1

از افزایش قیمت‌ها نپرسید

مهناز اصغری

با حضور دکتر فرشاد مقیمی، مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در مشهد و مراسم افتتاحیه پروژه‌های صنعتی، فرصت را غنیمت شمرده تا دقایقی را با ایشان به گفتگو بپردازیم. هر چند روال هماهنگی این گفتگو بسیار زمان‌بر بود و همچنین مجوز پرسیدن سوالاتی مبنی بر نوسانات شدید قیمت خودرو در بازار که گاها روزانه تا چند میلیون در یک خودرو تغییر قیمت داریم و معضلات ثبت نام در سایت را به ما ندادند، اما توانستیم با دو سوال از پیش تائید شده و بی طرفانه به این گفتگو بپردازیم.

مدیرعامل ایران خودرو در پاسخ به سوال خبرنگار صبح امروز مبنی بر اقدامات این شرکت در توسعه استان خراسان گفت: ما در استان هم سایت تولید خودرو و هم قطعه‌سازهای خیلی خوبی داریم. در بحث مربوط به سایت تولید خودرو، محدودیت‌هایی داشتیم و باید تفویض اختیاراتی انجام می‌دادیم و استاندار محترم و مدیران استان نیز حمایت‌های خوبی را به انجام رساندند و محصولاتی که قبلا تولید نمی‌شد، آغاز به تولید کرده و همین امر باعث شد قطعه سازها هم در این فضا کار بیشتری کنند و قطعه بیشتری از آنها خواسته شود. یکی از اهدافی که دنبال می‌کنیم این است که هزینه‌های پنهان از جمله هزینه‌های لجستیک را به حداقل ممکن برسانیم. مدیریت هزینه‌های لجستیک یکی از مسیرهای موجود برای کاهش دغدغه‌ ایران‌خودرو در متناسب‌سازی قیمت تمام شده محصولات است و یکی از راهها این است که بتوانیم این کار را در سطح استان و در کمترین فاصله اجرا کنیم. به همین جهت درحال اتخاذ تصمیماتی برای ایجاد تمرکز هستیم تا قطعات مورد نیاز شرق کشور را از منابع همان‌جا تامین کنیم. که البته این سیاست برای کل کشور است، مگر اینکه قطعه‌هایی تولید شود که در سطح ملی از آن استفاده شود.

مقیمی در ارتباط با بومی‌سازی در صنعت خودروسازی بیان کرد: هرچند محصولات متفاوت است، اما  به غیر از یک محصول که برای آن هم عمق ساخت داخلی نسبت به گذشته ده درصد رشد پیدا کرده، تمام محصولات ما بالای 70 درصد ساخت داخل است.