1

همراهی فوتبالی‎ها و فوتسالی‎ها با اهالی همدم

وحدانه آخوندشریف

در آستانه‌ روز جهانی معلولان، به سراغ خیریه همدم فتح‌المبین، خیریه ای که در آن 400ذهن پاک و بی‌فریب، گوشه ای از شهر مشهد، زندگی می‌کنند، رفته تا از اقدامات صورت گرفته در این خیریه و حال و هوای آن‎ها در این روزمطلع شویم.

اولین قدم برای برپایی این خیریه سال 1361  برداشته شدهاست؛ زمانی که با پذیرش 60 دختر، تکه‌ای زمین سهم دختران کم‌توان ذهنی شد تا در آنجا زندگی و خدمات توانبخشی دریافت کنند و از روزهای عمر، لذت بیشتری برند.

موسسه ابتدا تحت پوشش سازمان بهزیستی بوده اما سال 1381 نوع مدیریتش، به شیوه‌ی هیئت امنایی تغییر کرده دست. هیئت امنای موسسه که از خیرین نیک اندیشان اند، با تمام همت و نیرو، در جهت بهتر شدن شرایط دختران موسسه، گام بر می‌دارند.

فعالیت‌های مختلف ورزشی برای دستیابی به حداکثر  توانمندی جسمی و شرکت در کارگاه‌های هنری از قبیل گلیم بافی، سوزن‌دوزی و سرمه‌دوزیانجام می شود  و فراهم کردن فضایی شبیه به خانه برای دختران این مرکز، هزینه‌های سنگینی در بر دارد.

روز جهانی معلولان با بانوان فوتسالیست تیمِ ملی در خیریه همدم

در خیریه همدم هستیم. اتفاقات مختلفی در این خیریه دست به دست هم می‎دهند تا لبخند رضایت بر لب‎های تک تک اعضای این خانه دیده شود. از مهمترین آن، دیدار بانوان فوتسالیست تیمِ ملی با دختران بی‌سرپرست این موسسه‌ بود که در ادامه به جزئیات آن می‎پردازیم.

به گزارش خبرنگار صبح امروز، بانوان فوتسالیست تیمِ ملی در آستانه‌ روز جهانی معلولان، با دختران بی‌سرپرست این موسسه‌خیریه به دیدار و گفتگو نشستند و در جریان فعالیت این موسسه قرار گرفتند.

در جریان این دیدار، بانوان فوتسالیست به صورت نمادین با دختران همدم یک مسابقه فوتبال نیز برگزار کردند.

بازدید از کارگاه‌های مختلف هنرهای دستی، ازجمله: گلیم‌بافی، قلم‌زنی و گل‌سازی از دیگر برنامه‌های بانوان فوتسالیست در موسسه همدم بود.

فاطمه شریف (مربی تیم ملی و سرمربی تیم فوتسال دختران خراسان رضوی)، سارا شیربیگی (خانم گل آسیا)، نسیمه غلامی (کاپیتان تیم ملی فوتسال)، زینب غلامی (داور ملی خراسانی)، زهرا لطف‌آبادی (دروازه‌بان تیم ملی) و رویا کلاتی (بازیکن ملی پوش خراسانی) در این بازدید حضور داشتند.

میخواهیم سهمی در لبخند همدمی‎ها داشته باشیم

خانم شریف در سخنان کوتاهی ضمن تبریک پیشاپیش روز جهانی معلولان گفت: به‌واسطه‌ی فعالیتهای زیاد ورزشی سالهاست که حضور کمتری در مشهد دارم و به همین دلیل از وجود موسسه‌ی پرتوان و با استعدادی مثل همدم بیخبر بودم. خدا را شکر می‌کنم که به کمک خیرین و مردم مهربان شهرم، زندگی آرام و باصفایی نصیب این بچه‌ها شده است. انشالله ما ورزشکاران و اهالی فوتبال و فوتسال هم بتوانیم در کنار خادمین همدم، لبخندی روی لب بچه‌ها بنشانیم.

ما به دوستی اهالی همدم نیازمندیم

همچنین سارا شیربیگی، ضمن اظهار محبت به فاطمه (هنرمند کارگاه گلیم بافی موسسه) گفت: من خودم را آماده کرده بودم که بتوانم حرفی بگویمیا عملی خاص انجام دهم که باعث شادی دل این بچه‌ها بشود، اما وقتی این بچه‌های با استعداد و امیدوار را می‌بینم مطمئن می‌شوم من به دوستی با آنها نیازمندم و امیدوارم از امروز خواهر کوچکی برای آنها باشم.

وی در خصوص مسابقه‌ی فوتسال و آمادگی تیم همدم گفت: ورزش، می‌تواند کمک حال بچه‌های موسسه در شادابی و بهبود روحیه‌ی آنها باشد. امروز بازی خوبی را از ورزشکاران همدم شاهد بودم. امیدوارم با تمرین بیشتر، به آمادگی کامل برسند و دوباره بتوانیم با آنها مسابقه بدهیم.

اهدای تابلوی قلم‌زنی به سرمربی تیم فوتبال شهرخودرو

از اتفاقات دیگر در این روز دیدار سرمربی تیم فوتبال شهرخودرو با اعضای موسسه خیریه‌ همدم بود که در نشست خبری پیش از دیدار با نفت آبادان صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار صبح امروز، ۴ نفر از فرزندان این موسسه‌ی خیریه به همراه دکتر حجت (مدیرعامل) به نمایندگی از 400 دختر بی‌سرپرست موسسه و با دعوت و استقبال یحیی گل‌محمدی، در این نشست خبریحضور یافتند و کنار سرمربی با اخلاق تیم محبوب شهرخودرو نشستند.

گل محمدی در ابتدای سخنانش پیرامون آمادگی تیم شهرخودرو در لیگ امسال گفت: باتوجه به لزوم همدلی با فرزندان همدم و همچنین همکاری با خادمین این موسسه‌ی پویا، تصمیم گرفتیم در آستانه‌ی گرامیداشت روز جهانی معلولین، از جمعی از این عزیزان دعوت کنیم در نشست خبری ما حضور داشته باشند. ما همه موظفیم به این بچه‌ها خدمت کنیم و هرکاری از دستمان بر‌آید برایشان انجام دهیم. در واقع ما به دعای خیر و حس خوب موجود در همدم نیاز داریم و این احساس خوب، ضمن بازدیدی که بنده از این موسسه‌ی خیریه داشتم، کاملا عیان بود.

در این نشست و دیدار صمیمانه، فرزندان همدم در اقدامی نمادین، از ابتدا تا انتهای نشست خبری در کنار یحیی گل‌محمدی نشسته‌بودند و در پایان در حضور خبرنگاران رسانه‌های جمعی تابلوی قلم‌زنی حاصل دست دختران کم‌توان این موسسه را که منقش به لوگوی باشگاه شهرخودرو بود، به سرمربی تیم فوتبال شهرخودرو اهدا کردند.

لازم به ذکر است 12 آذر برابر با سوم دسامبر، روز جهانی معلولین نامگذاری شده است.