1

تصفیه خانه بی اعتبارِ چرمشهر

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی علت اصلی تاخیر در بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر مشهد را افزایش هزینه‌ها در نتیجه بالا رفتن نرخ ارز و عدم تخصیص به موقع اعتبارات دانست.

به گزارش صبح امروز، مسعود مهدی زاده مقدم با بیان این مطلب افزود: شهرک صنعتی چرمشهر با وسعت ۱۵۳ هکتار در کیلومتر ۳۵ جاده مشهد – سرخس قرار دارد که با ۶۳ واحد صنعتی نساجی و سرمایه گذاری ۹۶۶ هزار میلیارد ریال برای دو هزار و ۴۴ نفر اشتغال‌زایی کرده است.

آغاز طرح بهبود و توسعه تصفیه خانه چرمشهر از سال 96

وی اضافه کرد: به دلیل آلایندگی شهرک صنعتی چرمشهر “طرح بهبود و توسعه تصفیه خانه فاضلاب” در این شهرک از سال ۱۳۹۶ با هزینه ۱۸۰ میلیارد ریال آغاز و مدت زمان اجرای طرح توسعه تصفیه خانه آن دو سال برنامه ریزی شده است که در این مدت باید ظرفیت تصفیه فاضلاب شهرک از هزار متر مکعب در شبانه‌روز به سه هزار متر مکعب افزایش یابد.

دو درصد آلودگی کشف رود مربوط به چرمشهر است

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی با بیان اینکه در کل شهرک صنعتی چرمشهر ۳۰ لیتر بر ثانیه پساب جریان دارد که سهم بخش صنعت در آن  ۱.۵ درصد است افزود: برنامه نجات کشف رود دو ساله است و دو درصد از آلایندگی‌های مربوط به کشف رود به چرمشهر مربوط می‌شود.

مهدی زاده گفت: خیلی زودتر از اجرای طرح نجات کشف رود، زمینه ارتقا و توسعه ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب چرمشهر فراهم شد اما از فروردین تا آبان ماه سال گذشته هیچ منابع مالی برای ساخت تصفیه خانه تامین نشد و حتی در این مدت نرخ ارز سه برابر شد و در برخی موارد افزایش قیمت کالاهای داخلی نیز بیشتر از کالاهای خارجی بود.

پرداخت 20 میلیارد از 100 میلیارد اعتبار اختصاصی سفر ریاست جمهوری

وی ادامه داد: در سفر رییس جمهوری به خراسان رضوی  ۱۰۰ میلیارد ریال برای ساخت تصفیه خانه چرمشهر اختصاص یافت که از این میزان فقط ۲۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.

معطلی 6 ماهه تصفیه خانه برای بهره برداری

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام گرفته باید تصفیه خانه چرمشهر شهریور ماه سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری می‌ رسید اما عدم تخصیص منابع مالی لازم و تاخیر در خرید برخی از تجهیزات برای تصفیه خانه از خارج کشور باعث شد بهره برداری از این طرح تاکنون ۶ ماه معطل بماند.

مهدی زاده افزود: با این حال تا قبل از پایان امسال بخش اول تصفیه خانه چرمشهر افتتاح می‌شود که تنها این بخش ۶۰ درصد آلایندگی ها را در خود نگه خواهد داشت.