1

 بار گردشگری روی دوش خراسان رضوی

علی نژاد

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: خراسان رضوی مهم‌ترین قطب گردشگری کشور است و به ویژه الان بار زیادی از گردشگری کشور را برعهده گرفته است.
به گزارش صبح امروز، علی اصغر مونسان روز گذشته در بازدید از پاویون خراسان رضوی در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران با بیان این مطلب افزود: در خراسان‌رضوی علاوه بر موضوع گردشگری، زیارت بارگاه ملکوتی ثامن الحجج حضرت رضا (ع) مطرح است و در بعد فرهنگی این موضوع برای ما اهمیت دارد.

توسعه گردشگری ترکیبی
او ادامه داد: در چند سال اخیر اتفاقاتی افتاده که می توانیم از گردشگران زیارتی به عنوان گردشگران ترکیبی یاد کنیم، اگر چه موضوع اصلی سفر آن ها زیارت حضرت رضا (ع) است اما خوشحالیم که در کنار آن توریسم درمانی نیز انجام می شود.
مونسان اظهارکرد: ارزش این گردشگران به شدت افزایش پیدا کرده و بعضی از این گردشگران به سایر نقاط کشور نیز سفر می کنند و جاذبه های دیگر شهرهای کشور را نیز بازدید می کنند بنابراین نقش خراسان رضوی در این حوزه حائر اهمیت است.
صنایع دستی خراسان رضوی پیشرفت داشته است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هم چنین درباره وضعیت صنایع دستی خراسان رضوی گفت: خوشحالیم که صنایع دستی خراسان رضوی نیز پیشرفت های زیادی داشته است، صنایع دستی که در این نمایشگاه دیدم خیلی ارتقاء پیدا کرده و خیلی با کیفیت شده است.
مونسان افزود: طرح تجاری سازی صنایع دستی بسیار خوب بود و نتایج طرح تجاری سازی صنایع دستی را که در کشور اجرا کردیم اکنون دیده می شود، چند غرفه صنایع دستی خراسان رضوی را هم که بازدید کردم خیلی خیلی خوشحال کننده است و می تواند به ایجاد اشتغال کمک کند.
او یادآورشد: جوانان زیادی در این بخش بدون این که از دولت انتظار ویژه ای داشته باشند فعالیت می کنند و تولید و فروش صنایع دستی را انجام می دهند.
نمایشگاه به معرفی گردشگری و برند سازی صنایع دستی کمک می‌کند
هم چنین معاون توسعه‌مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: برای معرفی حوزه های گردشگری کشور و هنر صنایع‌دستی باید برند سازی کنیم که برگزاری نمایشگاه می تواند به این امر کمک کند.

محمدخیاطیان در حاشیه بازدید از غرفه های خراسان رضوی در سیزدهمین نمایشگاه گردشگری و سی و سومین نمایشگاه صنایع دستی تهران با بیان این مطلب افزود: استان خراسان‌رضوی یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور است و در بحث گردشگری زیارت افراد بسیار زیادی به این استان سفر می کنند، هم چنین خراسان رضوی خوشبختانه در موضوعات جدید نیز ورود پیدا کرده است و گردشگری تفریحی و گردشگری سلامت را هم در این استان شاهد هستیم.

خراسان رضو ی قطب مهم گردشگری
او ادامه داد: استان خراسان رضو ی به عنوان قطب مهم گردشگری می تواند در نمایشگاه حضور دارد و دوستان این استان تلاش خوبی کرده اند و فضای بسیار مناسبی را در این نمایشگاه گرفته اند.
خیاطیان اظهارکرد: هنرمندان بسیار خوبی از استان خراسان رضوی در این نمایشگاه حضور دارند و موضوعات جدید و نوآوری های این استان را شاهد هستیم.
وی یادآورشد: خراسان رضوی به رونق نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی کمک کرده است.

رونمایی پویش آغاز سفر از سرزمین خورشید توسط وزیر
هم چنین  همزمان با سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران، با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پویش مردمی آغاز سفر از سرزمین خورشید رونمایی شد.

ابوالفضل مکرمی‌فر مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری وصنایع‌دستی خراسان رضویدر حاشیه مراسم رونمایی این پویش اظهارکرد: به واسطه وجود بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع)، شهرمشهد پایتخت معنوی ایران است، این پویش راه اندازی شده تا مردم سفر به شهرهای ایران را از مشهد مقدس و با توسل به این امام آغاز کنند.
او ادامه داد: یکی از رفتارهای مردم ایران به خصوص مردم مشهد و خراسان رضوی که به یک آئین تبدیل شده، این است که لحظه تحویل سال در حرم مطهر رضوی حضور پیدا می‌کنند و سال هاست که لحظه تحویل سال جمعیتی میلیونی در حرم مطهر رضوی حضور دارند.
مکرمی فر یادآورشد: هم چنین با توجه به این که در روز اول هرسال رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی سخنرانی می‌کنند جمعیتی میلیونی برای شنیدن این سخنرانی حضور می یابند که نیز فرصتی ویژه برای بهره‌مندی مردم از این بیانات است.
مکرمی‌فر گفت: با توجه به این شرایط پویش آغاز سفر از سرزمین خورشید راه اندازی شد که از هم وطنان تقاضا داریم به پویش #آغازسفر از سرزمین خورشید پیوسته و از این پویش حمایت کنند..

خراسان رضوی سرآمد گردشگری استان های کشور است
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: استان خراسان رضوی به دو دلیل سرآمد گردشگری همه استان های کشور است.

حرمت ا… رفیعی در بازدید از غرفه های خراسان رضوی در سیزدهمین نمایشگاه گردشگری و سی و سومین نمایشگاه صنایع دستی تهران اظهار کرد: یکی از دلایل این است که بارگاه ملکوتی، امام هشتم در این استان قرار دارد و آرزوی همه فعالان گردشگری این است که در زمینه زیارت با این استان همکاری و فعالیت داشته باشند.

او ادامه داد: دلیل دیگر این که میزان و حجم گردشگر خارجی خراسان رضوی با تمام استان های دیگر کشور برابر است، به عنوان مثال اگر مجموع گردشگر خارجی ورودی به کشور 8 میلیون نفر باشد، حتما 4 میلیون نفر خارجی مربوط به خراسان رضوی است.

فرهمند با بیان این که هتل های ایجاد شده در خراسان رضوی جزو سرمایه های ملی محسوب می شوند، اظهارکرد: توقع ما این است که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی  کمک کند تا از ظرفیت این هتل ها استفاده شود و اسکان در هتل ها اولویت اول باشد.

ضرورت استفاده از ظرفیت خالی مراکز اقامتی و هتل ها

او تصریح کرد: باید برای پرکردن ظرفیت های خالی مراکز اقامتی و  هتل ها چاره اندیشی شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تاکید کرد: هم چنین بخش خصوصی و دفاتر خدمات مسافرت هوایی نیز باید تلاش کنند و اولویت اول شان سفر به خراسان رضوی باشد.

پیگیری برای ارائه بسته سفر به خراسان رضوی

رفیعی ادامه داد: به عنوان متولی بخش خصوصی به دنبال این هستیم که بسته مناسبی برای سفر به خراسان رضوی ارائه کنیم.

او تصریح کرد: امیدواریم با اختصاص قطار ویژه گردشگری زیارتی بتوانیم از ظرفیت اقامتی خالی خراسان رضوی استفاده کنیم و  علاوه بر جاذبه های زیارتی از جاذبه های گردشگری این استان نیز استفاده شود.

گفتنی است: سالانه بیش از 30 میلیون زائر و گردشگر به خراسان رضوی سفر می کنند، سیزدهمین نمایشگاه گردشگری و سی و سومین نمایشگاه صنایع دستی تهران از 23 تا 27 بهمن ماه از ساعت 9 تا 17 در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران دایر است.