1

کاهش ۱۲ درصدی قیمت ۱۰ قلم کالا

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: بررسی قیمت‌ها در خصوص ۵۱  قلم کالا نشان می‌دهد قیمت ۱۰ قلم کالا در استان به میزان ۱۲.۷ درصد کاهش یافته است.

به گزارش صبح امروز، علی رسولیان افزود: گوشت قرمز، شن و ماسه، برنج پاکستانی، برخی انواع میوه و تره‌بار از جمله اقلامی هستند که قیمت آن‌ها در بازه زمانی هشتم آذر ماه تا هشتم دی ماه سال جاری کاهش یافته است. وی ادامه داد: همچنین پایش قیمتی در بازه زمانی مذکور نشان می‌دهد که قیمت 20 قلم کالا بدون تغییر بوده و قیمت ۲۱ قلم کالا به میزان ۸.۹ درصد افزایش داشته که در بین آنها افزایش قیمت آهن آلات بسیار محسوس است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: بررسی قیمت کالاها در استان طی بازه زمانی هشتم آذرماه تا هشتم دی‌ماه نشان می‌دهد که قیمت گوشت مرغ از متوسط کشوری پایین تر و قیمت شکر نیز در حد قیمت میانگین کشوری است. در همین راستا توافق شد که هر چه سریعتر سه هزار تن شکر طرح تنظیم بازار در استان توزیع شود تا قیمت این کالا کاهش یابد.
وی افزود: قیمت میوه و تره‌بار، گوشت گوسفندی، برنج پاکستانی، چای، برنج هندی، تخم مرغ، قند در خراسان رضوی از متوسط قیمت کشوری این اقلام پایین‌تر است. همچنین قیمت لوبیا در استان بالاتر از قیمت متوسط کشوری هست که در این خصوص بزودی محموله وارداتی که از گمرک سرخس ترخیص شده و در بازار توزیع می‌شود.
رسولیان ادامه داد: از زمان اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین تاکنون ۱۱ هزار تن برنج پاکستانی با محوریت بخش خصوصی و کارگروه تنظیم بازار در خراسان رضوی توزیع شده است و گوشت قرمز منجمد طرح تنظیم بازار نیز بزودی در استان توزیع خواهد شد.
وی گفت: در فصل پاییز همزمان با برداشت زعفران از مزارع استان، ۷۱ تن از این محصول خرید تضمینی شد که از این محل تاکنون ۱۰ درصد از کل ارزش زعفران خریداری شده به میزان ۷۵ میلیارد ریال به کشاورزان پرداخت گردید و پرداخت باقی مانده این مبلغ نیز در دست پیگیری است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: امسال ۴۲ هزار تن گوجه فرنگی تولیدی کشاورزان خراسان رضوی خرید تضمینی شد که از این محل تاکنون ۷۰ درصد از مطالبات کشاورزان در این خصوص پرداخت شده است.
وی ادامه داد: براساس نرخ تورم نقطه به نقطه‌ آذرماه که برای استان‌ها در کل کشور اعلام شده، استان خراسان رضوی بعد از کردستان کمترین نرخ این نوع تورم را داشته است.

راه اندازی 10 شهرک صنفی

رسولیان در ادامه به نتایج نشست با مسئولان برخی اتحادیه‌های صنوف در مشهد نیز اشاره و بیان کرد: برنامه خراسان رضوی راه‌اندازی ۱۰ شهرک صنفی هست که تاکنون مقدمات ایجاد ۶ شهرک صنفی در اطراف مشهد فراهم شده است.
وی گفت: در این نشست موانع و مشکلات اجرای طرح راه‌اندازی شهرک‌های صنفی مربوط به “صنایع پروفیل، پوشاک، سوغات، آجیل و خشکبار، قالی‌شویان، جعبه‌سازان، پلاستیک” و توسعه شهرک صنفی چاپ مورد بررسی قرار گرفت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: مشکلات این طرح‌ها  به تغییر کاربری اراضی، تامین خدمات زیربنایی مثل آب و برق، ارایه طرح در شورای مدیریت و برنامه‌ریزی استان بر می‌گردد.
وی ادامه داد: در  نشست مذکور مقرر شد عملیات راه‌اندازی شهرک صنایع پروفیل ظرف یک ماه و نیم آینده آغاز و طرح راه‌اندازی شهرک قالی شویان در شورای مدیریت و برنامه‌ریزی استان مطرح و مشکل تامین زمین برای آن برطرف شود.
رسولیان کمک به ایجاد شهرک صنفی جعبه سازان، تامین خدمات زیربنایی شهرک پلاستیک، راه‌اندازی شهرک سوغات در منطقه “سپاد” مشهد، ارزیابی مکان برای شهرک پوشاک را از دیگر مصوبات نشست مزبور برشمرد.

علی رسولیان در کارگروه آرد و نان نیز اظهار کرد: قیمت نان در استان، پیش از افزایش نرخ بنزین تعیین شده، لذا بازار این محصول ثبات را شاهد است.
وی خاطرنشان کرد: آستان قدس رضوی طرحی را در این زمینه برای استان پیشنهاد کرده که به استناد آن نانوایی‌ها و واحدهای تولیدی در این بخش رتبه بندی شوند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، افزود: پیشنهاد دهندگان، این طرح را عامل افزایش رقابت و رشد کیفیت تولیدات این واحدها می‌دانند. البته شاخص‌های این طرح باید توسط دستگاه‌هایی همچون وزارت صمت، دانشگاه علوم پزشکی، اصناف و اتحادیه آرد و نان بررسی و مورد تایید قرار بگیرند.
رسولیان اضافه کرد: ما با طرح‌هایی که باعث افزایش کیفیت نان شده و هزینه‌ای را به نانوایی‌ها تحمیل  نکنند، موافق هستیم.

 رتبه‌بندی کیفی نان

مدیرعامل موسسه کیفیت رضوی با بیان اینکه الگوی مورد نظر آستان قدس رضوی «رتبه بندی کیفی نان» است، گفت: در واقع ما با استفاده از معیارهای ارزیابی کیفیت و نظارت دستگاه‌های اجرایی همچون بهداشت محیط، غله، استاندارد و … این طرح را تهیه کرده‌ایم.
حسین زمانی تصریح کرد: براساس این الگو برای هر یک از شاخص‌های مورد نظر رتبه‌ای ارائه شده و سامانه‌ای نیز  برای آن پیش بینی کردیم که برمبنای آن برچسبی بر نانوایی‌ها نصب می شود.
وی افزود: افراد می‌توانند با تلفن همراه خود به سامانه‌ مذکور متصل شوند و از رتبه کیفی نانوایی اطلاع پیدا کنند، همچنین مصرف کنندگان نیز می‌توانند با اعلام نظر خود، ما را در کیفی سازی نان یاری کنند.
زمانی افزود: اگر این طرح در 10 درصد سطح استان پیاده شود، حدود 80 میلیارد تومان برای دولت از محل کاهش خرید گندم صرفه جویی خواهد شد. به بیان دیگر پیاده سازی این طرح در کلان به نفع دولت است.
وی با اشاره به اینکه با وزارت بهداشت تفاهم نامه‌ای به منظور توسعه و ترویج بحث الگوی نان سالم در سراسر کشور به امضا رسیده است، خاطرنشان کرد: پیاده‌سازی طرح کیفی‌سازی نان نیاز به هیچ گونه مجوزی ندارد.