1

دولت به مسائل فرهنگی و هنری کمتر توجه می‌کند

وحدانه آخوندشریف

حسین طالبی متولد سال 1328 در مشهد است. دارای مدرک ممتاز این رشته بوده و مدتی را در محضر قدیر صباغیان (نقاش) گذرانده است. طالبی به‌عنوان پیشکسوت هنرهای تجسمی خراسان موردتقدیر قرارگرفته و آثار وی در موزه‌های آستان قدس رضوی، توس، خیام و مجموعه‌های شخصی نگهداری می‌شود.
وی سال‌ها در مراکز مختلف فرهنگی تدریس نموده و داوری چندین جشنواره و مسابقه هنری را بر عهده داشته است.
او تاکنون در بیش از 50 نمایشگاه انفرادی و گروهی در داخل و خارج از کشور ازجمله بلغارستان، پاکستان، ارمنستان و ترکمنستان حضورداشته است.

هم چنین مسئولیت انجمن وعضویت درسه دوره هیئت مدیره انجمن هنرهای تجسمی مشهد، مسئولیت ، تاسیس اجلاس قدیر( پیشکسوتان هنرهای تجسمی خراسان)، سابقه همکاری با موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی در زمینه برگزاری کارگاه عملی (وُرک شاپ) و شرکت درنمایشگاه گروهی نگارخانه رضوان از سایر فعالیت های وی به شمار می رود.

طالبی در بازدید از نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر و شهدا در گفت‌وگو با خبرنگار صبح امروز عنوان کرد: متأسفانه دولت به دلیل مسائل مختلفی که دارد کمتر به فرهنگ و هنر توجه می‌کند تا جایی که وقتی در همایشی مسئول مربوطه بر بالای تریبون می‌رود و خود به این مسائل آگاه است و در همان ابتدا از کلاس‌های آزاد هنر تشکر می‌کند و بعد از هنرستان‌ها . متأسفانه سیستم ازلحاظ آموزش در زمینه دانشگاهی ضعیف و عمدگی مسائل جانبی دولت آن‌قدر زیاد است که هنوز طول خواهد کشید که دانشگاه‌ها ازلحاظ سطح آموزشی به درجه مطلوب برسند.

طالبی بیان کرد: در کشورهای دیگر به هنرمند بهاداده شده و به دنبال رفع مشکلات او هستند، اما در کشور ما عکس این قضیه صادق است و هرکدام از ارگان‌ها به‌نوعی در مسیر راه هنرمندی که به‌سختی امرارمعاش می‌کند قرار می‌گیرند  و روزبه‌روز رغبت مردم نسبت به کلاس و آموزش هنر کمتر می‌شود  و دانشگاه رفتن فقط صرف گرفتن مدرک و استخدام در ارگان دولتی ست.

این استاد اثر های ماندگار خاطرنشان کرد: این سمپوزیوم‌ یک فرصت است،  به‌عنوان‌مثال، بنده آن‌قدر عاشق استاد ضیاءالدینی در دنیای مجازی بودم، پیام‌هایی بین ما ردوبدل می‌شد و من در تلاش بودم که ایشان را از نزدیک ببینم و الآن در حضور ایشان و سایر اساتید ملی هستیم و این فرصتی بی‌نظیر برای علاقه‌مندان به هنر است،  چراکه شادی و نشاط جامعه درگرو هنر است و اینجا تجمیعی از هنر و هنرمندان است که هر روحی را تلطیف می‌کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه سمپوزیوم‌ها که توسط شهرداری حمایت‌شده است یک حرکت عالی و مغتنم و زیبا است و من نوعی باوجود درگیری شغلی زیاد هرروز به دیدن این هنرمندان و آثار آن‌ها خواهم آمد و این سمپوزیوم می‌تواند دانشگاه خوبی باشد.

وی در خصوص تبلیغات این رویداد فرهنگی هنری بزرگ انتقادی کرده و بیان کرد:  به نظر من اطلاع‌رسانی باید کمی قوی‌تر و پررنگ و لعاب‌تر باشد تا اکثر مردم و سایر هنرمندان از این مکان‌ها بازدید کنند.