1

نزول هرم سنی اعتیاد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در این نشست گفت: معضل اعتیاد بسیاری از خانواده‌ها را درگیر و جامعه را دچار التهاب کرده‌ است و اگر امروز کاری برای مبارزه با مواد مخدر صورت نگیرد، فردا دیر است.
محمد حسین صالحی افزود: سن اعتیاد در جامعه کاهش یافته و گروه سنی ۱۰ تا ۱۲ سال را درگیر کرده است، شیوع اعتیاد بین بانوان و تغییر رویکرد مصرف از مواد سنتی به مواد صنعتی بسیار خطرناک است و شاید دست‌های پشت پرده در این خصوص وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: نرخ مواد مخدر سنتی در یک سال گذشته افزایش یافته ولی نرخ مواد مخدر صنعتی در این مدت کاهش یافته و به یک چهارم سال گذشته رسیده‌ است تا رویکرد مصرف از سنتی به صنعتی تغییر کند.
وی گفت: قدرت ملی هر کشور نیروی جوان است اما نیروی جوان منفعل و معتاد تولید و کار را به همراه ندارد لذا باید اقدامات پیشگیرانه از اعتیاد با همکاری تمام دستگاه‌های مرتبط با جدیت دنبال شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی افزود: نرخ شیوع اعتیاد در خراسان رضوی ۲.۷ درصد است و دستگیری خرده‌ فروشان مواد مخدر در استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه ۵۶۰ درصد افزایش داشته‌ است.
صالحی  با اشاره به وجود ۹ هزار معتاد متجاهر در این استان ادامه داد: قانون در برخورد با خرده‌فروشان دچار مشکل است که اصلاحیه آن در قالب قانون برخورد با خرده‌فروشان در مجمع تشخیص مصلحت نظام در دست پیگیری است.
وی گفت: ایران از بزرگترین کشورهای مبارزه‌کننده با مواد مخدر است و در هشت ماه امسال ۹۰ درصد کشفیات مواد مخدر در جهان توسط ایران صورت گرفته‌ است.