1

مخالفت با FATF ایران را در لیست سیاه قرار می‌دهد

انسیه سروش

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان خراسان رضوی، چندی پیش به همراه رییس اتحادیه صادرات کنندگان زعفران و نائب رئیس کانون کارآفرینان در دفتر روزنامه صبح امروز حضور پیدا کرده و در مورد موضوعات مختلف درحوزه تولید ، تجارت، پول شویی با حوصله به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در مورد FATF گفت: اگر کشور ما در لیست سیاه قرار بگیرد با همین کشورهایی که در حال حاضر ما را قبول دارند و با ما معامله می‌کنند، به دلیل این‌که دیگر گواهینامه بانکی نخواهیم داشت، نمی‌توانیم دادوستدی داشته‌باشیم.

وی در خصوص پول‌شویی گفت: مخالفین FATF باید دلیل مخالفت خود را توضیح دهند. اگر دلیل مخالفت ایشان محدودیت در جابجایی ارز است در حال حاضر هم نمی‌توان ارز جابجا کرد پس این دلیل مقبول نیست. اگر مخالفت ایشان به خاطر لغو شدن کمک‌رسانی به کشورهای دیگر است که باید گفت در حال حاضر هم ما کمکی به کشوری نداریم و اگر کمکی صورت هم  صورت گیرد، غیر رسمی و از راه های دیگر باید انجام شود ، پس این دلیل نیز منتفی است. دلیل این مخالفت، سیاست‌های داخلی است.

وی تصریح کرد: اگر کشور ما در لیست سیاه قرار بگیرد با همین کشورهایی که در حال حاضر ما را قبول دارند و با ما معامله می‌کنند، به دلیل این‌که دیگر گواهینامه بانکی نخواهیم داشت، نمی‌توانیم دادوستدی داشته‌باشیم. این قانون در تمام دنیا پذیرفته شده، چه دلیل وجود دارد که ما نپذیریم و دلیل این مخالفت چیست.

ارز با قیمت بالاتر از قیمت واقعی

قیمت واقعی ارز در حال حاضر از آنچه که اعلام می‌شود پایین‌تر است، درواقع دولت اگر پیش از این سعی می‌کرد نرخ ارز را کاهش دهد الان در تلاش است که این نرخ را ثابت نگه دارد تا بتواند بازار را کنترل کند.

وی در پاسخ وضعیت بازار و نرخ ارز و کالا (زمان مصاحبه قبل افزایش نرخ بنزین بود) گفت: با کاهش ارز باید شاهد کاهش قیمت برخی از اقلام در بازار می‌بودیم اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد. برخی فروشندگان به محض افزایش نرخ ارز، قیمت کالاهای خود را زیاد می‌کنند اما هنگامی که ارز کاهش می‌یابد در قیمت اجناس تغییری ایجاد نمی‌کنند که این مورد نیازمند نظارت بیش‌تر مسئولین و برخورد مناسب منطقی با متخلفان است. در رابطه با قیمت‌گذاری برخی اقلام مثل تخم‌مرغ سومدیریت سبب افزایش قیمت شد چراکه این محصول در تابستان با 30-35 درصد پایین‌تر از نرخ تمام شده برای مرغ‌دار به بازار عرضه شد و اکنون با افزایش قیمت به قیمت واقعی خود نزدیک شده‌است. این را نباید گرانی معرفی کرد بلکه این افزایش اگر اتفاق افتد طبیعی است که این موضوع در تعدادی از کالاها صدق می‌کند .

روشنک ضمن اشاره به ثبات اقتصاد کشور و مدیریت تحریم‌ها به وسیله اقتصاد کشور، گفت: در استان خراسان رضوی شاخص‌های تولید و اشتغال مثبت و آمار مهاجرت از روستا به شهر نیز کاهش و تا حدودی معکوس شده‌است و لازم است که از بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در این خصوص تشکر و قدردانی شود.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اضافه کرد: ما به عنوان بخش خصوصی با مردمی شدن اقتصاد مقاومتی موافق و از تشکیل دبیرخانه مردمی اقتصاد مقاومتی و تفکر مثلث اقتصادی دفاع می‌کنیم. شاخصه موفقیت طرح مثلث اقتصادی در استان، رشد شاخص‌های اقتصادی است که مستندات آن موجود است.

وی در ادامه به عدم اختیارات کافی استانی به عنوان تنها ایراد مثلث اقتصادی اشاره کرد و گفت: میزان اختیاری که دولت در تصمیم‌گیری‌ها به استاندار داده‌است بسیار محدود و تمام تصمیمات باید در تهران تایید شوند تا به مرحله اجرا برسند. دولت نباید اجازه دهد جز قانون و مصوبه هیئت وزیران کسی حق وتو تصمیمات استاندار، شورای گفت‌وگو و ستاد اقتصاد مقاومتی را در استانی مانند خراسان رضوی داشته‌باشد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در هر سه حوزه ضعیف عمل می‌کند

رییس کانون کارآفرینان خاطرنشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت دچار مشکلات زیادی است و در هر سه زمینه صنعت، معدن و تجارت ضعیف عمل می‌کند. ایران که زمانی دروازه تجارت جهان و مرکز جاده ابریشم بوده‌است، امروز جایگاهش در تجارت دنیا بسیار تنزل پیدا کرده‌است که این ضعف مدیریت در حوزه تجارت است که با ادغام وزارت بازرگانی در وزارت صنعت و معدن شرایط بسیار بدتر شد. هر روز که انفصال این دو وزارت دیرتر انجام شود، اقتصاد کشور بیش‌تر ضربه می‌خورد.

رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان در پاسخ به علت عدم برگزاری مراسم روز ملی صادرات در زمان مقرر توضیح داد: روز صادرات که با شرایط فعلی اقتصاد ایران و عدم وجود ارز حاصل از نفت بسایر مهم و صادرات معنای واقعی حیات اقتصاد کشور است. متاسفانه به علت عدم شناخت وزیر فعلی صنعت، معدن و تجارت از صادرات و تجارت این روز مهم به بهانه دهه پایانی ماه صفر امسال در زمان مقرر برگزار نشد. لازم به ذکر است که علت اصلی عدم برگزاری روز ملی صادرات در روز ملی صادرات ترس از حجم عظیم اعتراضات و ایجاد مشکل برای خود بود چراکه به خوبی می‌دانند که در زمینه صادرات و تجارت بسیار ضعیف عمل کرده‌اند.

وی افزود: هدف از برگزاری روز صادرات، احترام به صادرکنندگان و حقوق آن‌ها و رفع مشکلات و موانع راه ایشان است. مردم باید بدانند که صادرکننده، سرباز خط مقدم جنگ اقتصادی است و کوتاهی بعضی از صادرکنندگان در ارزآوری که بیشتر دولتی و خصولتی هستند را نباید به پای همه آن‌ها نوشت.

روشنک بیان کرد: این سوال مطرح است که صندوق ضمانت صادرات از بدو تاسیس تا به حال ضمانت چند صادرکننده بخش خصوصی را کرده‌است؟  همه مواردی که این صندوق تا کنون ضمانت کرده‌است، دولتی یا خصولتی و یا سفارش‌شده، بوده‌است.

نمایشگاه اختصاصی کالاهای ایرانی در کشور تاجیکستان

رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان با اشاره به نمایشگاه اختصاصی کالاهای ایرانی در شهر دوشنبه پایتخت کشور تاجیکستان در پایان آذرماه، تبیین کرد: روابط سیاسی و تجاری ایران با تاجیکستان که به دلیل عدم مراقبت کم‌رنگ شده‌بود با سفر آقای روحانی به تاجیکستان دوباره رونق گرفت و این نمایشگاه مقدمه‌ای بر روابط تجاری ایران با تاجیکستان است. گروهی از مسئولین اقتصادی استان به ریاست آقای مهندس رزم‌حسینی از استان خراسان رضوی برای افتتاحیه نمایشگاه و مذاکرات تجاری و بازرگانی در پایان آذرماه به تاجیکستان می‌روند.

وی در پایان اتاق مشترک ایران و تاجیکستان را فعال در زمینه بهبود روابط اقتصادی بین دو کشور خواند و گفت: اکثریت اعضای هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و تاجیکستان و ایران و ترکمنستان از خراسان بزرگ هستند و در مورد تاجیکستان تاکنون باکمک مسئولین خراسان و همکار خوب آقای مفیدی توانسته‌ایم دو پرواز در هفته برقرار کنیم که یکی از این پروازها از شهر مشهد انجام می‌شود.