1

مشهد در زمره فقیرترین شهرها از حیث المان های ثابت

وحدانه آخوندشریف

شهرداری مشهد با توجه به ماموریت‌های خود در راستای بهبود سیما و منظر شهری و با جانمایی المان‌های دائمیبا هدف تجلیل از مقام والای شهدا، مفاخر فرهنگی وعلمی شهر، نخستين سمپوزيوم مجسمه‌سازی را  با حضور اساتيد برجسته ملی و هنرمندان استانی برگزار کرد، مجسمه‌سازان حاضر در این رویداد، ساخت یک سردیس را بر عهده دارند و تا ۸ آذرماه هر روز از ساعت 10 تا 18 در نگارخانه چارسوق هنر کوهسنگی، به ساخت سردیس مفاخر می‌پردازند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس به همراه اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهدمقدس در بازدید ار نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی شهدا و مفاخر مشهدی خرسندی خود را از روند کار اعلام کردند و امیدوار بودند اهداف این مهم به درستی محقق شود تا شاهد پیشرفت رویدادهای فرهنگی هنری در این شهر باشیم و با غنی شدن این هنر گامی در زیبا سازی و نشاط شهر برداشته باشیم. به همراه جمعی از خبرنگاران جهت گفت و گو به سراغ رئیس شورای شهر مشهد و اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر می‎رویم تا از جزئیات بیشتر این سمپوزیوم آگاه شویم.

سمپوزیوم بستری برای معرفی چهره‌های فاخر و هنرمند شهر مشهد

رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس گفت: سمپوزیوم مجسمه سازی بستر و عرصه‌ای برای معرفی چهره‌های فاخر و هنرمند شهر مشهد می باشد.

به گزارش صبح امروز، محمدرضا حیدری در بازدید از اولین سمپوزیوم مجسمه‌سازی شهدا و مفاخر مشهد، اظهارکرد: بسیار خرسندیم که از این طریق، بستر و عرصه‌ای برای معرفی چهره‌های فاخر و هنرمند شهر مشهد در قالب مجسمه‌سازی فراهم آمده است.

وی ادامه داد: رویداد هنری منحصر به فردی را به همت خانه هنرمندان حوزه سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد شاهد هستیم.

حیدری بیان کرد: شهرداری مشهد براساس تاکیدات شورای شهر اقدام به برگزاری نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی شهدا و مفاخر مشهدی کرده است، چرا که معرفی و پرداختن به چهره‌های ارزشمند، افتخارآفرین و تاثیرگذار شهر را رسالت خود می‌دانیم؛ بویژه با بهره‌گیری از هنر مجسمه‌سازی، هنری که در مشهد نسبتا فراموش شده است.

وی با اشاره به ساخت مجسمه ۲۰ تن از شخصیت‌های برجسته فرهنگی، هنری و شهدای والامقام مشهدی در این سمپوزیوم، خاطرنشان کرد: حضور بزرگان مجسمه‌سازی کشور سبب شده تا این رویداد به کارگاهی مناسب و مفید‌فایده‌ برای علاقه‌مندان مجسمه‌سازی شهر، بویژه دانشجویان و فعالان دانشگاهی عرصه هنر تبدیل شود؛ فرصتی که کمتر شاهد آن هستیم و فراهم می‌گردد.

حیدری خاطرنشان کرد: شاید برگزاری چنین رویدادهای فاخر هنری مسئولیت نهادها و دستگاه‌های دیگر باشد ولی شهرداری مشهد براساس تاکیدات شورای شهر قدم در این حوزه نهاده است چرا که معرفی و پرداختن به چهره‌های ارزشمند، افتخارآفرین و تاثیرگذار مشهدی را رسالت خود می‌دانیم؛ بویژه با بهره‌گیری از هنر مجسمه‌سازی، هنری که در این شهر فضای برای کار، بسیار دارد.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه در روزهای آتی شاهد حضور خانواده شهدای گرانقدر و همچنین چهره‌های سرشناس هنری که مجسمه آنها در حال ساخت است، خواهیم بود، افزود: این حضور بسیار حائز اهمیت و تاثیرگذار است و ظرفیت فرهنگی و هنری بی‌نظیری در شهر ایجاد می‌کند.

حیدری گفت: امیدواریم طی سال‌های پیش‌رو نیز شاهد تکرار برگزاری چنین سمپوزیوم‌هایی باشیم چرا که فرصتی است بخشی از دین و وظیفه خود نسبت به شهدا و مفاخر این شهر را ادا کنیم.

وی بیان کرد: در جشنواره خانه بهار و رویدادهای فرهنگی و هنری که در سطح شهر هست شهرداری در حد توان و ظرفیت خود از این ظرفیت استفاده کرده تا بتواند از هنرمندان در تمام حوزه ها حمایت کند و تا کنون از هیچ تلاشی فرو گذار نکرده است.

ساخت المان های ثابت در نخستین سمپوزیوم محقق می‎شود

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهدمقدس گفت: ساخت المان های ثابت در نخستین سمپوزیوم و رویدادهای فرهنگی هنری محقق می‎شود.

احسان اصولی در حاشیه بازدید رئیس شورای شهر مشهد و اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی از نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی شهدا و مفاخر مشهد اظهارکرد: با بررسی‌های انجام شده در سال ۹۷ مشخص و اعتباری که در سال 98 برای این رویدادها تخصیص داده شد تلاش کردیم به جای ساخت المان‌های موقتی که طی سال‌های اخیر با هزینه‌های بسیار در سطح شهر نصب و بعد از اکران در زمان مشخص جمع‌آوری می‌شد، به‌ سمت المان‌ها و نمادهای ثابت و دائمی حرکت کند‌ که خوشبختانه بخش زیادی از این رویکرد توسط سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد و خانه هنرمندان محقق شده و تا کنون بخش زیادی از این مهم برآورده شد.

وی ادامه داد:  مشهدمقدس از حیث برخورداری از المان‌های دائم و ثابت جزو فقیرترین شهرها در بین‌ کلانشهرهای کشور است.

اصولی بیان کرد: بر همین اساس در اعتبارات مصوب سال ۹۸ ردیف مشخصی برای ساخت المان‌های ثابت شامل تندیس ها و سردیس ها، نقوش برجسته و نقاشی برجسته ها که در فضای مبلمان شهری می‌تواند کند، درنظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه سالهاست نتوانسته‌ایم اثری ماندگار و نماد ثابتی در سطح شهر خلق کنیم، گفت: آخرین این آثار مربوط به حدود ۵۰ سال قبل است و لذا شهرداری مشهد و خانه هنرمندان براساس تاکیدات شورای شهر و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی از هنرمندان کشوری در رویدادهای مختلف دعوت بعمل آورده‌اند‌.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهدمقدس گفت: امیدواریم در سال‌های پیش روی شورای پنجم شاهد تحول بزرگی در این بخش باشیم و شهر مشهد از فقیرترین شهرها در حوزه المان به غنی‌ترین و پربارترین شهرهای کشور تبدیل شود.

اصولی اظهارکرد: مجسمه‌هایی که در این سمپوزیوم ساخته می‌شوند، با توجه به اینکه عمدتا در سطح شهر خیابان، معبر، میدان و یا بنا و فرهنگسرایی به نام آنها نامگذاری شده است، در همان نقطه نصب خواهد شد‌.

مطالبه ما از مسئولین فرهنگی؛ توجه به ساخت آثار فاخر

ریبین حیدری  عضو انجمن مجسمه‌سازان ایران و همچنینی سوئد می‌باشد و یکی از هنرمندان مطرح کشور در حوزه مجسمه‌سازی است. وی در سال ۱۳۴۷ در شهر بوکان متولد شده و فعالیت هنری خود را به مانند خیلی از هنرمندان از دوران کودکی و با کشیدن نقاشی آغاز کرده است.

حیدری  موفق به اخذ مدرک دانشگاهی ارشد مجسمه‌سازی از دانشگاه «پافا» در «فیلادلفیا»ی آمریکاست و بعد از سال 18 زندگی در خارج از کشور به گفته خودش به خاطر ارق ملی به ایران بازگشته است. بعضی از آثار این هنرمند در مکانهای عمومی به صورت دائمی در بعضی از کشورهای اروپایی و همچنینی ایران نصب شده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح امروز اعلام کرد: هر هنری در هر کشوری باید به یک نیاز تبدیل شود، در ایران شعر و موسیقی جایگاه خود را حفظ کرده است و حتی شما در دورافتاده‌ترین روستاها هم شاهد این هستید که این نیاز به وجود آمده و موسیقی وارد زندگی و روزمره مردم شده است. اما در طول تاریخ با اسلامی شدن جامعه نیاز به هنر مجسمه سازی به دلایل اینکه در میان اقشار مختلف این ذهنیت وجود داشت که مجسمه ازلحاظ مذهبی جنبه خوبی ندارد این نیاز از میان رفت . اما در چند دهه اخیر صرف زیباسازی شهر، این نیاز در جامعه به وجود آمد و هنوز چند دهه‌ای زمان می‌برد تا وارد فرهنگ جامعه ایران شده و جایگاه خود ر ا پیدا کند.

حیدری در رابطه با خلق یک اثر عنوان کرد: مجسمه‌ساز باید در کار خود خبره باشد و همه المان‌های مجسمه‌سازی را در کار خود لحاظ و ریتم، حرکت، حجم، ملودی، نور و خیلی از فاکتورهای دیگر را درک کند تا بتواند اثر ماندگاری را خلق کرده هرچند تمام این‌ها مستلزم آزمون و خطا و تجارب زیادی است که به‌مرورزمان و کار زیاد به دست می‌آید.

وی ارتباط برقرار کردن باشخصیت را در ساخت پرتره ضروری دانست و  اعلام کرد: در ساخت پرتره باید یک اثر خلق کرد، درواقع هیچ‌وقت پرتره‌ای را نساخته‌ام که باشخصیت آن نتوانسته باشم ارتباط برقرار کنم چراکه اعتقاد دارم قبل از اینکه یک پرتره ساخته شود باید یک اثر هنری از من باشد با همکاری شخصیتی که قرار است پرتره آن را بسازم.

این هنرمند در خصوص اهمیت سمپوزیوم‌ها افزود: برگزاری سمپوزیوم‌ها مزیت‌هایی دارد ازجمله اینکه ارتباط بین هنرمند و مردم برقرار و به سؤالات مردم در این رویدادها پاسخ داده می‌شود. درخواست من از مسئولین این است که هنر مجسمه‌سازی را به شکل آموزش به مردم معرفی کنند و یا از طریق برگزاری نمایشگاه، سمپوزیوم و اهمیت دادن به موزه‌ها مردم را با این هنر آشنا کنند.

وی ادامه داد:  توجه کردن به ساختن آثار فاخر که هم ازلحاظ تکنیکی و هم ازلحاظ پیامی که القا می‌کند در حد مطلوبی باشد، از جانب مسئولین خیلی مهم است چراکه آثار بر محیط، افراد و فرهنگ جامعه اثر می‌گذارند و سال‌ها کودکان ما در کنار این آثار قد می‌کشند و توجه به اثراتی که یک اثر دارد بسیار حائز اهمیت است.