1

پرتره‌ها در خیابان‌های شهر

وحدانه آخوندشریف

چندی پیش سرپرست سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد از برگزاری نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر و شهدای مشهد خبر داد. محمدحسن مصحفی بابیان این مطلب، گفت: شهرداری مشهد با توجه به مأموریت‌های خود در راستای بهبود سیما و منظر شهری و باهدف تجلیل از مقام والای شهدا و مفاخر فرهنگی و علمی شهر در نظر دارد از ظرفیت هنرمندان مجسمه‌سازی کشور بیش‌ازپیش بهره ببرد.

ستاد اجرایی سمپوزیوم که انتخاب هنرمندان بر اساس رزومه و سوابق هنری مرتبط را بر عهده داشت با بررسی‌های فراوان از برجسته‌ترین اساتید ملی دعوت به عمل آورد و قرار بر این شد که در جریان برگزاری این سمپوزیوم 20 هنرمند پرتره 20 تن از مفاخر و شهدا  این سرزمین را بسازند.

در طی این چند روز هنرمندان سردیس‌ها را مدلاژ کرده، سپس مدل‌ها قالب‌گیری شدند و بعدازآن نیز نسخه شهری آثار به‌صورت فایبرگلاس یا برنز تولید و ریخته‌گری شدند.

این سمپوزیوم باهدف معرفی مفاخر و چهره‌های شاخص مشهد، با استفاده از آرایه‌های هنری، توسعه فعالیت‌های هنر شهری و فراهم آوردن شرایط آفرینش اثر هنری توسط هنرمندان از تاریخ 2 تا 8 آذرماه برگزار شد و شنبه 9 آذرماه مراسم اختتامیه این سمپوزیوم ساعت پنج عصر در تالار الماس کوهسنگی برگزار گردید و از هنرمندان و دست اندکاران این رویداد تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

قرار بر این شد که تمام آثار در شهر نصب شود، بخشی از مفاخر و چهره‌های انتخاب‌شده که خیابانی به نام آن‌ها وجود دارد سردیس آن‌ها در همان خیابان و بلوار نصب خواهد شد، در خصوص برخی دیگر از مفاخر و بزرگان که خیابانی به نام آن‌ها وجود ندارد از سمت دبیر نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مشهد و دست‌اندرکاران این حوزه  به کمیته نام‌گذاری شورای شهر پیشنهاد داده‌شد تا برای آن‌ها مکانی نام‌گذاری کنند و سردیس آن‌ها در آن مکان و یا احیاناً در یکی از بوستان‌های شهر با عنوان باغ مفاخر نصب شود.

همچنین لازم به ذکر است که آماده‌سازی کارها بستگی به متریال کار دارد، برای مثال آماده‌سازی برنز آثار سه ماه و آماده‌سازی فایبرگلاس چیزی حدود دو ماه به طول می‌انجامد، منتهی دبیر نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مشهد اعلام کرد که ترجیح می‌دهیم نصب آثار در تاریخی مربوط به همان فرد مانند تولد یا  تاریخ فوت آن‌ها باشد، درواقع سردیس‌ها آماده خواهد بود و در تاریخ‌های مناسب نصب خواهند شد.

برگزاری سمپوزیوم به برندینگ شهر مشهد کمک می‌کند

صدرا یوسفی  دبیر نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مشهد در مراسم اختتامیه این سمپوزیوم در گفت‌وگو با خبرنگار صبح امروز گفت: ما در جریان برگزاری این سمپوزیوم اهدافی را برای آن در نظر گرفته بودیم که به‌مراتب بیشتر از آن چیزی که دنبال می‌کردیم به جمع‌بندی رسیدیم. درواقع سمپوزیوم فعالیتی است زمان‌دار که در طی آن فعالیت، هنرمندان از صفر تا صد خلق یک اثر را در کنار هم تجربه می‌کنند که این امر دارای مزایایی است. مزایا به این صورت است که برگزاری این برنامه‌ها به بحث برندینگ شهر کمک می‌کند و اینکه اسم شهر در حیطه آن هنر شناخته‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: قطعاً نتیجه‌ای بهتر از  این می‌شود اتفاق بیفتد، اما با توجه به اینکه این سمپوزیوم برای نخستین بار برگزار شد اتفاقات رخ‌داده نتیجه‌ای پربارتر از آن را نشان می‌دهد، گویی تجربه‌ای چندین ساله پشت این رویداد بوده که توانسته آن‌قدر قوی ظاهر شود.

یوسفی با اشاره به اینکه کار هنری کمال‌گرا است افزود: همیشه هنرمندان در حوزه کاری خود سعی می‌کنند کارهای بهتری داشته باشند، چه‌بسا ما در جریان این رویداد سعی می‌کنیم برای کارهای بعدی خود اهداف قابل‌تری را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: برای برگزاری سمپوزیوم‌های بعدی نیز برنامه خواهیم داشت. فرایند اجرای این سمپوزیوم بررسی خواهد شد تا برای دوره‌‎های بعدی بتوانیم با برنامه‌ریزی بیشتر و بهتر این‌گونه برنامه‌ها را برگزار کنیم و نظر مدیریت هنری این است که این نوع برنامه‌ها سالی یک‌بار در مشهد برگزار شود.

یوسفی ابراز کرد: امیدواریم این سمپوزیوم مقدمه و شروعی باشد برای رویدادهای و فعالیت‌های بعدی مجسمه‌سازی برای شهر و هم‌چنین امیدواریم در سال‌های آینده سمپوزیوم مجسمه‌سازی و کارهای بزرگ‌تری مانند کارهای یادمانی و مجسمه‌های شهری را داشته باشیم. البته این موارد دور از دسترس نیست چراکه هم مطالبه شهروندان و هم بخشی از وظایف ما است که برای تقویت هویت ملی و اسلامی- ایرانی انجام دهیم که طبیعتاً یکی از اقدامات برای این کار برجسته‌سازی و معرفی مفاخر و مشاهیر در قالب‌های هنری است.

دبیر نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مشهد اعلام کرد: غنای این سمپوزیوم دلایل زیادی داشت من‌جمله اینکه ما در استان خراسان رضوی داشته‌های مجسمه‌سازی بسیار خوبی داریم و هنرمندان استانی ما سهم به سزایی در رویدادهای مجسمه‌سازی کشور دارند البته حضور اساتید شاخص مجسمه‌سازی به پربار بودن هر چه بیشتر این سمپوزیوم کمک کرد.

وی ادامه داد: دیگر مزایای برگزاری این سمپوزیوم‌ها بحث تقویت آموزش است، اساتید ملی که در این سمپوزیوم شرکت کردند از افتخارهای مجسمه‌سازی ایران هستند که در کنار آن‌ها نیز ما اساتید و هنرمندانی را از خراسان دعوت کردیم که این کنار هم بودن افراد بهترین فرصت برای هم‌افزایی دانش و تجربه آن‌ها است.

یوسفی در خصوص نحوه تبلیغات این برنامه اظهار کرد: از ظرفیت اطلاع‌رسانی شهرداری مانند بیلبوردها و سازه‌های اطلاع‌رسانی استفاده کردیم، هم‌چنین از تمام گروه‌‎های دخیل مانند دانشگاه‌ها، اداره ارشاد، حوزه هنری، آستان قدس، گالری‌ها و تمام مکان‌هایی که احتمال وجود مخاطب مرتبط وجود داشته باشد دعوت کردیم، علی‌رغم قطعی اینترنت بازخوردها و بازدیدها خوب بوده و در اصل این چند روز بازدید خوبی از سمپوزیوم صورت گرفته است، البته اگر اطلاع‌رسانی در فضای مجازی هم صورت می‌گرفت قاعدتاً جامعه وسیع‌تری از این برنامه مطلع می‌شدند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از جنبه‌های برگزاری سمپوزیوم‌ها بحث آموزش هنر است، ادامه داد: در مرحله اول آموزش افرادی است که در این مکان مشغول به کار هستند چراکه ما برای هرکدام از اساتید دستیاری انتخاب کرده‌‎ بودیم که دانشجو یا فارغ‌التحصیل رشته مجسمه‌سازی هستند و در این مکان توانایی خود را بالاتر برده  و در یک فرصت چندروزه به‌صورت عملیاتی به تجربه کردن می‌پردازند، افراد علاقه‌مند نیز می‌توانستند مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای با هنرمندانی که در این سمپوزیوم مشغول هستند ارتباط برقرار کنند.

دبیر نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مشهد بیان کرد: بخشی از هدف برگزاری این سمپوزیوم‌‎ها تبلیغ و ترویج آن هنر است که برای مردم می‌تواند اثرگذار باشد؛ شهرداری در بحث آموزش تخصصی هنرها رسالتی ندارد و دستگاه‌های دیگری به‌عنوان متولی در این امر باید فعالیت انجام دهند.

میزبانی خوبی از ما به عمل آمد

در روز اختتامیه این رویداد بزرگ به سراغ ریبین حیدری به‌عنوان یکی از مجسمه‌سازان مطرح کشور که در روز اول سمپوزیوم با ایشان گفت‌وگویی داشتیم می‌رویم تا ماحصل کار را از زبان این هنرمند جویا شویم.

حیدری در ابتدا از مردم مشهد به خاطر روحیه مهمان‌دوستی و داشتن روحیه هنری تشکر می‌کند و ابراز کرد: خیلی خوشحال هستم که در این سمپوزیوم حضور پیداکرده و بهانه‌ای شد تا با شهر مشهد و مردم هنردوست آن آشنا شوم.

وی ادامه داد: میزبانی خوبی از ما شد و حال و هوای این سمپوزیوم عالی بود و کمبود خاصی که بخواهد درروند این سمپوزیوم اثرگذار باشد به چشم نمی‌خورد، حتی در مقایسه با سمپوزیوم‌های دیگری که من شرکت کرده بودم و سابقه بیشتری داشتند این سمپوزیوم بسیار قوی ظاهر شد.

پرتره عماد خراسانی به دستان هنرمند این مجسمه‌ساز ساخته شد و وی از نتیجه کار راضی بوده و امیدوار است این سمپوزیوم‌ها ادامه‌دار باشد. چراکه ادامه دار شدن برگزاری این سمپوزیوم‌ها باعث می‌شود اساتید مختلف از تمام نقاط ایران دور هم جمع شوند و به تبادل فکری و تکنیکی خود بپردازند.

حرف آخر؛ اطلاع‌رسانی ضعیف و قطعی اینترنت

با توجه به مردمی بودن نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی گفت‌وگویی باکسانی که از این سمپوزیوم بازدید کردند انجام شد به نظر می‌رسد در جریان برگزاری چنین رویدادهایی باید اطلاع‌رسانی بهتری از جانب دست‌اندرکاران این سمپوزیوم‌ها صورت گیرد تا مردم بیشتر باهنرهای که متأسفانه به دست فراموشی سپرده‌شده و اصالتاً ایرانی است و کشورهای خارجی مبلغ آن هستند آشنا شوند تا شاهد اتفاقات فرهنگی هنری بهتری در جامعه باشیم چراکه این نیاز مردم هست که تعیین می‌کند چه هنری در جامعه چه جایگاهی داشته باشد، مخصوصاً هنرهای این‌چنینی که یک‌سوی آن به زیباسازی شهر و نشاط جامعه برمی‌گردد و ماندگار هستند، هرچند قطعی اینترنت در کمرنگ بودن اطلاع‌رسانی این رویداد بی‌تأثیر نبود و فعلان مجازی از وجود چنین رویدادی بی‌خبر مانند.