1

عرضه کالای ایرانی در تاجیکستان

استاندار خراسان رضوی در صدر هیأتی اقتصادی و برای شرکت در آیین گشایش نمایشگاه اختصاصی خراسان رضوی در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان حضور یافتند.
به گزارش صبح امروز،علیرضا رزم حسینی در جریان این سفر با قاهر رسول زاده نخست وزیر این کشور ملاقات کرد؛ در این دیدار که وزیر اقتصاد و بازرگانی، معاون وزیر خارجه و رییس اتاق بازرگانی تاجیکستان حضور داشتند، نخست وزیر جمهوری تاجیکستان ضمن استقبال از سفر استاندار خراسان رضوی، به نقش موثر جمهوری اسلامی ایران در منطقه اشاره و خواستار توسعه همکاری ها با ایران شد.
وی شرکت های ایرانی فعال در حوزه آب و برق تاجیکستان را توانمند ارزیابی کرد و ضمن اعلام آمادگی برای فعالیت شرکت‌های ایرانی در حوزهای کشاورزی، صنایع سبک و معدن، کمیسیون مشترک اقتصادی را مامور حل موانع و مشکلات توسعه تجاری و بازرگانی و سرمایه گذاری بین دو کشور کرد.
استاندار خراسان رضوی هم در این دیدار هدف از سفر خود به تاجیکستان را توسعه مبادلات اقتصادی بین دو کشور برشمرد و ضمن اشاره به ظرفیت های گسترده خراسان رضوی در جذب گردشگر، توریسم درمانی، توان علمی و دانشگاهی، از آمادگی برای میزبانی همایش بزرگ تجاری، اقتصادی و صنعتی دو کشور در مشهد خبر داد.
توسعه همکاری دانشگاهی بین دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه های تاجیکستان، همکاری در زمینه سرمایه گذاری در معدن مس، روی و طلای تاجیکستان و توسعه همکاری اتاق های مشترک بازرگانی از دیگر پیشنهادات استاندار خراسان رضوی بود که در این دیدار مطرح شد.
نخست وزیر تاجیکستان هم ضمن استقبال از پیشنهادات مطرح شده از سوی علیرضا رزم حسینی، آمادگی حکومت تاجیکستان برای رفع موانع موجود را اعلام کرد.
توسعه روابط و تسهیل مبادلات تجاری
در دیدار استاندار خراسان رضوی باعثمانعلی عثمان زاده وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان و رئیس تاجیکی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و تاجکستان توافقات خوبی بین دو کشور در حوزه آب و انرژی صورت گرفت.
رزم حسینی هم ضمن اشاره به سهم ۷۰ درصدی این استان از مبادلات کالایی ایران با تاجیکستان به ظرفیت‌های بالای خراسان رضوی در بخش‌های مختلف اشاره و توسعه همکاری دانشگاهی بین دانشگاه فردوسی و دانشگاه‌های تاجیکستان، همکاری در حوزه گردشگری و توریسم درمانی و تسهیل در مبادلات تجاری بین دو کشور را خواستار شد و آمادگی این استان را برای میزبانی از کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور را اعلام و پیشنهاد کرد همایش تجار و بازرگانان دو کشور به همراه مدیران دستگاه‌های مربوطه در مشهد برگزار شود که مورد استقبال طرف تاجیکی قرار گرفت.
وی در دیدار با ضراب الدین ، وزیر صنعت و تکنولوژی های نو کشور تاجیکستان با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی و معدنی استان، از فیض الله زاده برای حضور در نمایشگاه صنعت مشهد دعوت کرد و ضمن اشاره به توسعه صنایع معدنی در این استان اعلام امادگی کرد که شرکت های صنایع معدنی خراسان رضوی در حوزه معدن طلا، مس و روی تاجیکستان مشارکت کنند. همچنین خواستار تسهیل در صادرات محصولات غذایی ایران به تاجیکستان شد و آمادگی خراسان رضوی را برای تدوین استاندارد ملی تاجیکستان و آموزش در این زمینه اعلام کرد.
وزیر صنعت و تکنولوژی های نو تاجیکستان هم ضمن تشکر از برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران با محوریت خراسان رضوی در شهر دوشنبه، همکاری‌های صنعتی دو کشور را مهم ارزیابی و ضمن استقبال از سرمایه گذاری مشترک، خواستار حضور شرکت‌های خراسانی در فرآوری پنبه، آلومینیوم و سرمایه گذاری در صنایع نساجی و توسعه همکاری در بخشی صنایع نفتی شد.
گشایش نمایشگاه تخصصی ایران در کشور تاجیکستان
آیین گشایش این نمایشگاه با حضور استاندار خراسان رضوی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه، وزیران اقتصاد و تجارت، صنعت و تکنولوژی، سرمایه‌گذاری جمهوری تاجیکستان و سفرای ژاپن، کره، هند، پاکستان، افغانستان، اوکراین، قرقیزستان برگزار شد.
در این نمایشگاه بیش از ۸۵ شرکت در قالب ۵۲ غرفه در بخش‌های تجهیزات پزشکی، خدمات فنی و مهندسی، مصالح ساختمانی، فرش و موکت، نساجی و پوشاک، مواد غذایی و آشامیدنی، مواد شیمیایی، لوازم خانگی، سیم و کابل و تولیدات صنعتی، محصولات خود را ارائه کرده‌اند.
وزیر اقتصاد و تجارت تاجیکستان در این مراسم ضمن تاکید بر توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور، ایران را شریک مطمئنی برای همکاری اقتصادی دانست.
استاندار خراسان رضوی نیز ضمن تشکر از مهمان‌نوازی مردم و مسولان دولت تاجیکستان، به جلسات موثر برگزار شده با مقامات تاجیکی اشاره و خراسان را پیشرو در توسعه روابط دانست.
بازدید استاندار از چند واحد صنعتی و منطقه آزاد اقتصادی شهر دنغره در تاجیکستان
استاندار خراسان رضوی در بدو ورود به شهر دنغره طی مراسم و تشریفات خاصی با اجتماع مردم، مورد استقبال قرار گرفت و از چند واحد صنعتی و منطقه آزاد اقتصادی شهر دنغره بازدید کرد.
رزم‌حسینی در اولین برنامه، از کارخانه ریسندگی و بافندگی که با سرمایه‌گذاری مشترک چینی‌ها در تاجیکستان در حال بهره‌برداری است، بازدید کرد و سپس در برخی از کارخانه‌های مستقر در منطقه آزاد اقتصادی دنغره حضور یافت.
حکیم‌زاده استاندار ختلان در این دیدار با اشاره به راه‌اندازی ۷۶ کارخانه جدید در منطقه دنغره اظهار کرد: ما بواسطه وجود نیروگاه‌های برق آبی ختلان ۹۰ درصد برق کشور را تامین می‌کنیم و آماده‌ایم برای سرمایه‌گذاری مشترک با هدف ایجاد شغل در تاجیکستان با شرکت‌های ایرانی همکاری کنیم.