1

سردیس غرور ایرانی در مشهد جانمایی خواهد شد

وحدانه آخوندشریف

دستگاه‌ها و نهادهای مختلف استان خراسان رضوی ازجمله شهرداری، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و تعاون و سایر نهادها، با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای، اقدام جنایت‌کارانه آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی را محکوم کردند و هرکدام علاوه بر صدور بیانیه و سوگواری از هرگونه اقدام جهت به تصویر کشیدن این جنایت و به یاد ماندن این واقعه و اشاعه فرهنگ اتحاد و یکدلی مردم ایران‌زمین دریغ نکردند. شهرداری مشهد هم در این روزها نقش پررنگی داشته است و از این نکته غافل نمانده است که معرفی شهرها  با تأکید برعکس‌ها و مبتنی بر مجسمه‌ها و معماری آن مرتبط است و به انسان این امید را می‌دهند که زندگی در طول جنگ‌ها، انقلاب‌ها و حوادث طبیعی ادامه داشته است و آنچه انسان را به ادامه دادن وادار می‌کند، وجود پیشینه قابل‌بیان و مشاهده در شهر است و این حس تعلق را می‌تواند منتقل ‌کند، و پاسداشت شخصیت‌هایی که برای کشور غرورآفرین هستند در ترویج الگوی معرفتی آن‌ها تأثیر بسزایی دارد، لذا  در کنار سایر کارهایی که در این چند روز انجام داده است با انتشار فراخوانی برای طراحی یادمان «سپهبد شهید قاسم سلیمانی» در مشهد از هنرمندان دعوت کرده تا باری دیگر هنرنمایی کنند و این رویداد بزرگ تاریخی را با دیدی هنرمندانه به تصویر کشند.

به سراغ سرپرست مدیریت امور هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد صدرا یوسفی می‌رویم  تا از جزییات بیشتر این طرح مطلع شویم.

سرپرست مدیریت امور هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در خصوص طراحی یادمان «سپهبد شهید قاسم سلیمانی» در مشهد عنوان کرد: جدا از برنامه‌هایی که برای مراسم و تشییع پیکر سپهبد سلیمانی انجام شد توجه به نکاتی که می‌تواند این جریان و حادثه عظیم را  که قلب نه‌تنها کشور ایران بلکه جهان را بیدار کرد، در ذهن شهر و مردم آن دائمی و همیشگی کند و اثرش جاودان بماند بسیار حائز اهمیت است، لذا برای این مهم طراحی یادمان «سپهبد شهید قاسم سلیمانی» برنامه‌ریزی شد.

پاسداشت و تکریم سپهبد شهید قاسم سلیمانی با دیدی هنرمندانه

وی ادامه داد: بسیاری از هنرمندان درخواست داشتند تا این یادمان را طراحی کرده و به‌نوعی در جایگاه حرفه‌ای و شغلی خود ادای دین کرده باشند. قابل به ذکر است که همیشه هنرمندان می‌توانند با حساسیت و ظرافت بیشتری به خاطر داشتن بعد احساسی که در وجود آن‌هاست یک موضوع را به تصویر بکشند. ما با درک این موضوع به‌صورت ملموس با توجه به حوزه کاری‌مان در این چند سال، با هماهنگی با بخش‌های داخلی و تخصصی فراخوان طرح یادمان «سپهبد شهید قاسم سلیمانی» را منتشر کردیم که با دیدی هنرمندانه این شخصیت والامقام و محبوب کشوری پاسداشت و تکریم شود و با جلساتی که در این دو روز در شهرداری انجام شد باید یادمانی برای این ابرمرد مقاومت با شاخص‌های هنرمندانه و باکیفیت هر چه تمام‌تر طراحی شود.

روند انجام طرح یادمان «سپهبد شهید قاسم سلیمانی» 

یوسفی در خصوص روند انجام این طرح عنوان کرد: تا تاریخ دوازده بهمن‌ماه طرح‌های هنرمندان دریافت شده، بعدازآن طرح‌ها، داوری اولیه می‌شود، آثاری که برگزیده و انتخاب می‌شدند از آن‌ها درخواست می‌شود که ماکت آن اثر را بسازند و بعد داوری نهایی صورت می‌گیرد و درنهایت از هنرمندان برای عقد قرداد بر ای ساختن اولیه این یادمان دعوت‌شده تا هر چه سریع‌تر این کار باکیفیت بالا به اتمام برسد.

*یادمان و هم سردیس توأم باهم است

وی با اشاره به اینکه این هنرمی تواند به ارتقاء سطح سواد بصری مردم، افزایش حس تعلق به مکان نقش داشته باشد، خاطرنشان کرد: امیدواریم از آثاری که ارسال می‌شود هم یادمان برای نقطه‌ای که نام‌گذاری می‌شود داشته باشیم و هم سردیس طراحی شود. پس پیش‌بینی ما هم یادمان و هم سردیس توأم باهم است، البته این مهم بستگی به طرح‌های ارسالی دارد که در آن عیار هنری و شاخصه‌های طراحی رعایت شده باشد و امیدواریم به بهترین شکل ممکن این طرح دنبال شود و به سرانجام برسد.

همیشه مورد حمایت بودیم

سرپرست مدیریت امور هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در خصوص حمایت‌هایی که تاکنون از اقدامات شهرداری صورت گرفته ابراز کرد: کلیت موضوع هنرهای شهری که یکی از رشته‌های آن مبحث مجسمه‌سازی است از دوره شورای پنجم موردحمایت قرارگرفته است و ما به حمدالله ازلحاظ بودجه و امکانات دچار مشکل نبودیم و درک این موضوع که شهر نیاز به آرایه‌های هنری دارد هم در مدیریت شهری و هم در اعضای محترم شورای وجود دارد  و همیشه موردحمایت قرارگرفته است.

جانمایی ویژه برای تکریم و پاسداشت

وی با اشاره به اینکه زمانی که قرار گرفتن یک مجسمه در فضای شهری منجر به تکمیل آن فضا و ایجاد آرامش در آن شود قطعاً آنجا مکان مناسب آن مجسمه است و تأکید بر این نکته که جانمایی باید ارتباط مناسبی با فضا و مکان و آن مجموعه داشته باشد، افزود:  روز شنبه جلسه فوق‌العاده شورای شهر مشهد با موضوع نام‌گذاری خیابان و معبری برای شهید بزرگوار سردار سلیمانی تشکیل می‌شود، لذا بلافاصله بعدازآن بحث جانمایی اثر انجام می‌گردد و چون سردار جایگاه ویژه و جهانی دارند  لذا تمام سعی ما بر این است که در بهترین نقطه از معبر نام‌گذاری شده این جانمایی صورت بگیرد.

این طرح با متریال ماندگار ساخته خواهد شد

یوسفی با اشاره به اینکه در دنیا مجسمه‌سازی از اهمیت فراوانی برخوردار است و مواد سازنده آن بر اساس پایداری در فضا انتخاب می‌شود و درجه اهمیت موضوعی که قرار است کار شود،  تصریح کرد: جنس، نوع، ابعاد و رنگ تابعی از طرحی هستند که هنرمند ارائه می‌دهد و قطعاً این طرح با متریال ماندگار ساخته خواهد شد و بسته به نوع طراحی متریال در نظر گرفته می‌شود.

خدمات شهرداری در سوگ سردار سلیمانی

وی در پایان با اشاره به خدمات شهرداری در این چند روز یادآور شد: شهرداری در همه بخش‌ها از خدمات شهری  و عمران از روز جمعه فعالیت‌های چشم‌گیری داشته است و در همه زمینه‌ها از فضا آرایی تا آماده‌سازی شهر و نظم و انضباط مراسمی که بی‌نظیر بود تا نصب 4000 پرچم و بیرق و آویز در کلیه سطح شهر و همچنین حدوداً 32 قاب که مزین به عکس این شهید بزرگوارشده بود، بیلبوردهای تبلیغاتی فضا آرایی ویژه در محور تشییع سردار بزرگ شهید سلیمانی، ایستگاه‌های صلواتی ، چاپ و توزیع پوستر، شبکه‌های اطلاع‌رسانی شهرداری و خانه هنرمندان  و مجموعه‌ای از فعالیت‌های دیگر ازجمله کارهایی بود که از طریق شهرداری دنبال شد.