1

تحقیر شهرخودرو در روز کم‌تجربگی سرآسیایی

مانی پویا

تیم فوتبال شهرخودرو در دومین دیدار خود در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا با نتیجه ۳ بر صفر برابر پاختاکور ازبکستان شکست خورد.

دو تیم فوتبال پاختاکور ازبکستان و شهرخودرو از ساعت ۱۴:۳۰ دیروز در ورزشگاه مرکزی تاشکند به مصاف هم رفتند که این دیدار در پایان با نتیجه ۳ بر صفر به سود پاختاکور پایان یافت تا شهر خودرو دومین شکست متوالی خود را هم تجربه کند.

گل‌های پاختاکور را در این دیدار سرگیف در دقایق ۵۵ و ۶۱ و اعظموف در دقیقه ۸۷ به ثمر رساند.

نیمه نخست

نماینده ایران بازی را هجومی‌تر آغاز کرد و در ۳ دقیقه اول توپ و میدان را در اختیار داشت و چند باری به دروازه حریف نزدیک شد اما نتوانست حمله جدی را ترتیب دهد. پس از این نوبت به تیم میزبان بود که مالکیت بازی را به دست بگیرد و چند فرصت نصفه و نیمه را هم ایجاد کند. نخستین حمله جدی بازی در دقیقه ۱۹ توسط پاختاکور ایجاد شد که کرنر این تیم با ضربه سر خطرناک چران در دقیقه ۱۹ به شکلی خطرناک از بالای دروازه به بیرون رفت.

در ادامه این نوبت شهرخودرو بود که با ضدحمله‌ای در دقیقه ۲۵ جواب پاختاکور را بدهد. نفوذ علی نعمتی از سمت چپ با سانتر زیبای این بازیکن همراه شد که ضربه بی‌دقت قاضی از روی نقطه پنالتی به بیرون رفت. در ادامه و در دقیقه ۲۹ حرکت انفرادی و زیبای ماشاریپوف در قلب خط دفاعی شهرخودرو فضا ایجاد کرد که بغل‌پای این بازیکن از کنار دروازه به بیرون رفت.

بهترین فرصت نماینده ایران در دقیقه ۳۳ به وجود آمد. خطا روی سیف‌اللهی باعث شد تا خلعتبری پشت توپ قرار بگیرد و سانتر خطرناکی را روی دروازه ارسال کند که دروازه‌بان پاختاکور توپ او را به زیبایی برگشت داد و در ریباند هم شوت چکشی محمد قاضی با واکنش استثنایی دروازه‌بان تیم ازبکستانی به بیرون رفت.

در ادامه تلاش دو تیم فایده‌ای نداشت تا بازی با تساوی بدون گل خاتمه پیدا کند.

نیمه دوم

پاختاکور نیمه دوم را بسیار هجومی آغاز کرد و خیلی زود به گل رسید. ۱۰ دقیقه بعد از فشار زیاد پاختاکور، نفوذ ماشاریپوف از سمت راست دفاع شهرخودرو با عبور از اکبر صادقی و حسن جعفری همراه شد و پاس در عرض این بازیکن با بغل پای سرگیف در دقیقه ۵۵ گل اول بازی را به ثمر رساند.

در حالی که شهرخودرو برای جبران نتیجه به صورت احساسی جلو کشیده بود، ماشاریپوف باز هم ستاره تیمش بود و با پاسی در عمق، خمداموف و سرگیف را در موقعیتی مشکوک به آفساید در حالت دو به تک با رحمتی قرار داد که پاس خمداموف به سرگیف، او را دروازه خالی را مقابل شماره ۱۱ پاختاکور قرار داد تا او خودش و تیمش را دو گله کند.

پس از این‌ گل‌ها، مربی شهرخودرو امین قاسمی‌نژاد و محمد آقاجانپور را به زمین فرستاد تا ۲ نیروی تازه نفس را به ترکیب تیمش اضافه کند. این تعویض‌ها می‌توانست شهرخودرو به گل اول برساند اما ضربه قاسمی‌نژاد در زاویه بسته با واکنش سویونوف به کرنر رفت. در ۲۰ دقیقه پایانی این بازیکنان شهرخودرو بودند که توپ و میدان را در اختیار داشتند اما پاس‌های اشتباه باعث شد تا شاگردان سرآسیایی نتوانند موقعیت‌های زیادی ایجاد کنند.

در یکی از بهترین فرصت‌های شهرخودرو در دقیقه ۸۴، توپ بازگشتی با ضربه سر اکبر صادقی به امین قاسمی‌نژاد رسید که شوت سرضرب این بازیکن به تیر دروازه پاختاکور برخورد کرد و برگشت داده شد. پس از این بازیکنان پاختاکور در دقیقه ۸۷ صاحب یک ضربه ایستگاهی شدند که سانتر ماشاریپوف با ضربه سر اعظموف به گل سوم تیم میزبان تبدیل شد.

در ادامه تلاش دو تیم فایده نداشت و پاختاکور توانست با پیروزی ۳ بر صفر برابر شهرخودرو، موقتا به صدر جدول گروه B صعود کند. شهرخودرو نیز با صفر امتیاز در رده چهارم باقی ماند.

بی‌تجربگی بلای جان شهرخودرو

تیم فوتبال شهرخودرو نماینده فوتبال ایران  در رقابت های آسیایی نتوانست با امتیاز ازبکستان را ترک کند تا با دریافت ۵ گل خورده و بدون امتیاز در قعر جدول جا خوش کند. شاگردان سرآسیایی البته می توانستند همان طور که در نیمه اول بازی پایاپای و خوبی مقابل میزبان ارایه کردند با برنامه حفظ حداقل امتیاز در بازی خارج خانه تاشکند را با دست پر ترک کنند که در عرض ۳ دقیقه و با از دست دادن نظم و تمرکز نفرات این موقعیت را از دست دادند.

در ثبت این شکست چیزی که بیش از همه جلب توجه می کرد کم تجربگی نماینده خراسان رضوی در آسیا بود. به طوری که سرآسیایی با بیرون گذاشتن امین قاسمی نژاد و فرامرزی از قدرت سرزنی تیمش کاسته بود و میدان دادن به نفرات همیشگی باعث خستگی بازیکنان شهرخودرو شده بود. تیمی که در روزهای گذشته با طی مسافت هایی طولانی بازی های فشرده و سنگینی را پشت سر گذاشته  اما با کمترین نفرات این مسابقات را برگزار کرده است.

همچنین حسن جعفری در سمت راست دفاعی شهرخودرو در نیمه نخست بارها توسط ماشاریپف از جریان بازی خارج شد. موضوعی که در نیمه دوم چاره ای برایش اندیشیده نشد تا بازیکن ارزشمند پاختاکور زهر خود را بریزد و روی حرکات او دروازه رحمتی ۳ بار فرو بریزد و بارها مورد تهدید قرار گیرد. نکته ای که می شد با به کار گرفتن یک هافبک میانی تخریبی یا مدافع کناری کمتر پیش رونده جلوی آن را گرفت یا لااقل تاثیر آن را کاهش داد.

شهرخودرو همچنین به دلیل استفاده همزمان از میلاد سرلک و اکبر صادقی می بایست به مانند نیمه اول با توپ میدان داری می کرد تا با ایجاد فشردگی نفرات مانع استفاده ی حریف از عرض زمین می شد که این شرایط در لحظات کلیدی نیمه دوم دیده نشد تا شهرخودرو نتواند توپ رسانی مناسبی به ۴ عنصر هجومی خود سعید صادقی، سیف اللهی، قاضی و مهمترین طراح حملات یعنی خلعتبری داشته باشد تا پس از دومین بازی همچنان در حسرت امتیاز و حتی گل زده باقی بماند.

باتوجه به ثبت این نتیجه، تفاضل گل منفی ۵ و برتری احتمالی الهلال برابر نماینده امارات شاید دیگر نتوان شانسی برای شگفتی سازی شهرخودرو در ادامه رقابت ها قائل شد. آنها اگر می خواهند پس از مرحله گروهی در ACL 2020 باقی بمانند باید هر ۶ امتیاز مصاف با شباب الاهلی امارات را کسب کنند و پس از آن به اما و اگرهای بسیاری مثل پیروزی الهلال در دو دیدار مقابل پاختاکور و شکست دادن این تیم در دور برگشت بازی ها دل ببندند. اتفاقاتی که با نمایش دیروز بسیار بعید بنظر می رسد.

کارشناسی داوری

یک کارشناس داوری می‌گوید داور سریلانکایی دیدار شهرخودرو و پاختاکور قضاوت خوبی را در این بازی پشت سر نگذاشت.

حیدر سلیمانی در خصوص داور سریلانکایی در دیدار پاختاکور ازبکستان و شهرخودرو ایران گفت: داور بازی خوبی را پشت سر نگذاشت و بعضی از اشتباهات او در نتیجه بازی تاثیرگذار بود. قضاوت او کاملا معمولی بود و به هیچ وجه داوری سطح بالایی را از او شاهد نبودیم.

وی در باره صحنه‌های حساس این دیدار گفت: در اواخر نیمه نخست توپ به دست مرادمند برخورد کرد و داور باید برای نماینده ازبکستان پنالتی می‌گرفت اما در تصمیمی اشتباه، ادامه بازی را اعلام کرد. گل دوم پاختاکور آفساید نبود و کمک‌داور تصمیم درستی گفت اما همین کمک داور دقایقی بعد گل دیگری از پاختاکور را آفساید اعلام کرد که این اشتباه بود. همچنین این داور مالزیایی باید در دقیقه ۶۴ یک پنالتی روی قاضی اعلام می‌کرد که او خطای مدافع پاختاکور را ندید و باز هم اشتباه کرد.

انتقاد کوزین از عدم گلزنی

مربی ایتالیایی تیم فوتبال شهر خودرو از عدم گلزنی بازیکنان تیمش در بازی برابر پاختاکور ازبکستان انتقاد کرد.

استفانو کوزین پس از بازی دیروز شهر خودرو برابر پاختاکور ازبکستان در هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا گفت: در نیمه نخست خوب بودیم و سه فرصت برای گلزنی داشتیم. اگر می‌توانستیم در نیمه اول این گل‌ها را بزنیم، در پایان نتیجه‌ای متفاوت رقم می‌خورد. می‌دانستیم که حریف ازبکستانی در ضدحملات قوی خواهد بود و بازیکنان شهر خودرو پس از دریافت گل تحت فشار قرار گرفتند. من به شاگردانم بابت تلاشی که به نمایش گذاشتند، افتخار می‌کنم.

مربی تیم شهر خودرو افزود: از عملکرد داور بازی راضی نیستم. در چنین بازی‌هایی باید داور قدرت کنترل داشته باشد. کادر داوری بازی  مرتکب اشتباهاتی شدند. نمی‌خواهم چیز بدی درباره داوران بگویم و صحبتم درباره آنها در همین اندازه است.

استفانو کوزین درباره عدم استفاده از مهاجم اوکراینی در ترکیب تیم شهر خودرو اظهار داشت: می‌خواستم از وجود این بازیکن استفاده کنم، اما نمی‌توانستیم به طور همزمان از دو مهاجم مرکزی با توجه به نوع بازی حریف بهره ببریم. پاختاکور یک تیم بسیار خوب هجومی است.

وی در واکنش به برگزاری سه بازی شهر خودرو در دور رفت لیگ قهرمانان در زمین حریفان با تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: این مسئله روی نتایج تیم شهر خودرو تأثیر می‌گذارد. با این وجود بازیکنان شهر خودرو تلاش می‌کنند. شرایط آب‌وهوایی در هر سفر به کشورهای مختلف تغییر می‌کند، اما بازیکنان شهر خودرو تلاش خود را به کار خواهند بست و این مسئله خوشحال‌کننده‌ای برای من است.

کوزین درباره مقایسه قدرتمندی دو حریف اخیر شهر خودرو؛ الهلال و پاختاکور خاطر نشان کرد: الهلال قدرتمندترین تیم آسیا و مدافع عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان است. از سویی تیم پاختاکور تازه لیگ قهرمانان را شروع کرده و بازیکنان جدید زیادی را به خدمت گرفته است. درباره پاختاکور می‌توانیم یک ماه دیگر حرف بزنیم.

مربی ایتالیایی شهر خودرو درباره شرایط این تیم پس از شکست در بازی دیروز گفت: من یک ایتالیایی هستم. ما ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید یا می‌بریم یا اگر می‌بازیم، چیزی را از دست می‌دهیم. شکست امروز برای ما یک درس بود. برای نخستین بار است که در لیگ قهرمانان آسیا حضور داریم و بازی به بازی پیش می‌رویم.

بازی ضعیف

یک پیشکسوت فوتبال مشهد می‌گوید دلیل شکست شهرخودرو مقابل پاختاکور به کم تجربگی بازیکنان این تیم ارتباط دارد.

مهدی ثابتی، درخصوص شکست تیم شهرخودرو مقابل پاختاکور ازبکستان اظهار کرد: تیم شهرخودرو ضعیف بازی کرد. آن‌ها می‌خواستند چرخش توپ را در اختیار داشته باشند. در نیمه اول موفق بودند اما متاسفانه در نیمه دوم از سمت راست بسیار ضربه خوردند. دفاع چپ تیم پاختاکور چندان بازیکن باکیفیتی نبود اما از همان قسمت حمله می‌کردند و گل‌های این تیم هم از همان قسمت به ثمر رسید.

وی ادامه داد: تیم ما وقتی گل اول را دریافت کرد تمرکز خود را از دست داد. بازیکنان شهر خودرو اگر تمرکز داشتند گل دوم را دریافت نمی‌کردند. وقتی آقاجان پور به زمین آمد تیم بهتر شد. علی نعمتی، سیف الهی و قاضی عالی بودند و باید تمام توپ را به سمت این بازیکنان می‌آوردند. توپ هایی که مدافعان لو دادند باعث دریافت این گل‌ها شد.

این دروازه بان مشهدی با بیان این که سمت راست شهرخودرو نتوانست خوب کار کند، گفت: دفاع تیم تمرکز نداشت و باعث شد سه گل دریافت کنند. تیم شهرخودرو در شروع با ترکیب 3-3-4  وارد زمین شد اما اثری از این ترکیب را در بازی نمی‌دیدیم و فقط  با اسم این ترکیب وارد زمین شدند. ماشاریپوف و چران دو بازیکن خوب پاختاکور بودند که بسیار خوب کار کردند.

ثابتی اضافه کرد: شهرخودرو در نیمه اول خوب بود و موقعیت گل کمتری به حریف داد و اگر این روند را ادامه می‌دادند شاید تک امتیاز را می گرفتند. تک امتیاز می توانست به این تیم کمک کند. پاختاکوری ها همیشه جلوی تیم‌های ایرانی خیلی خوب ظاهر می‌شود. در این بازی دلیل این عملکرد شاید به خاطر تجربه کم بازیکنان شهرخودرو بود. در تیم شهرخودرو فقط دو یا سه بازیکن بازی می‌کنند که سابقه حضور در لیگ قهرمانان را دارند. به هر حال امیدوارم تیم شهرخودرو در بازی‌های بعدی عملکرد بهتری داشته باشند و صعود کنند.