1

اختلاف نظر بر سر عملکرد شهرداری منطقه ثامن در دوره پنجم

در شهر
چند روز قبل محمد حسین روشنک رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی از عملکرد شورای اسلامی شهر مشهد در دوره پنجم در محدوده شهرداری منطقه ثامن انتقاد کرد و آن را ناموفق خواند، در واکنش به این انتقاد احمد نوروزی عضو شورای اسلامی شهر مشهد که عضو کمیته نظارتی شورای اسلامی شهر مشهد در منطقه ثامن نیز هست، به این انتقاد پاسخ داد، این پاسخ موجب واکنش محمدحسین روشنک شد، انتقاد ها و پاسخ عضو شورا را می خوانید:
شورای پنجم شهر در اداره منطقه ثامن ناموفق بوده است
ضمن احترام به سخنان ریاست محترم کارگروه شورای محترم شهر در منطقه ثامن و از حامیان شهردار فعلی منطقه که اتفاقا با جمع زیادی از اعضای باشگاه سازندگان حریم رضوی نیز دوستی قدیمی دارند اعلام می‌کنیم بر اساس پژوهش های انجام شده، نظر کارآفرینان، مالکین و ساکنین منطقه بر این است که بعضی از اعضای شورای شهر دوره پنجم که در غیاب دکتر کلایی شهر دار مشهد مقدس خود مستقیما در اداره منطقه ثامن دخالت داشته اند به صورت کامل شکست خورده اند که تبعات این شکست برای شهر مشهد و استان خراسان رضوی بویژه در حوزه اشتغال قابل جبران نبوده و نیست.
اکثریت مردم خوب و قدرشناس مشهد مقدس به اعضای شورا شهر دوره پنجم که اتفاقا اکثریت شان افراد پخته و با تجربه هستند رای مثبت دادند ، خوشبختانه شهرداران منتخب این شورا آقایان مهندس تقی زاده خامسی و بعد از ایشان آقای دکتر کلایی بجز در منطقه ثامن _که گویا در این منطقه اختیار انجام وظیفه را نداشته اند توانسته رضایت نسبی مردم مشهد را کسب کنند و می شود گفت از بسیاری دوره ها توفیق بیشتری داشته اند.
اما شورای پنجم در منطقه ثامن که می توانسته بالاترین سرمایه ها را به استان جذب و بیشترین اشتغال را ایجاد و پیرامون حرم مطهر رضوی را از کارگاه ساختمانی دائمی نجات دهد به دلیل اینکه بدون حضور و دادن اجازه انجام وظیفه به شهردار مشهد خواسته است منطقه مستقیما توسط شهردار ثامن و با حمایت تعدادی از اعضای محترم شورای اداره شود، کاملا ناموفق بوده است. شرح کامل این نظر در بیانیه ها و همایش های کارآفرینان بخصوص اجلاس استانداری «ستاد تدبیر و کارگروه رفع موانع تولید» کانون کارآفرینان خراسان رضوی و هیئت مدیره باشگاه سازندگان حریم رضوی آمادگی دارند چناچه مسئولین ، مطبوعات ، رسانه ها در هر شکلی و شهروندان در خصوص این نظر یه سوالی داشته باشند پاسخ ارائه نمایند.
ضمن اینکه آمادگی دارند از نظر خود در خصوص شکست شهرداری منطقه ثامن به ویژه درمورد تعامل با مالکین، سرمایه گذاران، کارآفرینان ، و حتی دستگاه های دولتی مرتبط و دستگاه قضائی استان از یک طرف و عدم توفیق در جذب سرمایه گذاری های جدید، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مداخلات دستگاه های در امور طرح و فعال کردن تاورکرین ها «در مناظره ای رو در رو با حضور مقامات استانداری، دادگستری، مطبوعات و صدا و سیما» دفاع کنند. منتظر اعلام آمادگی اعضای محترم مرتبط شورا شهر و شهردار منطقه ثامن هستیم، تا با هماهنگی استاندار معزز ، ریاست محترم دادگستری خراسان رضوی، نمایندگان آستان قدس رضوی، دفتر امام جمعه محترم، فرماندارو شهردار محترم مشهد مقدس، مدیر کل محترم صدا و سیما، ادارات کل مرتبط، سازمان های نظارتی و مطبوعات و اهالی رسانه برنامه ریزی لازم انجام و پاسخگوی افکار عمومی باشیم.
پاسخ عضو شورا خطاب به رئیس کانون محترم کارآفرینان وانجمن سازندگان حریم رضوی
در نامه احمدنورزوی خطاب به محمد حسین روشنک نیز آمده است: به عنوان یک عضو شورای اسلامی شهر مشهد، مطالبه گری شما را ارج نهاده و باور دارم اگر تمامی اقشار جامعه مطالبه گر حقوق واقعی خود باشند ، به یقین متولیان مجبور به اصلاح امور خود و جامعه خواهند شد .

اما با کمال احترام به شما دوستان کارآفرین منطقه ثامن که خود را عضوی از آن جامعه کارآفرین می دانم و با معضلات کار آشنا هستم ، قضاوت برخی از دوستان در خصوص عملکرد شهرداری منطقه ثامن را منصفانه و عادلانه نمی دانم، زیرا آمارهای موجود در اجرای پروژه های عمرانی و غیرعمرانی مانند معابر، فضای سبز، بازگرداندن امنیت اجتماعی به محلات منطقه ثامن، گره گشایی از مشکلات توده مردم، گرفتن ردیف بودجه سالانه کشور برای بافت پیرامون حرم مطهر ( با تلاش شهرداران این دوره شهر مشهد مقدس و شهردار منطقه ثامن )، دفاع جانانه از حقوق مکتسبه سرمایه گذاران، تلاش برای رفع مشکلات طرح تفصیلی وطرح حریم منظری حرم مطهر رضوی و جلوگیری از توقف پروژه ها، خرید و بازسازی خانه های تاریخی، احیاء و آغاز یک حرکت نو با بدنه سازی بازارفرش، شروع مرمت سرای عزیزا… اف، به کارگیری گروه های تسهیل گر با هدف توانمندسازی مالکین ونوسازی بافت فرسوده بامشارکت خودشان برای نگه داشتن مالکان درمنطقه، چیزی غیر از نظرات این دوستان را بیان می کند. گرچه معترف به باقی بودن پاره ای از مشکلات درمسیر برخی از سرمایه گذاران هستم که عمدتاً خارج از اختیارات شهرداری منطقه ثامن و بعضی به دلیل تشتت مدیریت و اختیارات سازمانهای مختلف در حوزه واحد است که بنا به آیه 22 سوره انبیاء « اگر دو خدا در عالم هم باشد فساد ایجاد خواهد شد » . باتوجه به بازدیدها و نشست های مردمی ، احساس می کنم باتمرکز براجرای فضای سبز و ره باغ و معابر به جای تمرکز برپروژه ها، روح زندگی در حال بازگشت به منطقه ثامن است . با این حال پیشنهاد می کنم برای صحت سنجی میزان موفقیت شورا و شهرداری در منطقه ثامن ، یک نهاد تخصصی عملکرد شهرداری درمنطقه ثامن را در دوره شورای اسلامی پنجم بررسی و مقایسه آن با ادوار گذشته را مستند به آمار و ارقام و نظر سنجی از تمامی اقشار ذینفع در جامعه هدف ، بدون پیش داوری و کلی گویی تهیه و قضاوت نماید.درنهایت به نمایندگی از کمیته نظارتی شورا اعلام آمادگی می نمایم که موضوعات مورد اعتراض هریک از سازندگان حریم رضوی را که به صورت مکتوب اعلام شود ، با حضور نماینده ای از کارآفرینان بررسی و درحدود اختیارات قانونی رفع مشکل نمائیم .

واکنش رئیس کانون کار آفرینان خراسان رضوی به نامه عضو شورای شهر مشهد
پس از نامه احمد نوروزی به رئیس کانون کار آفرینان خراسان رضوی، محمد حسین روشنک نیز واکنش نشان داد،او در این باره گفت: هرکسی قرارداد با شهرداری دارد مراجعه می‌کند، موظف هستید بر اساس قرارداد کار را انجام دهند، چرا به دیگران مراجعه کنند تازه اگر قرار است به مقام بالاتر مراجعه شود آن مقام شهردار مشهد است.
محمد حسین روشنک، رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی در جمع تعدادی از اعضای هیئت مدیره باشگاه سازندگان حریم رضوی در پاسخ به جوابیه احمد نوروزی به بیانیه کانون کارآفرینان خراسان رضوی و اعضای باشگاه سازنده حریم رضوی گفت: آقای نوروزی برای بنده بسیار محترم است و رفاقت ما به ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد و برای بنده بسیار با ارزش بوده و هستند اما در رابطه با بحث شهرداری ثامن اختلاف نظر جدی داریم. ما دو سال است که می‌گوییم شهردار منطقه ثامن موفق نبوده اما دوستان حرف ما را گوش نمی‌کند، فکر می‌کردیم که بعد از جلسه در استانداری به این نتیجه رسیده‌اند، اما باز هم در جوابیهآقای نوروزی این موضوع دیده نمی‌شود.
او ادامه داد: مگر وظیفه شهرداری ثامن و سازمان مجری طرح آسفالت کردن کوچه و درخت‌کاری است؟ این کارها وظیفه خدمات شهری بوده شاید شهرداری ثامن چند کوچه که قبلا زمین آن آزاد و درست شده است را جدول‌گذاری کرده باشد. آیا مأموریت شهرداری منطقه ثامن با پانصد هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و جایگاهی که می‌تواند برای صد هزار نفر اشتغال‌زایی کند، فقط آسفالت کردن کوچه‌ یا جدول‌گذاری است که بگوییم در این‌ها موارد موفق بوده‌است؟ برای پروژه‌ها چه کرده‌اند؟ چند پروژه را فعال کرده‌اند؟ چند شغل ایجاد شده است ؟ هرکدام از این سرمایه‌گذاری‌ها اگر به ثمر برسند، به اشتغال‌ دائمی چند صد نفر کمک میکند کدام یکی از این کارها را انجام داده‌اند. کدام دفاع جانانه‌ را از حقوق سرمایه‌گذاران کرده‌اند؟ اگر آقایان رزم حسینی ، صادقی ، حیدری ، خود آقای نوروزی بویژه کارآفرین وارد عمل نمی‌ شدند حقوقی برای کارآفرینان و مالکین محل باقی نمانده بود، چه کسی گفته شهرداری منطقه ثامن از حقوق مکتسبه دفاع جانانه کرده‌‌است؟ ضعف شهرداری ثامن خود باعث تعرض به حقوق مکتسبه شده‌ و هرکسی بخود اجازه مداخله در منطقه ثامن داده است . اگر سازمان مجری طرح قادر به تعامل باسازمان های مربوطه می‌بود و اگر مدیری وجود داشت که توان تعامل داشت، حتما با زبان منطقی از حقوق مالکان و کارآفرینان دفاع می کرد تا به اینجا نرسیم که رسیده ایم و پروژه ها بلاتکلیف مانده است ، وی افزود: من از این برادر عزیز و رفیق چهل ساله خودم سؤال می‌کنم، مگر نمی‌گویید عملکرد شهرداری ثامن خوب بوده‌است، پس توان دفاع وجود دارد، کارآفرینان پیشنهاد کردند، شما و دوستان‌ تشریف بیاورید مسائل را مطرح کنیم، آنجا رسانه‌ها، مردم، قضات و مقامات استان رای بدهند و قضاوت کنند، چرا می‌گویید هرکس کار دارد با من تماس بگیرد تا مشکلش را حل کنیم؟ مگر دوسال است که مراجعه کرده اند چه مشکلی برطرف شده است، باید سازمان مجری خود از توانی برخوردار باشد که بتواند هرکس کار داشته باشد، باید سند و مدرک خود را به شهرداری ثامن ببرد و طبق قرارداد و توافقنامه ها مشکلش حل شود و اگر خلاف قرارداد و توافقات خواست مکتوب پاسخ بدهند به استناد بند قرارداد نمی‌شود، تازه اگر قرار باشد به نظر سازمان مجری طرح اعتراض کنند باید به مقام بالاتر که شهردار مشهد است مراجعه کنند ،چرا به آقای نوروزی مراجعه شود؟
روشنک تاکید کرد: هرکسی قرارداد دارد مراجعه کند و بگوید این قرارداد من است، موظف هستید بر اساس قرارداد کار را انجام دهند. او تصریح کرد: کارمندان شهرداری ثامن، شهردار مرکز، معاونان شهردار، مالکان محل، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، مقامات قضایی و مقامات مدیریتی استان ناراضی هستند، نظرسنجی شود ما که آدرس می‌دهیم. کارآفرینان ، مالکان محل ، کارمندان شهردار ثامن ، مسئولین شهرداری مشهد گرفته تا میراث فرهنگی و مسکن و شهرسازی و … ناراضی هستند، شما چه چیزی را می‌خواهید ثابت کنید؟ ما که به مناظره دعوت کرده‌ایم شما را، هرجا را که بخواهید هماهنگ می‌کنیم و به هر تعدادی که می‌خواهید دعوت می‌کنیم و تریبونی یک روزه از ساعت هشت صبح تا پنج بعد از ظهر، بیایید بررسی کنیم. به نظر ما باید مدیر فعلی به دلیل حیف کردن سرمایه کارآفرینان ، بیت المال ، متوقف کردن اجرای طرح و بیکار شدن جمع زیادی مورد مواخذه و شاید محاکمه قرار بگیرد.روشنک تاکید کرد: کارآفرینان گفته اند شورای شهر و شهردار مشهد در اداره مشهد بجز در منطقه ثامن موفق بوده است ، چرا در منطقه ثامن نتوانسته ایم از توانمندی و حمایت آقایان رزم حسینی و صادقی که در هیچ زمان سابقه نداشته است استفاده کنیم ؟