1

همه مردم در قبال فرهنگ مسئول‌اند

وحدانه آخوندشریف

در گفت‌وگویی که اخیراً با برگزیدگان جشنواره ملی عکس رضوی صورت گرفت، تمامی این هنرمندان از زحمت‌های بی‌دریغ دبیر تخصصی نهمین جشنواره عکس رضوی مهدی زابل عباسی، محمد جعفر نجفی جراح و سایر دست اندر کاران انجمن عکاسان خراسان رضوی، کمال تشکر را داشتند. زابل عباسی که در جشنواره‌های مختلف به‌عنوان داور و ناظر، مربی اجرایی و دبیر تخصصی حضور به عمل رسانیده در جشنواره ملی عکس رضوی هم به‌عنوان دبیر تخصصی آن، به هر چه‌بهتر برگزار شدن این دوره کمک کرده است، ایشان  دارنده لقب جهانی عکاسی از فدراسیون جهانی می‌باشد و در سوابق هنری خود تقدیرنامه بیش از 32 جشنواره هنری داخل کشور در رشته عکاسی را دارد و همچنین دریافت مدال‌های مختلف را در جشنواره‌های متعدد بین‌المللی و چاپ 14 کتاب عکس با موضوعات مستند اجتماعی از سوابق درخشان  این مدرس دانشگاه می‌باشد. به سراغ  ایشان می‌رویم تا از جزئیات جشنواره بیشتر مطلع شویم.

حضور 65 درصدی شهرهای دیگر ‌غیراز مشهد در جشنواره

مدیرعامل انجمن عکاسان خراسان رضوی، زابل عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح امروز کمک‌رسانی ارگان‌های مختلف را بهتر برگزار شدن جشنواره‌ها ضروری دانست و افزود: بهتر برگزار کردن این جشنواره، همکاری تک‌تک ارگان‌های داخل استان خراسان را اعم از شهرداری، آستان قدس و بنیان امام رضا«ع» که به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین دبیرخانه کمک‌های زیادی کرد را می‌طلبد. به عقیده من هر کس به‌عنوان شخصی که در این پایتخت معنوی زندگی می‌کند در قبال این فرهنگ مسئولیت دارد و حتماً باید همکاری و همیاری خودش را جهت کمک‌رسانی به این جشنواره‌ها که به نوعی مروج فرهنگ هستند، دریغ نکند.

وی در خصوص نکات مثبت این دوره از جشنواره عنوان کرد: این جشنواره نسبت به جشنواره‌های دیگر، شرکت‌کننده بیشتری داشت و همچنین در دوره‌های پیشین، بیشترین شرکت‌کنندگان از مشهد و خراسان رضوی بودند اما در جشنواره امسال چیزی حدود 65 درصد غیر از خراسان رضوی و از شهرهای مختلف مثل شیراز، سمنان، خوزستان، چهارمحال بختیاری و …بودند و این موضوع باعث شده که کیفیت آثار ارائه‌شده به جشنواره فوق‌العاده بالا باشد.

دبیر تخصصی نهمین جشنواره ملی عکس رضوی ادامه داد: در کل، حضور 65 درصدی شهرهای دیگر به‌غیراز مشهد و راه‌یابی شهرهای متعدد به این جشنواره، همچنین حضور عکاسان جوانی که کمتر از یک سال عکاسی را به‌صورت تخصصی و علمی یاد گرفتند و عکاسان حرفه‌ای و پیشکسوت  که آثاری برگزیده داشتند بسیار حائز اهمیت بود. در حقیقت دعوت از داوران برجسته و تخصصی  از تهران و داورانی که حتی خودشان سعی داشتند که  جشنواره رضوی را در آثار خودشان به نمایش بگذارند نکته مثبت دیگر این جشنواره است، به همین خاطر نظریات ازلحاظ تخصصی و انتخاب آثار ازلحاظ کیفیت تصویر فوق‌العاده بالابود.

زابل عباسی در خصوص میزبانی مشهد در این دوره از جشنواره ابراز کرد: جشنواره‌های قبلی هم باید  به مشهد سپرده می‌شد چراکه پایتخت معنوی ایران مشهد و حتی محوریت امام رضا«ع» و جشنواره رضوی نیز اینجاست، بنابراین می‌تواند با نگاهی حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تر این جشنواره برگزار شود و در آماری که در جشنواره‌های قبلی مشاهده شد، بااینکه محوریت رضوی بود اما مکانیت آن مرتبط نبود و همین باعث می‌شد دوره‌های قبل، عکاسان کمتری شرکت داشته باشند بدین منظور در برداشت‌های جشنواره‌ای خود در شورای سیاست‌گذاری، بخشی از تلفن همراه به عموم مردم مربوط شد که به‌صورت زائر و یا بومی خود مشهد هستند که در این جشنواره شرکت و عکس‌های خود را به این جشنواره ارسال کنند.

وی ابراز کرد: جشنواره‌های این‌چنینی می‌تواند به بخش فرهنگی و دینی و ارتباط نسل جوان ما با مسائل دینی و فرهنگی و همین‌طور با سیرت امام رضا«ع» کمک کند  و جدا از این مسائل این جشنواره‌ها سعی می‌کنند بیشتر توانمندی‌های  نسل جوان ما را مدنظر قرار دهند و در جهت ارتقای آن اثرگذار باشند.

دبیر تخصصی نهمین دوره جشنواره ملی عکس رضوی افزود: این‌چنین جشنواره‌های نیازمند ورکشاپ ها و کارگاه‌های تخصصی‌اند که در راستای برنامه‌های اجرایی جشنواره باید برگزار شود و قطعاً در سال‌های آینده ما این تلاش را خواهیم داشت که در کنار این جشنواره کارگاه‌های علمی و تخصصی را برنامه‌ریزی کنیم و دوستان علاقه‌مندی که با این ژانر و این شاخه یعنی مستند اجتماعی مذهبی و دینی  می‌خواهند کار عکاسی کنند بتوانند بیشتر از نکات حرفه‌ای و علمی عکاسی مطلع باشند.

وی عنوان کرد: اردوها قسمتی از اجرای جشنواره بود، ازآنجاکه هرسال زائرانی در آخر ماه صفر به سمت بارگاه امام رضا«ع» روانه می‌شوند من فکر می‌کنم فضای خیلی خوبی را ایجاد می‌کرد که بسیار حائز اهمیت بود و ما بخشی را مجزا در جشنواره به اردوها اختصاص دادیم که از این زائران  پیاده جداگانه عکاسی شود و حس و حال آن‌ها را ملموس‌تر نشان دهد.

مدیرعامل انجمن عکاسان خراسان رضوی تصریح کرد: اگر ارگانی مثل شهرداری پررنگ‌تر در این جشنواره ظاهر شود، بسیار مؤثر است. ازآنجاکه حمایت‌های شورای شهر مشهد همیشه شامل حال هنرمندان شده است  کمی در قبال جشنواره رضوی کم‌لطفی شده و می‌توانسته شهرداری ستون محکمی برای برگزاری هر چه‌بهتر این جشنواره باشد .

احساس درونی عکاس، مهم‌ترین فاکتور یک عکس اثرگذار

مرجان تقی پور از هنرمندانی است که در نهمین دوره جشنواره ملی عکس رضوی اثرش برگزیده‌شده است و در گفت‌وگو با خبرنگار صبح امروز عنوان کرد: حرفه عکاسی را  به‌صورت جدی یک سال هست که شروع کردم و در انجمن عکاسان توانستم با کمک جناب زابل عباسی در جشنواره رضوی شرکت کنم.

وی ادامه داد: در طی این‌یک سال، انجمن نمایشگاه‌های خیلی زیادی برگزار کرد، همچنین تمام اردوهایی که برگزار می‌شد تشکیل‌شده بود از جامعه  عکاسان که در اردوها به عکاسی می‌پرداختند و بعدازآن اتمام اردو تمام عکس‌ها در نمایشگاه‌های عکس به نمایش گذاشته می‌شد، تمام این فعالیت‌ها به ما کمک می‌کرد و انگیزه می‌داد که یک‌قدم جلوتر برداریم و تجربه این‌یک سال برای شخص من خیلی پربار بود،تا جایی که چند روز پیش اختتامیه اولین نمایشگاه  انفرادی‌ام   با جناب زابل عباسی بود.

تقی پور عنوان کرد: در طول این‌یک سال در جشنواره‌های بین‌المللی شرکت کردم و پذیرش‌های زیادی را از کشورهای مختلف گرفتم. در جشنواره ملی عکس رضوی در بخش حرفه‌ای و بخش اردوها دو اثرم به این مجموعه راه‌یافته است.

وی ابراز کرد: برای گرفتن یک عکس خوب در حرفه عکاسی در مرحله اول بایستی به یک سری تکنیک‌ها، از نحوه استفاده از دوربین و ابزار دست تا ترکیب‌بندی را کاملاً مسلط باشید و چارچوب‌های هنری را در مرحله اول بدانید اما قسمت دوم که به نظر من از همه مهم‌تر است نگاهی هست که خود عکاس نسبت به سوژه دارد و یک عکاس خوب کسی است که از یک سوژه به‌گونه‌ای  عکس بگیرد که ده نفر دیگر در همان  لوکیشن اگر بخواهند تصویری تهیه کنند نتوانند آن نگاه را به مخاطب ارائه دهند.

تقی پور ادامه داد:  این نکته برمی‌گردد به احساس درونی فرد و وقتی مخاطب به عکسی نگاه می‌کند که بسیار تحت تأثیر آن  قرار می‌گیرید، درواقع تمام آن حس درونی کسی هست که پشت دوربین قرارگرفته و توانسته است آن احساس زیبا را به بیننده‌اش منتقل کند.

این هنرمند در خصوص برگزاری جشنواره‌های این‌چنینی عنوان کرد: برگزاری این جشنواره‌ها به نظر من بسیار زیاد اثرگذار است به دلیل اینکه می‌تواند یک حس رقابت بین تمام عکاسان ایجاد کند، چون کسانی که به‌عنوان مخاطب در آنجا حضور دارند و یا عکسشان پذیرفته‌نشده است، به کار سایرین نگاه می‌کنند، نقاط ضعف خود را متوجه می‌شوند و این  اتفاق خود انگیزه‌ای برای تلاش بیشتر، بهتر کردن کیفیت کار به هر شکل و ارائه بکار بهتر در فرصت‌های بعدی برای شخص می‌باشد

تقی پور با اشاره به رضایتمندی خود از جشنواره ملی عکس رضوی عنوان کرد:  از نحوه برگزاری جشنواره رضوی رضایت کامل دارم چراکه همه داوران قدرتمند در این جشنواره با رزومه‌های خیلی قوی حضور داشتند و نکته  بعدی اینکه وقتی نمایشگاه تمام می‌شود تمام عکس‌ها در گالری‌های نگارخانه‌ای به نمایش گذاشته‌شده می‌شود.