1

ارائه خدمات خصوصی با تعرفه دولتی

بیمارستان امام رضا (ع)، یکی بزرگترین بیمارستانهای شهر مشهد می باشد، احداث این بیمارستان در زمینی به مساحت ۵/۲۸ هکتار و زیر بنای ۲۸۵۰۰ متر مربع در سال ۱۳۰۷ آغاز و تقریبا از سال ۱۳۱۳ تحت نام مریض‌خانه شاه‌رضا شروع به فعالیت نمود.

در سال ۱۳۵۴ بر اساس یک توافق نامه آستانقدس اقدام به تهیه مقاوله نامه واگذاری ۹۰ ساله ای نمود که طبق آن قرار داد بیمارستان به دانشگاه فردوسی مشهد واگذار گردید. از آن تاریخ به بعد بیمارستان به یک مرکز آموزشی درمانی تحت نظارت دانشگاه فعالیت می نمود. طبق آمارهای موجود تعداد کل تخت های بیمارستان در آن سالها به ۳۶۳ تخت افزایش یافته بود.

در حال حاضر بیمارستان امام رضا (ع) با داشتن ۸۵۶ تخت بعنوان یک بیمارستان جنرال و درجه یک در ردیف یکی از بزرگترین مراکز عمده آموزشی ودرمانی سطح کشور قرار دارد. بطوریکه این مرکز علاوه بر درمان بیماران مراجعه کننده بعنوان یک پایگاه تحقیقات آموزش پزشکی و یک مرکز تعلیم و تربیت دانشجویان و دانشجویان رشته های پزشکی در سطح تخصصی و فوق تخصصی می باشد و همه ساله تعدادی استاژر، انترن و رزیدنت تحت نظر روسای بخشهای مختلف این بیمارستان تحت آموزشهای علوم بالینی قرار می گیرند.

با توجه به پیام مردمی و نگرانی مخاطبان روزنامه مبنی بر واگذاری بی سرو صدای بخش‌های این بیمارستان به بخش خصوصی، بر آن شدیم تا صحت و سقم این مطلب را از دانشگاه علوم پزشکی مشهد جویا شویم.

برون‌سپاری بخش‌های دولتی

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این خبر از پایه و اساس غلط است و به هیچ وجه این اتفاق در حال وقوع نیست.

به گزارش صبح امروز، عبدالرضا رحیمی در مصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون واگذاری بخش‌های بیمارستان دانشگاهی امام رضا’ع’ به بخش خصوصی، افزود: طبق ابلاغیه وزارت بهداشت مبنی بر برون‌سپاری بخش‌های دولتی به بخش خصوصی این بیمارستان نیز به مانند سایر ادارات و ارگان‌های دولتی به دنبال برون سپاری بوده اما تا کنون این اتفاق نیعفتاده و در صورت وقوع نیز کاری خلاف قانون انجام نشده است.

وی تصریح کرد: اگرچه در یک برهه زمانی تصمیمات هییت علمی و امنا برآن شد که بخش ازمایشگاه این بیمارستان به بخش خصوصی و به چند متخصص آزمایشگاهی منتقل شود اما این انتقال نیز با مشکلاتی روبرو شده و تا مهیا شدن شرایط لغو شد.

از شایعه تا واقعیت

در ادامه برای دستیابی به جزییات این برون ‌سپاری به سراغ رییس بیمارستان امام رضا’ع’ رفتیم.

رییس بیمارستان امام رضا’ع’ گفت: وارد کردن بخش خصوصی به بدنه بخش دولتی، یکی از کارهای خوب به حساب آمده و تمام ارگان‌های دولتی به دنبال این انتقال هستند.

علی خرسند افزود: در راستای ابلاغیه‌ای در سال‌های اخیر مبنی بر واگذاری بخش‌های دولتی به بخش خصوصی، ما نیز از این نقل و انتقال استقبال می‌کنیم اما به شرطی که این واگذاری آسیبی به جامعه مشتریان بیمارستان که همان بیماران هستند وارد نشود.

رییس بیمارستان امام رضا’ع’ بیان کرد: این واگذاری به نفع بیماران بوده چرا که با پرداخت تعرفه دولتی از مزایاو خدمات بخش خصوصی بهره‌مند می‌شوند.

خرسند ابراز کرد: این برون‌سپاری برای بخش‌های دولتی هم نیز مفید بوده چرا که از تخصص و امکانات بخش خصوصی با تعرفه دولتی استفاده می‌کنند.

پرداخت تعرفه دولتی در ازای دریافت خدمات خصوصی

رییس بیمارستان امام رضا ادامه داد: شرط تمام این نقل و انتقالات و واگذاری به بخش خصوصی این است که این افراد با تعرفه دولتی به افراد خدمات ارایه بدهند.

وی اظهار کرد: اگر این اقدام صورت بگیرد طبیعتا خدمات با کیفیت‌تر و بهتری به بیماران ارائه می‌دهند چرا که اولویت بخش دولتی کسب رضایت بیماران بوده و با برون سپاری این اولویت تغییری نمی‌کند.

 ام‌آر‌آی امام رضا در دست بخش خصوصی

خرسند توضیح می‌دهد: به طور مثال بخش ام‌آر‌‌آی بیمارستان امام‌رضا ‘ع’ ۸سال گذشته به بخش خصوصی منتقل شده که البته پس از این واگذاری رضایت بیماران از این بخش بیشتر شد البته این برون‌سپاری به معنای عدم نظارت بخش دولتی به این بخش‌ها نیست و بخش خصوصی باید خدمات بهتر و تخصصی‌تری را با همان تعرفه دولتی به جامعه مراجعه‌کنندگان خود ارائه بدهد.

وی تبیین کرد: اگر این بخش از بیمارستان را با بخش‌های مشابه دولتی مقایسه کنید متوجه تغییرات مثبت عمده ان با دیگر بخش‌های تصویربرداری دولتی می‌شوید.

خرسندی اضافه کرد: تا کنون ما تلاش زیادی برای واگذاری بخش‌ها به بخش خصوصی داشته که به دلیل شرایط و مقررات خاصی که بالاتر گفته شد با موفقیت زیادی همراه نبود.

حمایت مدیران از این برون‌سپاری

وی ابراز کرد: در صورتی که این اتفاق به وقوع بپیوندد به نفع جامعه و مراجعه‌کنندگان به بخش‌های دولتی بوده و به همین دلیل وزارت بهداشت و دیگر مدیران بالا دستی از این اقدام حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

خرسند در خصوص عدم موفقیت در برون‌سپاری بخش آزمایشگاه این بیمارستان توضیح داد: بخش ازمایشگاه یکی از بخش‌های پیچیده بیمارستان بوده که اولویت اول ما دقت در صحت ازمایش‌ها بوده و به همین دلیل تا کنون موفق به واگذاری این بخش به بخش خصوصی نشدیم‌، چرا که این بیمارستان یک مرکز آموزشی بوده و آموزش عالی نیز باید در این نقل و انتقالات لحاظ شود.

وی پیرامون خصوصی بودن بخش اورژانس عدالتیان، عنوان کرد: این اورزانس کاملا دولتی بوده و اداره ان به دست هیئت علمی بیمارستان بوده اما به تازگی یک درمانگاه خصوصی درست مقابل اورژانس برای ارایه خدمات سرپایی به بیماران دایر شده که گاها به اشتباه ان را جزئی از اورژانس عدالتیان برمی‌شمارند.