه زن حضور دارند و در بین مدیران عامل سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه حتی یک زن هم حضور ندارد.

روح زنانه در مدیریت شهری لازم است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: نگاه من جنسیت‌زده نیست و فمینیست نیستم، اما زنان در مدیریت شهر، حق دارند و روح زنانه در مدیریت شهری لازم است. این همه فارغ‌التحصیل زن در حوزه‌های برنامه‌ریزی، شهرسازی، عمران، معماری، برق، کامپیوتر و سایر علوم وجود دارند. نباید عرصه مدیریت فقط برای آقایان فراخ باشد. مدیران ما، در واقع منتصبین باواسطه منتخبین مردم در انتخابات شورای شهر بوده و نیمی از آراء هر انتخابات، زنان جامعه هستند که حق رأی آنها مساوی با حق طرح و تحقق خواسته‌هایشان نیز هست. امیدوارم دوستان و همکاران ما در مدیریت شهری، این نکته مهم را فراموش نکنند، بلکه تا پایان دوره مدیریت شهری، شاهد حضور زنان در حوزه‎های مختلف مدیریت ارشد شهرداری باشیم. شاید این خواسته ما نیز به جرگه سایر خواسته‌های ما و مردم پیوسته باشد و شاید هُول و هراسی وجود دارد که تا از بیرون، دو نفر، حرفی غیرمستند می‌زنند، مدیران ما پا پس می‌کشند.

نمی‌خواهند کشتی مدیریت شهری به سلامت به سرمنزل مقصودش برسد
وی با اشاره به اینکه برخی جریان‌های سیاسی، گویا با وجود شکست در اردیبهشت 96، نمی‌خواهند کشتی مدیریت شهری طی سال‌های 96 تا 1400، بر اساس آنچه وعده کرده به سلامت به سرمنزل مقصودش برسد، تصریح کرد: تنها 4 ماه از آغاز کار شورای پنجم، با انرژی و عزم فوق‌العاده بالا گذشته بود که غائله دی 96 را از صحن همین میدان شهدا شروع کردند. آنقدر آش آن فتنه‌شان شور شد که از دست خودشان نیز در رفت. فکر کنید با چنین وضعی، مدیریت شهر چقدر می‌تواند دشوار شود. فریادزدن و شعاردادن، کار سختی نیست، مهم این است که شهر را با تنگنای بودجه، سرپا نگه داشت. جلسه تشکیل دادند، در فضای مجازی، اتهامات رنگارنگ نصیب این و آن کردند و اتفاقا همان افرادی که بیشتر انگیزه کار داشتند را بیشتر مورد تهمت‌های خود قرار دادند، می‌دانستند کجا را باید بزنند و زدند، کسی هم ککش نگزید که این سیل اتهامات، چگونه زده می‌شود. چگونه می‌شود که یک جریان سیاسی با حاشیه امن صددرصدی، هر چه در مخیله‌اش می‌گذرد را بر زبان می‌آورد؟ امان از وجدان‌های خفته! عجیب، این است که «صرف اتهام» بر مدیران ما تاثیر بگذارد و محتاطشان کند.

مدیران سری به توئیتر بزنند

گندمی گفت: مردم از ما می‌خواهند برای فرهنگ این شهر کاری بکنیم. جامعه به فرهنگ، حساس بوده و هنوز تبلیغات ما جلوی چشمان آنها است. میزان و روش پاسخگویی ما به سوالات اهالی رسانه مهم است. اهالی رسانه چشمان بیدار جامعه ما هستند. فضای مجازی، محل تعامل مدیران ماست، پیشنهاد می‌دهم گاهی مدیران ما به توئیتر سری بزنند و نظرات مردم را ببیند، ببینند اگر برای مدیر خطاکار، که جایی رفته و کاری کرده که خلاف رأی مردم بوده، آنجا مردم نظراتشان را بی‌پرده می‌گویند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: تئاتری‌ها، اهالی سینما، اهالی کتاب و اقشار دیگر فرهنگی و هنری، از ما توقعات متفاوتی داشتند. رویکرد ومسیر باید تغییر کند. چرا هراس از آینده کاری، ما را محافظه‌کار کرده است؟ موسیقی این شهر، حامی، سینمای مشهد پشتیبان و تئاترش یاری می‌خواهد. چه کرده‌ایم؟ برآورد این است که زعما پیش خود فکر می‌کنند اقدام تازه در حوزه فرهنگی، تبعات دارد.

همان راه 83 تا 96 را پیموده‌ایم، این قرار ما نبود
وی خاطرنشان کرد: گویی ما هم با اندک تفاوت‌هایی، همان راه 83 تا 96 را پیموده‌ایم. این قرار ما نبود. نیروهای حوزه فرهنگی، مشتاق خدمت و تکاپو و کار هستند. مردم به من رای دادند که تریبون طرح خواسته‌ها و پیگیر آنها و عامل به خواسته‌هایشان باشم و منافع مردم اولویت اول و آخر من باشد. خواستند به فکر رد صلاحیت و اما و اگرهای آینده نباشم و کارم را بکنم؛ بی‌هراس و بی‌واهمه. میزان آرای نفر اول انتخابات شورای شهر مشهد در سال 96، سه برابر نفر اول همین انتخابات در سال 92 بود. پیام مردم معنادار نبود؟
گندمی افزود: دوره پوپولیسم گذشته است‌. من از عملکرد مدیری پشتیبانی و دفاع می‌کنم که پاکدست، سالم، متخصص، پایبند به قانون و نظام کشور و اهل کار و اندیشه اصلاحی باشد. من به مدیر محافظه‌کار رای ندادم. همه آنها که مرا می‌شناسند، هیچ‌وقت من را محافظه‌کار ندیده‌اند. برای من، امروز، مدیر کارآمد اصلاح‌طلب در چارچوب جمهوری اسلامی مهم است که نگران فردای صندلی امروزش نباشد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: من به عنوان یک عضو از تیم شورای اصلاح‌طلب شهر مشهد، همچنان، پشتیبان هر مدیری هستم که به رأی مردم در اردیبهشت 96 وفادار باشد. ناظر و مخالف قاطع آنکه به عهدش وفا نکند، هم هستم. بلند می‌گویم همه بشنوند. پند بگیرید و بگیریم که طوفان خواسته‌های این مردم، به اشارتی، چون باد، با خود ببرد هر کجا که خواست.