1

بهای سنگین گران کردن فرهنگ

وحدانه آخوندشریف

علی روحی: هزینه‌های بلیت تغییری نکرده، چراکه گران کردن فرهنگ ضربه محکمی به فرهنگ ملت ما است و بهای سنگینی دارد و  ما این سختی را تحمل کرده تا شهروندان به سهم خود از فرهنگ و هنر بهره لازم را ببرند

علی روحی متولد سال 52 در مشهد مقدس، که شروع فعالیت‌های وی از سال 1367 می‌باشد. او دارای تحصیلات کارشناسی مدیریت امور فرهنگی و دارای سوابق فعالیت فرهنگی هنری در رشته تخصصی تئاتر است. همچنین کارگردانی مجموعه‌های زیادی ازجمله شبیه پدر، فاصله تا عشق، گورکن، با من مثل دریا، چمدانی پر از رز، محراب به فریاد آمد، نفت، حنانه و قنات و بسیاری از مجموعه‌های دیگر را بر عهده داشته است. همچنین نویسندگی و کارگردانی مجموعه‌های زیادی را در کارنامه خود ثبت کرده است. سوابق مدیریتی فراوان علی روحی من‌جمله مؤسس خانه تئاتر خراسان رضوی، ریاست انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی از سال 90 تا 93، عضو شورای سیاست‎گذاری جشنواره تئاتر استانی و جشنواره ملی اقتباسی نمایشنامه‌نویسی گام دوم در سال 98 و دبیری و داوری جشنواره‌های تئاتر مختلف نشان از فعالیت‌های بسیار او و عشق خدمت به مردم  و فرهنگ را دارد. وی در کنار این سوابق به پژوهش در خصوص بررسی تاریخچه تئاتر خیابانی و تهیه مقاله درباره آئین‌ها و سنن شمال و جنوب خراسان پرداخته است. به سراغ او می‌رویم تا در خصوص وضعیت تئاتر به‌ویژه در مشهد با وی به گفت‌وگو بپردازیم.

مشهد قطب دوم تئاتر کشور

عضو هیئت‌مدیره انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی علی روحی با اشاره به وضعیت تئاتر مشهد در گفت‌و‌گو با خبرنگار صبح امروز، بیان کرد: طبق گفته مدیران، خراسان رضوی بعد از تهران قطب دوم در کشور است و در بحث اجرا و حضور در جشنواره‌های مختلف  خراسان رضوی رتبه اول در کشور است.جشنواره فجر ویترین بین‌المللی کشورمان است، که هرسال خراسان به‌ویژه مشهد حضور خوبی در این جشنواره داشته‌اند و امسال هم مانند سال گذشته خراسان با 6 نمایش در فجر حضور خواهد داشت. هرچند هنرمندان ما الآن به جشنواره اهمیت زیادی نمی‌دهند چراکه ازلحاظ هزینه‌ای به‌صرفه نیست و بیشتر به اجرای عموم می‌پردازند اما هنوز هنرمندانی وجود دارند که این اتفاق خوب را رقم‌زده‌اند و در کنار اجرای عموم در جشنواره حاضر می‌شوند.

نمایش 8 نمایش هر شب در سالن‌های تئاتر مشهد

مؤسس خانه تئاتر خراسان رضوی بیان کرد: تقریباً از سال 92، مجموعه  تئاتر شهر در مشهد آغاز به کارکرد و بازخورد بسیار خوبی داشت. در این میان با شکل گرفتن گیشه و جدی شدن  فروشِ بلیت،  مردم تئاتر را جدی گرفتند. از طرفی، وقتی تئاتر باکیفیت اجرا شود، استقبال خوبی از آن شده و قطعاً درفروش بلیت هم تأثیر زیادی دارد و به عقیده من فرقی نمی‌کند نمایشی که روی صحنه می‌رود اجتماعی، دفاع مقدس، مذهبی و حتی متون خارجی باشد، مهم کیفیت آثار است که جذب مخاطب می‌کند. درگذشته نمایش‌ها در زمان خاصی اجرا می‌شد ولی امروزه تماشاگران حق انتخاب دارند. در شهر مشهد هر شب 7-8 نمایش با موضوعات و گروه‌های سنی مختلف در سالن‌های تئاتر اجرا می‌شود. فروش بلیت وضعیت خوبی دارد و  عموماً تمام نمایش‌ها تهیه‌کننده دارند.

رتبه اول مشهد در زمینه سالن‌های خصوصی

عضو هیئت‌مدیره انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی ابراز کرد: به وجود آمدن سالن‌های خصوصی از طریق  خودگردانی هنرمندان و تأمین هزینه‌ها از جانب خودشان از طریق اجرای عموم حرکت خوبی است که به حمایت مدیران نیاز دارد و اگر وام بلاعوض یا کمکمی به این عزیزان داده شود کمک شایانی به جامعه فرهنگی و ارتقا این نمایش‌ها می‌شود، چراکه این سالن‌های خصوصی یکی از بازوهای اجرایی قوی هستند که کمک‌کننده سالن‌های دولتی هستند. همچنین  قابل به ذکر است، چند سالن خصوصی خیلی خوب در مشهد داریم که تاکنون استقبال خوبی هم از آن‌ها شده و در سطح کشور در زمینه سالن‌های خصوصی رتبه اول را دارا هستیم.

تئاتر نیاز به پژوهش دارد

وی ابراز کرد: طی دو سال گذشته آموزشگاه‌ هنرهای نمایشی به این مجموعه افزوده‌شده است، که کلاس‌هایی آموزشی در آن برگزار می‌شود. درواقع طرحی که انجمن هنرهای نمایشی در بحث آموزش جدی گرفتند، با آموزش صحیحی که داده می‌شود یکپارچگی خوبی  را به وجود آورد ، امیدواریم با برنامه‌ریزی جامع در این زمینه بتوانیم بحث علمی و پژوهشی هنر تئاتر را تکمیل کنیم، چراکه نمایش یک کار زنده است و  نیاز به مطالعه دارد تا بتوانیم در دنیا به‌روز باشیم و آثاری که تولید می‌کنیم باید با آگاهی کامل باشد، بهتر است پایه عملی هنرمندان شهر را افزایش داده تا شاهد اتفاقات بهتری در این حوزه باشیم.

لزوم پرداختن هنرمندان به موضوعات تاریخی، اقلیمی و مذهبی 

روحی بیان کرد: خراسان، پتانسیل تاریخی، اقلیمی و مذهبی  بسیار بالایی دارد، بهتراست هنرمندان استان به این موضوعات بیشتر بپردازند چراکه در بستر آن، موضوعات خوب و غنی را می‌توانند پرورش دهند. به‌طور مثال کتاب شاهنامه هر بند آن می‌تواند یک نمایشنامه باشد. یکی از اتفاقاتی که هنرمندان می‌توانند در آن به  پژوهش بپردارند بحث دفاع مقدس است که  با پی بردن به موضوعات بکر و تازه‌ای که تاکنون کار نشده است می‎توان جذب مخاطب کرد.

نزدیک به80 درصد آثار به لحاظ محتوایی قوی هستند

عضو هیئت‌مدیره انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی گفت: وضعیت نمایش هم‌اکنون مثل قبل نیست و افزایش گروه‌ها باعث شده برای ساماندهی آن‌ها برای اجرا، ازلحاظ فراهم کردن مکان با مشکل مواجه شویم، از طرفی با توجه به سخت شدن شرایط اقتصادی درواقع باید بستر حمایت مسئولین برای هنرمندان فراهم شود تا هنرمند بتواند آثار بومی و غنی‌شده  ملی ما را به تصویر بکشند چراکه این ظرفیت در خراسان برای ارائه نمایش خوب، غنی هست و می‌توان گفت که هم‌اکنون نزدیک به80 درصد آثار به لحاظ محتوایی قوی هستند و قابل دفاع می‌باشند. طبیعی است که از میان  200 نمایش تولیدشده از اول امسال تاکنون، یکسری از نمایش‌ها به لحاظ محتوایی ضعیف باشند اما آن‌ها هم نیاز هدایت و حمایت دارد.

نمایش‌هایی مذهبی احتیاج به حمایت مالی دارد

وی عنوان کرد: نمایش‌های مذهبی حقیقتاً فروش بلیت خوبی ندارند و باید یک قرارداد با گروه بسته شود چراکه برای کارگردان تأمین این هزینه‌ها سخت خواهد بود و باید ارگانی مثل ارشاد، سپاه، حوزه هنری و شهرداری قرارداد ببندد تا کارگردان بتواند هزینه‌های خود را تأمین کند اما ما در تلاش هستیم سالنی را اختصاص بدهیم به اجرای این‌گونه نمایش‌ها به‌عنوان‌مثال دهه فاطمیه نمایشی داریم به نام میراث که هرساله در مجموعه تئاتر سالن اصلی ما از یکم تا یازدهم  اجرا می‌شود و امسال توسط گروهی جوان و قوی به روی صحنه می‌رود.

وی ادامه داد:  ما برای تاریخ‌هایی که در تقویم وجود دارد مثل محرم و صفر و ماه مبارک رمضان و غیره برای مجاب کردن گروه به اجر،ا باید ازلحاظ هزینه‌ای حمایت شویم، چراکه این پتانسیل در هنرمندان وجود دارد که چنین نمایش‌هایی اجرا کنند و استقبال هم صورت گرفته اما حمایت مالی مسئولین و ارگان‌ها را می‌طلبد تا حداقل هزینه‌های جاری گروه تأمین شود. درنهایت اگر کم‌کاری در این زمینه احساس می‌شود این برمی‌گردد به ضعف مدیران که از چنین نمایش‌هایی مذهبی در ایام مختلف حمایت نمی‌کنند

دلایل ریزش مخاطب در تئاتر

روحی در دلایل ریزش مخاطب در تئاتر گفت: خصوص ریزش مخاطب دلایل زیادی دارد که یکی از مهم‌ترین آن برمی‌گردد به  شرایط اقتصاد که مقداری ما الآن دچار آن هستیم. برودت سرما و فصل امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها هم بی‌تأثیر نیستند، هرچند هزینه‌های بلیت طبق روال قبل از گرانی بنزین هست و ما وظیفه داریم به‌عنوان جزئی از ترویج کننده فرهنگ در جامعه از مردم حمایت کنیم چراکه گران کردن فرهنگ ضربه محکمی به فرهنگ ملت ما است و بهای سنگینی دارد و  ما این سختی را تحمل کرده تا شهروندان به سهم خود از فرهنگ و هنر بهره لارم را ببرند.

آینده تئاتر مشهد

وی بیان کرد: آینده تئاتر مشهد به نظرم حرکت رو به رشدی دارد چراکه نسل جوان ما نسل خوش‌فکری هستند.خوشبختانه چه در بحث اجرای عموم چه حضور در جشنواره‌ها در زمینه تئاتر کودک و نوجوان هنرمندان خوش درخشیدند و استقبال خوبی هم مخاطبین، از این رده سنی داشتند و اجرای این نمایش‌ها بستری آموزش گونه و مفرحی را برای کودک ایجاد می‌کند.

در ایام نوروز برنامه داریم

مؤسس خانه تئاتر خراسان رضوی در پایان افزود: لازم به ذکر است در ایام نوروز هم بعد از پنجم فروردین اجراها شروع می‌شود و مردم هم در سال گذشته استقبال خوبی داشتند.