1

ایجاد 3هزار شغل در روستاهای استان

انسیه سروش

معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: ۸۸۳ پروژه با سه هزار و ۵۰۰ زمینه اقتصادی مختلف و ظرفیت ایجاد سه هزار شغل در هزار و ۱۲۵ روستای این استان اجرا شده یا در حال پیگیری است. تاکنون در همین راستا تفاهمنامه‌هایی با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۲۸ هزار میلیارد تومان امضا شده که همه آنها نیز در حال اجرا هستند.

علی رسولیان روز پنجشنبه در مراسم امضای چند تفاهمنامه‌ برای سرمایه‌گذاری در بخش مرکزی شهرستان مشهد، افزود: این استان در چارچوب دستیابی به اهداف کلان طرح در حال اجرای “مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی” از ظرفیت ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: ظرف کمتر از یک سال اخیر در چارچوب اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در خراسان رضوی تاکنون ۱۶۳ معین اقتصادی مسئولیت ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری را در روستاهای این استان برعهده گرفته‌اند.

رسولیان با اظهار امیدواری نسبت به افزایش همکاری‌های جمعی در راستای شکوفا سازی اقتصاد استان ذیل برنامه‌های مثلت توسعه اقتصادی و فرهنگی افزود: بر اساس آخرین اعلام مرکز آمار ایران هم اکنون نرخ بیکاری در استان خراسان رضوی 03/6 درصد است که از متوسط کشوری چهار درصد کمتر و نرخ مشارکت اقتصادی استان نیز به 5/52 درصد رسیده در حالی که این نرخ در کشور ۴۴ درصد است.

توانمندسازی شغلی بانوان

مدیر عامل شرکت تعاونی دهیاری‌ها و معین اقتصادی منطقه سه خراسان رضوی هم در این نشست گفت: امروز در راستای اهداف کلان مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی استان ۵۶ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با بخش‌های حمایتی دولتی شامل نمایندگان مجلس، مسئولان استانداری و امامان جمعه به امضا رسید که در ۲ بخش توانمندسازی شغلی بانوان و ایجاد واحدهای تولیدی اشتغال‌زاست.

عباسعلی بادیانی افزود: در این راستا ۹ مرکز توانمندسازی شغلی بانوان با ۲۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال سرمایه‌ در زمینه‌های تولید صنایع دستی، پوشاک، صنایع غذایی و پرورش دام و طیور فعالیت خود را در روستاهای شهرستان مشهد آغاز می‌کنند، ۴۷ واحد اشتغال‌زا نیز با  پنج هزار و ۲۹۶ میلیارد و ۹۱۰ میلیون ریال سرمایه در زمینه‌های تولید مصنوعات فلزی سلولزی، قطعات فولادی، دامداری، کشاورزی، پرورش شترمرغ و اقامتگاه‌های بومگردی فعالیت خود را شروع می‌کنند که امید است با فعالیت آنها بیش از یک هزار فرصت شغلی مستقیم در روستاهای استان ایجاد شود.

وی ادامه داد: بر اساس مفاد اجرایی طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی، سرمایه‌گذار متعهد به سرمایه‌گذاری در مناطق محروم استان با هدف ایجاد اشتغال و تولید ثروت و رفاه می‌شود و بخش‌های دولتی نیز به عنوان معین اقتصادی و امام جمعه، نمایندگان مجلس و روسای دادگستری نیز به عنوان ناظر و ملزم به رفع موانع اداری سرمایه‌گذاری و تولید در کمترین زمان ممکن هستند.

امضای 42 هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه

فرماندار مشهد نیز در این نشست گفت: در راستای اجرای برنامه کلان توسعه اقتصادی فرهنگی استان هم اکنون ۲۶۶ پروژه و ۲۸ معین اقتصادی در شهرستان داریم و تاکنون ۴۲ هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه بین بخش خصوصی و معین‌های اقتصادی و بخش دولتی به امضا رسیده است.

سید محمدرضا هاشمی افزود: شهرستان مشهد دارای بیش از چهار هزار و ۴۴۰ واحد صنعتی و معدنی است که در حال حاضر بیشتر آنها فعال هستند و تلاش جدی برای راه‌اندازی برخی واحدهایی که به دلایل مختلف برای تولید دارای مشکل هستند در حال انجام است و مدیریت کلان استان در تلاش است هیچ واحد تولیدی به تعطیلی کشیده نشود.

وی ادامه داد: ایجاد اشتغال پایدار و تولید در روستاها با توانمند سازی افراد و ایجاد واحدهای تولیدی کوچک در زمینه‌های مختلف در دستور کار و در حال انجام است تا جلوی مهاجرت روستاییان به شهرها به نحو اصولی گرفته شود.