1

خطر4200هکتار بافت فرسوده در مشهد

علی نژاد

رییس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه حدود ۶ هزار هکتار بافت ناکارآمد و فرسوده شهری وجود دارد که حدود 4200 هکتار آن خطرآفرین است، هشدارداد: توجه به موضوع بازآفرینی شهری برای جلوگیری از بروز این خطرات امری ضروری است .
به گزارش صبح امروز، محمدرضا حیدری روز گذشته در ابتدای هشتادمین جلسه علنی شورای شهر با اشاره به روز «ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» افزود: همه شهرهای کشور از جمله کلانشهر مشهد درمعرض خطر بلایای طبیعی به ویژه زلزله هستند.
وی اضافه کرد: شهرداری مشهد در حوزه مقابله با بحران اقدامات خوبی از قبیل تشکیل گروه های دوام ثامن و احداث سالن های چند منظوره بحران را انجام داده است اما این کارها کافی نیست و بازآفرینی بافت های فرسوده و ناکارآمد به عنوان موضوعی زیرساختی در مقابله با بحران باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ضمن اشاره به اینکه درمشهد ۶۶ محله، هدف طرح های بازآفرینی هستند، گفت: از این میان در مرحله اول 20 محله اولویت داربرای اجرای طرح بازآفرینی در مناطق مختلف شهری مشهد انتخاب شده اند، که ۵۵ درصد جمعیت بافت فرسوده و ۴۱ درصد مساحت بافت فرسوده را در خود جای داده اند.
رییس شورای اسلامی شهرمشهد با تاکید براینکه باید ظرفیت مردم را در بازآفرینی به کار گرفت، اظهارکرد: با تدبیر شورای شهر و مدیریت شهری دفاتر تسهیلگری، برای اجرای طرح بازآفرینی در شهر مشهد راه‌اندازی شده‌ است اما در این مسیر نیازمند عظم جدی تری هستیم .
وی ادامه داد: در حال حاضر برای شتاب این روند ۲۰ دفتر تسهیلگری جهت اجرای طرح های بازآفرینی در شهر مشهد فعال شده‌است اما این نگرانی وجود دارد که این دفاتر با پیچ و خم‌های اداری نتوانند اقدامات جدی و سریعی انجام دهند.
کمک 6 میلیارد تومانی مدیریت شهری مشهد به رفع بی سوادی
رییس شورای اسلامی شهر مشهد همچنین درادامه با اشاره به در پیش رو بودن سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی اظهارکرد: سوادآموزی از تکالیف دولت است و مدیریت شهری در مشهد هم در این خصوص اقدامات خوبی انجام داده و پیشقدم بوده‌ است.
وی افزود: حدود 29هزار بی سواد درمشهد حضور دارند که طی تفاهم‌نامه ای میان شهرداری مشهد با آموزش و پرورش استان مقرر شد تا سال ۱۴۰۰ بی‌سوادی در مشهد ریشه کن شود که برای دست یابی به این هدف از سوی مدیریت شهری6 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
حیدری درادامه به درپیش رو بودن میلاد حضرت عیسی مسیح نیز اشاره کرد و گفت: این روز را به پیروان این حضرت تبریک می گوییم و خوشبختیم که در شهر مشهد مسیحیان نیز درکنار سایر ادیان زندگی می‌کنند، در این شهر با توجه به سیره امام رضا (ع) به گونه‌ای بوده که ادیان مختلف در این شهرکنار یکدیگر زندگی می کنند و مکان مذهبی نیز دارند.
گفتنی است؛ در ادامه هشتادمین جلسه علنی شورای شهر، لایحه مدیریت تعارض منافع در شهرداری مشهد و تاسیس شرکت ارتباطات شهرمشهد به تصویب رسید و لایحه تفریغ بودجه 97 سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد برای بررسی بیشتر به کمیسیون های تخصصی برگردانده شد.