1

بیماری‌ خواب

متخصص طب کار و فلوشیپ پزشکی گفت:  ۸۰ درصد جمعیت کشور نسبت به بیماری‌های عمومی خواب آگاهی لازم را ندارند لذا عوارض آن را جدی نمی‌گیرند.

به گزارش صبح امروز دکتر لهیا افشاری با بیان اینکه “پزشکی خواب” رشته‌ای جوان با حدود ۴۰ سال سابقه در جهان و ۱۲ سال سابقه در ایران است، افزود: بیماریهای خواب همانند بیماریهای بیداری است. رشته‌های مختلف پزشکی شامل روانپزشکی، مغز و اعصاب، ریه، طب کار، گوش، حلق و بینی، اطفال و تمام رشته‌های مرتبط با قلب، بیهوشی، جراحی فک، دندانپزشکی و طب عمومی با پزشکی خواب و فلوشیپ طبی خواب ارتباط دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد،  به سندرم پای‌ بی‌قرار و خروپف به عنوان نارسایی های فیزیولوژیکی بیماریهای مرتبط با خواب اشاره و بیان کرد: خروپوف که هم‌اینک در سطح جامعه امری عادی تلقی می‌شود در صورت فقدان اقدام برای درمان در نهایت نارسایی‌ قلبی را به دنبال دارد.

این متخصص طب کار و فلوشیپ پزشکی خواب تاکید کرد: رسانه‌ها در چنین شرایطی باید بیش از پیش در این زمینه فعال شده تا عموم مردم و افکار عمومی را نسبت به اهمیت بیماریهای خواب و لزوم درمان بهنگام آن آگاه سازند.

وی مدت زمان لازم برای برخورداری از خواب طبیعی را بین هفت تا هشت ساعت در شبانه‌روز ذکر و بیان کرد: بدن انسان با میزان نور دریافتی مدت زمان خواب را  تنظیم می‌کند بنابراین وقتی مردم شبها در محیط خانه نور زیاد به خصوص نور آبی ایجاد می‌کنند در واقع امر تاثیرات نور خورشید را آن هم شب هنگام به خانه خود می‌آورند و همین باعث کاهش ساعات لازم برای خواب می‌شود.

کمبود خواب سبب کندی رشد کودکان

دکتر افشاری ادامه داد: کمبود خواب سبب‌ساز اختلالاتی در عملکرد طبیعی بدن انسان می‌شود به طوری که در کودکان باعث کندی ترشح هورمون رشد و در بزرگسالان موجب کاهش روند نرمال ترمیم عضلانی می‌شود بنابراین باید نسبت به فراهم نمودن شرایط لازم برای خواب مناسب اهمیت ویژه قائل شد.

وی ادامه داد: کمبود خواب عامل افزایش دو تا هفت برابری حوادث شغلی در حین کار است. همچنین ۴۰ درصد حوادث رانندگی مرتبط با خواب هستند. بی‌خوابی و کمبود خواب هنگام رانندگی موجب “خواب کوتاه” می‌شود که در حین آن راننده به مدت سه تا ۱۰ ثانیه با چشمان باز به حالت خواب رفته و در این مدت فاقد آگاهی لازم برای راندن خودرو است.

شیوع بیشتر بی‌خوابی در زنان

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین گفت: بی‌خوابی در میان زنان شایعتر از مردان است.

وی افزود: مشکلات بی‌خوابی بر روند فعالیت روزانه و سطح کارایی فرد تاثیرگذار است بنابراین بهترین راه درمان آن آموزش بهداشت خواب است.

دکتر افشاری همچنین از جذب دانشجوی فلوشیپ خواب(فوق تخصص خواب) برای امسال در دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد گفت: ایجاد تشکل مردم نهاد برای حمایت از بیماران خواب و اختلالات مربوطه از دیگر اقدامات در حال انجام است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: کودکان مبتلا به اوتیسم دچار اختلال خواب هستند به شکلی که میزان شیوع اختلال خواب در بین کودکان ۴۰ تا ۸۰ درصد است.

دکتر فرح اشرف زاده، در حاشیه همایش خواب با اشاره به اینکه اوتیسم تبدیل به بیماری روز شده است، اظهار کرد:  بالا رفتن سن والدین برای فرزند آوری ، چاقی مادران، زایمان زودرس، عدم رشد داخل رحمی نوزاد و وجود دستگاه های فراوان الکترونیکی در اطراف مادران منجربه تولد کودکی می شود که دچار مشکل مغزی است.

فوق تخصص اعصاب کودکان افزود: کودکان مبتلا به اوتیسم در تعامل اجتماعی دچار مشکل هستند و با پدر و مادر نگاه چشمی کمتری دارند.

دکتر اشرف زاده با بیان اینکه هنگامی که والدین کودک مبتلا به اوتیسم را صدا می زنند کودک واکنشی به اسم خود نشان نمی دهد، ادامه داد:  شناخت زودرس علایم این بیماری در سن زیر سه سال می تواند موجب آغاز کمک های درمانی به کودک شود تا بتواند از زندگی خوبی در اینده بهره مند شود.

اختلال ۴۰تا ۸۰ درصدی خواب در بیماران اوتیسم

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: کودکان اوتیسم در سه سطح تقسیم بندی می شوند که کودکان سطح سه علایم بیماری را به شکل حادی دارند اما گروه یک و دو از زندگی عادی تر نسبت به گروه سوم برخوردارند .

وی با تاکید براینکه ۳۰  تا ۴۰ درصد بیماران اوتیسم، صرع، افسردگی، تیک های عصبی و اختلال خواب را تجربه می کنند، گفت:  اختلال خواب در بین کودکان شیوع ۴۰ تا ۸۰ درصد است.

دکتر اشرف زاده ابراز کرد: بهترین موضوع برای کمک به این بیماران رعایت بهداشت خواب است . این کودکان باید دارای اتاق مشخص برای خواب باشند که سر وصدا و محرک‌های محیطی کمتری داشته باشد و در این اتاق در ساعت مشخص به خواب بروند علاوه براین تداخل دارویی و استفاده از ملاتونین‌ها در حد نصف یک دوز کفایت می‌کند.

وی گفت: بی‌خوابی شبانه در کودکان اوتیسم زمینه بدخلقی و پرخاشگری را در این کودکان افزایش می دهد بنابراین درمان اختلال خواب آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

چاقی زمینه کاهش تنفس در خواب را ایجاد می‌کند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در حاشیه این همایش ابراز کرد :افرادی که دچار سندروم چاقی همراه با کاهش تنفس هستند بیشتر از سایرین درگیر اختلالات خواب می شوند.

دکتر بشرزاده با اشاره به اینکه افراد چاقی که bmaبیشتر یا مساوی ۳۰دارند بیشتر در معرض خطر برای اختلالات تنفسی حین خواب هستند، بیان کرد :دی اکسید کربن موجود در خون این افراد در طول شب و روز افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه این اختلال در خواب همراه با یکسری عوارض مثل فشار خون بالا است، تصریح کرد :کمبود اکسیژن در خون این افراد کسالت و بی حوصلکی و عدم تمرکز را به همراه می آورد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه افرادی که چاقی به دلیل تجمع چربی در شکم و دیواره قفسه سینه دارند دچار اختلال دیافراگم می شوند، عنوان کرد :این افراد باید وزن خود را کاهش دهند یا با اعمال جراحی میزان چربی بدن را کاهش دهند.

وی ادامه داد :مقاومت انسولینی نیزدر افراد چاق مبتلا به اختلال خواب مشهود است.