1

آقا یحیی بالاخره سرمربی پرسپولیس شد

مانی پویا

سرمربی پیشین شهر خودرو، هدایت تیم فوتبال پرسپولیس را بر عهده گرفت.

سرمربی جدید پرسپولیس بعد از 48 ساعت گمانه زنی تبدیل به عنوانی شد که از این به بعد به اسم یحیی گل محمدی سنجاق می شود.

مدافع خوش نقش سابق فوتبال ایران در جام جهانی 2006 که در ابتدای فصل تنها یک نفس با بازگشت به نیمکت پرسپولیس فاصله داشت، با جدایی گابریل کالدرون سرمربی آرژانتینی، جای او را در پرسپولیس گرفت. گل محمدی مربی باتجربه ای است که در پرسپولیس بازیکن، دستیار و سرمربی بوده و حالا بعد از سالیان طولانی و اثبات خود به عنوان یک سرمربی برنده، به ورزشگاه آزادی، خانه بازی های پرسپولیس برمی گردد. او بارها و بارها چه به عنوان بازیکن و چه به عنوان مربی، در این زمین تاریخی فوتبال ایران به میدان رفته و تنها یک عنوان دیگر را برای تکمیل پرونده خود کم دارد؛ اینکه بعدها سرمربی تیم ملی ایران بشود.

گل محمدی 48 ساله سابقه سرمربیگری در تیم های صبا، نفت تهران، پرسپولیس، ذوب آهن، تراکتورسازی و شهر خودرو را داشته و کارنامه مثبتی در دوران مربیگری دارد.

یحیی گل محمدی در لیگ دوازدهم یک نیم فصل هدایت پرسپولیس را برعهده داشت که قرمزها در آن دوران تحولی قابل توجه را تجربه کردند و به فینال جام حذفی نیز رسیدند اما در بازی نهایی مغلوب تیم سپاهان شدند. حالا او در شرایطی به پرسپولیس آمده که این تیم در صدر جدول است و با توجه به حضور در لیگ قهرمانان و نیمه نهایی جام حذفی، شرایط خوبی برای موفقیت او وجود دارد.

یحیی در دورانی به پرسپولیس برمی گردد که سرخ ها عادت به دیدن یک ایرانی روی نیمکت خود ندارند. همین مسئله نشان می دهد یحیی اعتماد فوق العاده ای را به دست آورده که توانسته بار دیگر مدیران پرسپولیس را به حضور یک ایرانی راضی کند. آخرین بار 14 فروردین 94 بود که حمید درخشان سکان هدایت پرسپولیس را برعهده داشت و از آن روز به بعد، هیچ وقت یک مربی ایرانی روی نیمکت پرسپولیس ننشست.

حالا گل محمدی پس از 4 سال 9 ماه مربیان ایرانی را به پرسپولیس برمی گرداند. عملکرد وی در این دوره تاثیر زیادی بر آینده و تصمیمات مدیران پرسپولیس برای ادامه استفاده از مربیان داخلی یا بازگشت به سیاست چند سال گذشته خواهد داشت.

بیانیه معنادار شهرخودرو

باشگاه شهرخودرو مشهد اعلام کرد «مجبور» شده است رضایت نامه یحیی گل‌محمدی را برای پرسپولیس صادر کند.

باشگاه شهرخودرو در پی این انتقال بیانیه ای را صادر کرد که این بیانیه در ادامه می آید:

«هواداران پرشور و عزیز باشگاه فرهنگی ورزشی شهر خودرو خراسان سلام

در روزهایی که بی‌مهری‌های زیادی به یکی از ارزنده‌ترین سرمایه‌های ملی فوتبال ایران شده بود، دست در دست یحیی گل‌محمدی گذاشتیم و با او یاعلی گفتیم. شهرخودرو خراسان با یحیی دوست‌داشتنی موفق شد تا برای اولین بار آسیا را برای فوتبال خراسان فتح کند و از این باب نه تنها باشگاه بزرگ شهرخودرو که فوتبال استان پهناور خراسان مدیون زحمات اوست.

در ابتدای فصل جاری با مطالبه شما هواداران عزیز با یحیی گل‌محمدی قراردادی دوساله منعقد شد و با وجود درخواست پرسپولیس و تیم‌ امید در ابتدای فصل، به جهت تدارک تیمی قدرتمند و متناسب با شان فوتبال خراسان در لیگ برتر و آسیا ایشان را در مشهد حفظ کردیم و نیم‌فصلی قابل قبولی را هم کنار هم گذراندیم.

در پایان دور رفت لیگ برتر نوزدهم و در حالی که با خبر هستید، باشگاه پرسپولیس پس از جدایی سرمربی خارجی خود مجددا خواستار جذب سرمربی شهرخودرو برای هدایت پرسپولیس شد که البته پاسخ ما بازهم منفی بود ، اما دوباره تماس ها شروع شد و همه برای این انتقال، در این برهه حساس با باشگاه ما تماس گرفتند تا رضایت نامه گل‌محمدی را بدهیم، اما دریغ از یک تماس از داخل استان خراسان رضوی!

به خواست هواداران و پایبندی به برنامه‌های بزرگی که در شهرخودرو داریم تا جایی که زورمان رسید، پای سرمربی‌مان ایستادیم و تمام راه‌ها را نیز به تنهایی طی کردیم اما در نهایت نشد که نشد و مجبور شدیم رضایت نامه سرمربی تیم‌مان را برای هدایت پرسپولیس امضاء کنیم.

با همه این شرایط اما حالا دیگر باید خودمان را برای شروع نیم فصل دوم لیگ برتر و بازیهای آسیایی آماده کنیم و زمانی برای از دست دادن همین فرصت اندک نداریم.  اکنون به پشتوانه هواداران عزیز خود در سراسر خراسان بزرگ به دنبال روزهای خوبی هستیم که قطعا حمایت شما آن را رقم خواهد زد. در این مسیر با استفاده از پتانسیل های استان پهناور خراسان، دست در دست هم، می‌رویم برای تداوم موفقیت در سایه وحدت و با عنایت امام رضا(علیه السلام)، انشاالله.»

ناراحتی هواداران

هواداران تیم فوتبال شهرخودرو خراسان پس از جدایی یحیی گل‌محمدی، از اقدام مسئولان این تیم ناراحت هستند.

این موضوع با عصبانیت هواداران مشهدی مواجه شده است. ظاهرا هواداران شهرخودرو دیروز با حضور در باشگاه، اعتراض خود را نسبت به جدایی گل محمدی اعلام کردند.

شهرخودرو تحت فشار نبود

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس می‌گوید هیچ فشاری روی مسئولان شهرخودرو برای انتقال یحیی گل محمدی به جمع سرخ‌پوشان پایتخت نبوده است.

محمدحسن انصاری‌فرد مدیرعامل پرسپولیس درباره حضور یحیی گل محمدی روی نیمکت سرخ‌پوشان پایتخت گفت:‌ ما سه گزینه برای سرمربی‌گری پرسپولیس داشتیم که یحیی گل محمدی را واجد شرایط این عنوان دانستیم. این انتخاب چند دلیل داشت، از جمله اینکه یحیی ایرانی است  و در وهله بعد یک پرسپولیسی است و سابقه خوبی در مربی‌گری داشته است و با بازیکنان گمنام نتایج خوبی به دست آورده است.

مدیرعامل پرسپولیس در این رابطه که گفته شده مسئولان شهر خودرو مجبور شدند یحیی گل محمدی را به سرخ‌پوشان بدهند هم گفت: چنین چیزی صحت ندارد. ما با مسئولان شهرخودرو صحبت کردیم و در این رابطه کسی سفارش خاصی نداد. حتی رقم رضایت‌نامه گل محمدی نیز قابل توجه بود و هیچ فشاری وجود نداشت.

انصاری فرد در این رابطه که گل محمدی یکی از گزینه های هدایت تیم ملی بود، تاکید کرد: آقای گل‌محمدی بعد از تلاش‌های صورت گرفته به پرسپولیس آمد و تیم ملی باید به دنبال مربی دیگری باشد.

از برد 6 گله تا از دست رفتن قهرمانی

پرسپولیسی‌ها لیگ نوزدهم را با گابریل کالدرون آرژانتینی آغاز کردند و حالا با منتفی شدن حضور کالدرون درادامه فصل یحیی گل‌محمدی را روی نیمکت خود می‌بینند. گل‌محمدی که در لیگ برتر سابقه‌ی هدایت تیم‌های صبا، پرسپولیس، نفت، ذوب‌آهن، تراکتورسازی و شهر خودرو را در کارنامه دارد، برای دومین بار است که هدایت پرسپولیسی‌ها را بر عهده می‌گیرد. یحیی اولین بار در لیگ دوازدهم به عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب شد. او در آن دوره از رقابت‌های لیگ برتر در ابتدای فصل هدایت صبا را بر عهده داشت. حضور گل‌محمدی در صبا بیش از ۹ هفته طول نکشید و به عنوان دستیار مانوئل ژوزه در کادر فنی پرسپولیس مشغول به کار شد و در پایان نیم فصل اول سرمربی پرسپولیس شد.

وضعیت یحیی اینبار اما متفاوت‌تر از لیگ دوازدهم است. او مربی با تجربه‌تری شده و نتایج قابل قبولی از جمله دو قهرمانی پیاپی جام حذفی همراه با ذوب‌آهن را در کارنامه خود دارد. یحیی علاوه بر قهرمانی جام حذفی با ذوب‌آهن، همراه با نفت تهران با سوم شدن در لیگ برتر سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا و همراه با شهرخودرو با چهارم شدن درلیگ برتر سهمیه حضور در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا را کسب کرده است. به بهانه‌ی حضور دوباره گل‌محمدی در پرسپولیس، روزهای تلخ و شیرین او در نیم فصلی که هدایت سرخپوشان پایتخت را بر عهده داشت را مرور کرده‌ایم.

برد پر گل در جام حذفی

پرسپولیس با هدایت یحیی گل‌محمدی در مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی فصل 92-1391 در ورزشگاه آزادی به مصاف ملوان بندر انزلی رفت. شاگردان یحیی در یک بازی برتر برد پر گلی را مقابل میهمان خود کسب کردند. پرسپولیس موفق شد در روزه درخشش کریم انصاری‌فرد با 6 گل میهمان خود را شکست دهد. انصاری‌فرد در آن بازی هت‌تریک کرد. دیگر گل‌های پرسپولیس را هم هادی نوروزی 2 بار و غلامرضا رضایی به ثمر رساندند. البته آن برد 6 گله پرسپولیس تنها برد 6 گله آن‌ها در آن فصل نبود. در هفته‌ی چهاردهم لیگ برتر هم پرسپولیسی‌ها با 6 گل پیکان را شکست دادند. در آن بازی گل‌محمدی به عنوان کمک ژوزه روی نیمکت پرسپولیس حضور داشت.

اختلاف یحیی با مهدوی‌کیا و خداحافظی موشک

یحیی گل‌محمدی در حالی به عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب شد که دو همبازی او در جام جهانی 2006 آلمان مهدی مهدوی‌کیا و علی کریمی در این تیم بازی می‌کردند. یحیی با مهدوی‌کیا به مشکل خود و در اواخر اسفندماه بود که مهدوی‌کیا اعلام کرد از باشگاه با او تماس گرفته‌اند و کنار گذاشته شده. مهدوی‌کیا هم دیگر برای پرسپولیس به میدان نرفت تا بازی فینال جام حذفی که در آن بازی برای خداحافظی حضور داشت. آن بازی هم حواشی عجیبی را به همراه داشت و مهدوی‌کیا چند دقیقه‌ای در روزی که تماشاگران از ابتدای نیمه دوم نام او را صدا می‌زدند برای پرسپولیسی‌ها بازی کرد.

شب تلخ پرسپولیسی‌ها

در فصل 92-1391 پرسپولیس با یحیی گل‌محمدی به فینال جام حذفی رسید و باید در ورزشگاه آزادی به مصاف سپاهان می‌رفت. بازی در پایان 120 دقیقه به تساوی 2 بر 2 انجامید تا تکلیف قهرمان جام در ضربات پنالتی مشخص شود. در ضربات پنالتی این سپاهان بود که عملکرد بهتری داشت و در نهایت توانست از سد میزبان خود بگذرد و در روزی که مهدی مهدوی‌کیا آخرین بازی خود را انجام می‌داد، پرسپولیس را در ورزشگاه آزادی شکست دهد و قهرمان جام حذفی شود. آن باخت غیر از اشک‌های مهدی مهدوی‌کیا در آخرین حضور رسمی‌اش در میدان و جدایی علی کریمی از پرسپولیس، استعفای یحیی گل‌محمدی را هم به همراه داشت و یحیی بعد از حضور در بازی آخر پرسپولیس مقابل تراکتور برای لیگ سیزدهم دیگر در پرسپولیس حضور نداشت.

8 شاگرد یحیی در پرسپولیس فعلی

در پرسپولیس فعلی 8 بازیکن حضور دارند که در گذشته با یحیی گل‌محمدی در تیم‌های مختلف کار کرده‌اند. سید جلال حسینی، امید عالیشاه، حسین ماهینی، علیرضا بیرانوند، محمد نادری، وحید امیری، محمد حسین کنعانی‌زادگان و کمال کامیابی‌نیا بازیکنانی هستند که سابقه‌ی کار کردن با یحیی گل‌محمدی را در کارنامه دارند. پرسپولیس در پایان لیگ دوازدهم به مقام هفتم رسید. پرسپولیسی‌ها در جدول رده بندی نیم فصل دوم که هدایت آن‌ها بر عهده‌ی یحیی بود هم به مقام ششم لیگ برتر رسیده بودند. کریم انصاری‌فرد با 3 گل زده و 3 پاس گل در نیم فصل دوم، بهترین بازیکن یحیی در پرسپولیس لیگ دوازدهم بود.