حمایت یا حسادت

برخی به جای تسهیل شرایط کارآفرینی، آن را دشوارتر می‌کنند

انسیه سروش

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: در حق جوانان بیکار ظلم شده‌، چراکه به جای تشویق و حمایت از کارآفرینی، از حسادت و دخالت حمایت شده است.

به گزارش صبح امروز، محمدحسین روشنک در نشست خبری صادرکنندگان نمونه ملی و استانی با اصحاب رسانه، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود: در تبعیت از مقام معظم رهبری و سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی و مثلث توسعه اقتصادی، از همه کسانی که اشتغال‌زایی و کارآفرینی می‌کنند، حمایت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: عده ای دلواپس می گویند هر چقدر آدم ها فقیرتر باشند، معنویت شان بیشتر است. ما دست فقیران را می‌بوسیم اما نه به خاطر فقیر بودنشان بلکه به خاطری صبری که دارند. در حق جوانان بیکار ظلم شده‌، چراکه به جای تشویق و حمایت از کارآفرینی، از حسادت و دخالت حمایت شده است.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان،  تاکید کرد: ما به دنبال صادرات هستیم چون اگر صادرات نباشد تولید و اشتغالی وجود ندارد. با افزایش سرمایه گذاری است که می توان برج و پروژه های عمرانی، کارخانه، دامداری، مرغداری و زمین کشاورزی ساخت. نباید کسی بگوید چرا این ها را می‌سازید؟ بگویید برای جذب بیشتر سرمایه باید چه کرد؟ برای مثال این حجم از معادن که در استان غیرفعال باقی مانده اند به خاطر عدم جذب سرمایه است.

 کسی حق تضعیف کارآفرینی را ندارد

روشنک تصریح کرد: کسی حق ندارد کارآفرنی را تضعیف کند، بانک مرکزی مقرراتی دارد و اگر یک فعال اقتصادی در چارچوب قانون توانسته سرمایه‌اش را افزایش دهد، کسی نباید بگوید تو چرا اینقدر سود کرده‌ای؟ نباید کسی را که از مجرای قانونی درآمدزایی می‌کند، زیرسوال برد. در چند روز گذشته، در افتتاحیه یک هتل که با جذب سرمایه‌گذاری خارجی در مشهد ساخته شده‌است، استاندار محترم و رئیس کل دادگستری استان تاکید کردند که ما هم‌قسم شده‌ایم تا نگذاریم کسی مانع سرمایه‌گذاری و کارآفرینی شود.

وی افزود: در زمان جنگ، همه امکانات را در خدمت آن قرار می‌دادیم و همین سبب پیروزی و سربلندی امروز کشور ما شد، اما در حال حاضر که در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم چقدر از امکانات موجود در اختیار این سربازان قرار گرفته است. اگر مثلث اقتصادی آقای رزم حسینی نبود، امروز بیکاری در استان بیداد می‌کرد.

تحریم در شرق کشور وجود ندارد

رئیس کانون کارآفرینان ابراز کرد: ما بارها گفته‌ایم که در شرق کشور، تحریم وجود ندارد چراکه در این سمت، کشورهایی حضور دارند که علاوه بر عدم تمکین از دستورات آمریکا، به کالاهای صادراتی ما نیاز دارند. استاندار محترم خراسان رضوی از بخش خصوصی خواسته‌اند که برای رسیدن استان به هدف 5 میلیارد دلار صادرات، برنامه اجرایی ارائه دهند. قطعا کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی و اتحادیه صادرکنندگان در این زمینه تلاش خود را می‌کند.

همچنین، علی غفوری مقدم معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت، گفت: در برنامه‎های سال 99 وزارت صنعت، معدن و تجارت سه استراتژی وجود دارد: مورد اول توسعه صادرات غیرنفتی است که در این راستا باید بازارهای موجود البته با تاکید بر بازار کشورهای همسایه، حفظ شود. استراتژی دوم مربوط به توسعه و ایجاد تنوع در کالاهای صادراتی است و در نهایت نفوذ در بازارهای جدید که توافق اوراسیا از همین تئوری نشئت می‌گیرد.

وضعیت کمبود واگن به کجا رسید؟

در ادامه، کاظم شیردل نائب رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر وضعیت کمبود واگن در راه‌آهن، اظهار کرد: حدود 20 سال است که این موضوع توسط اتحادیه صادرکنندگان در حال پیگیری  و بررسی می‌باشد، پیشنهادات و راهکارهای بسیاری نیز اعلام شده‌است اما متاسفانه برخی افراد به دلیل رانت و وجود منافع شخصی خود در این موضوع، مانع از حل مشکل می‌شوند؛ کمبود واگن بیشتر مربوط به تهران است و در خراسان مشکلی نداریم اما همان‌طور که بارها اعلام کرده‌ایم اگر حل این معظل 30 ساله به اتحادیه صادرکنندگان واگذار شود در مدت 3 ماه آن را حل می‌کنیم.

غفوری‌مقدم در رابطه با معادله نا متوازن تجارت بین ایران و افغانستان، ابراز کرد: قبول داریم که تراز واردات و صادرات با افغانستان به شدت به نفع ماست اما اخیرا لیستی از کالاهای مورد نیاز ایران که در افغانستان وجود دارد توسط یک کمیته تهیه شده و در حال پیگیری آن هستیم تا بتوانیم بخشی از نیازهای خود را از این کشور همسایه وارد کنیم و به این ترتیب بین روابط تجاری ما با افغانستان، تعادل بیشتری برقرار می‌شود.

جمع‌بندی

در ادامه این جلسه، تریبون در اختیار سایر صادرکنندگان قرار گرفت و هرکدام بعد از معرفی، به بیان مشکلات موجود در حوزه صادرات و حیطه تخصصی خود پرداخته و راهکارهایی نیز ارائه دادند که جمع‌بندی این مسائل به شرح زیر می‌باشد:

– برگشت ارز و تعهد ارزی؛ که همه صادرکنندگان در رابطه با شرایط موجود در این خصوص اظهار نارضایتی کردند. خراسان رضوی به دلیل اینکه بیشترین بخش صادرات آن با افغانستان و به صورت ریالی است، نباید تعهد ارزی داشته‌باشد. دولت به جای تعهد ارزی، مابه‌التفاوت سوبسید کالا را بگیرد و یا صادرکننده ارز حاصل از صادرات را یا خود برگرداند و یا به کسی دیگری واگذار کند.

– جایزه‌های صادراتی که بدهی دولت به صادرکنندگان است و چند سالی پرداخت نشده است و باید به نرخ روز محاسبه و پرداخت شود و یا با خدماتی مثل استفاده از حامل‌های انرژی، تهاتر شود.

– عدم دریافت ارزش افزوده از صادرکنندگان؛ چراکه این امر سبب می‌شود صادرکننده در همان ابتدا قیمت کالای خود را افزایش دهد که این خود باعث کاهش قدرت رقابت در بازار هدف می‌شود. چرا ارزش‌افزوده از صادرکننده بگیرند که بعدا بخواهند آن را برگردانند، این چرخه بی‌معنی و وقت‌گیر است.

– مسائل مربوط به کمبود واگن‌ها که بعد از سال‌ها پیگیری به نتیجه‌ای نرسیده چون تنها متولی آن دولت است.

– عدم انتقال گمرک و راه‌آهن به مشهد تا قبل از آماده شدن زیرساخت‌ها.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان تاکید کرد: مراسم صادرکنندگان و تبلیغات مربوط، توسط کمیته‌ای که از جمع صادرکنندگان نمونه انتخاب شده و هزینه مراسم را نیز خود صادرکنندگان پرداخت کرده‌اند و هیچ مبلغی توسط دولت پرداخت نشده است. کمیته مراسم، هیچ صادرکننده‌ای که تمایل به همکاری و هماهنگی با دیگر صادرکنندگان و حضور در مراسم، داشته باشد را حذف نکرده‌است.

وی ابراز کرد: امیدواریم که مراسم روز چهارشنبه 23 بهمن ماه که برای تقدیر از صادرکنندگان نمونه و با حضور وزیر محترم صنعت معدن و تجارت برگزار می‌شود، بتواند گوشه‌ای از زحمات دوستان ما را جبران کند و خستگی را از تن آن ها دور کند.

گرفتار بروکراسی نحس اداری هستیم

روشنک تبیین کرد: من به عنوان یک صادرکننده و نه رئیس اتحادیه صادرکنندگان و نه رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان ررضوی،می‌گویم که در سال‌های گذشته بالغ بر 25 میلیون دلار صادرات انجام می‌دادم ولی فقط به خاطر ممنوعیت‌های صادراتی، امسال کمتر از 500 هزار دلار صادرات داشتم. «خزر روشن» برندی است که بعد از سال‌ها در آسیای میانه شکل گرفت و زمانی برای خرید این برند، 15 میلیون دلار پیشنهاد داده‌می‌شد اما امسال به خاطر ناتوانی در صادرات، زمین خورد و از بین رفت. دوستانی که در آسیای میانه کار می‌کنند، از جایگاه برند «خزر روشن» آگاهی دارند. برند و سرمایه من به خاطر ممنوعیتی که دولت‌های نهم تاکنون، از سر نادانی وضع کردند، از بین رفت؛ البته در وضع فعلی کشور، «شخص» مقصر نیست، بلکه به قول آقای استاندار «بروکراسی نحس» اداری ما را فلج کرده است.

روشنک در پایان تصریح کرد: ما بارها به دولت گفتیم اگر سوبسیدی در روغن نباتی خام و کالاهای دیگر وجود دارد حاضریم مابه التفاوت آن را بپردازیم، نباید با ممنوعیت، آبرو و تلاش شبانه روزی ما را از بین ببرند. بعداز هزینه بسیار، زمانی حرف ما را شنیدند که برند زمین خورد و گفتند ما قبول داریم که شما ضرر دیده اید اما نمی‌دانیم که چگونه جبران کنیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *