1

شرطی شدن پرداخت حقوق کارمندان

سرویس اقتصاد
در سال آینده تنها در شرایطی اعتبار حقوق کارکنان اختصاص پیدا می‌کند که اطلاعات آنها در سامانه کارمند ایران ثبت شده باشد. در بودجه سال آینده و به منظور ساماندهی نیروی انسانی و کارکنان دولت و ایجاد انضباط مالی شرایط پرداخت حقوق کارکنان منوط به ثبت اطلاعات عمومی شده است.
براین اساس دستگاه‌های اجرایی که در قانون برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته و به نحوی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، مکلفند اطلاعات کارکنان رسمی، پیمانی و قرارداد کار معین و همچنین کارگری را تا پایان اردیبهشت‌ماه سال اینده در “سامانه کارمند ایران” ثبت و یا بروزرسانی کنند.
از این رو از تیرماه سال بعد تخصیص اعتبار حقوق کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی دارای شناسه دستگاه‌های اجرایی صرفا براساس اطلاعات سامانه کارمند ایران انجام می‌شود.
همچنین هرگونه پرداخت مستقیم و مستمر از محل اعتبارات هزینه‌ای به سایر کارکنان دستگاه‌های اجرایی از ابتدای سال ۱۳۹۹ صرفا پس از ثبت اطلاعات آنها در “سامانه کارمند ایران” از محل اعتبارات تخصیص یافته دستگاه اجرایی ذیربط توسط خزانه داری کل کشور به ذی‌نفع نهایی انجام خواهد شد.
مالیات بر حقوق در بودجه سال آینده
طبق تبصره شش لایحه بودجه 1399 دولت از حقوق‌های سه میلیون تومانی و کمتر در سال آینده مالیات نمی‌گیرد، اما برای مازاد آن تا ۳۵ درصد به صورت پلکانی مالیات تعیین شده است.
براین اساس نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای فوق‌العاده و کارانه مازاد بر آن تا ۱.۵ برابر مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصد، نسبت به مازاد ۱.۵ برابر تا ۲.۵ برابر آن مشمول مالیات ۱۵ درصد و نسبت به مازاد ۲.۵ برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات ۲۰ درصد می‌شود. همچنین مالیات برای نسبت به مازاد چهار برابر تا شش برابر مشمول مالیات ۲۵ درصد و نسبت به مازاد شش برابر ۳۵ درصد است. میزان معافیت مالیاتی اشخاص نیز براساس قانون مالیات‌های مستقیم سالانه ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است.
جایگاه یارانه‌ در بودجه 99
دولت در لایحه بودجه سال آینده در مجموع ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه پیش‌بینی شده که در بخش‌های مختلف توزیع خواهد شد. از این مبلغ حدود ۷۴ هزار میلیارد تومان برای توزیع یارانه‌های نقدی و طرح حمایت معیشتی خانوارها کنار گذاشته است.
این در حالی است که برای توزیع یارانه نقدی و غیرنقدی رقم ۴۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تعیین شده که در قیاس با سال جاری تفاوت چندانی ندارد و این رقم برای پرداخت یارانه به حدود ۷۸ هزار نفر در سال اختصاص پیدا می‌کند.
همچنین ۳۱ هزار میلیارد تومان برای طرح حمایت معیشت خانوارها پیش‌بینی شده که همان طرحی است که اخیرا با اجرای سهمیه‌بندی بنزین به تناسب اعضای خانوار در هر ماه مبلغی به حساب آنها واریز می‌شود. طرح حمایت معیشتی خانوار حدود ۶۰ میلیون نفر را در بر می‌گیرد که مجموع ۱۸ میلیون خانوار است.
اخذ عوارض از کالاهایی که پسماندهای مخرب دارند
دولت در لایحه بودجه ۱۳۹۹، سازمان امور مالیاتی را مکلف کرده از فروش کالاهایی که مصرف آنها منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می‌شود، عوارض دریافت کند و تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال از این مبلغ را در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دهد تا برای بازیافت پسماندهای مذکور مصرف شود.
منابع وصولی تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل این قانون در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست (صندوق ملی محیط زیست) قرار می‌گیرد تا پس از موافقت‌ با سازمان برنامه و بودجه کشور برای بازیافت پسماندهای حاصل از کالاهای مذکور (ایجاد تاسیسات منطقه‌ای تبدیل پسماند به مواد و انرژی) با اولویت مشارکت بخش خصوصی مصرف شود.
عوارض قبوض آب در سال 99 زیاد می‌شود
شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشوربر اساس لایحه بودجه موظف شدند علاوه بر دریافت نرخ آب بهای شهری، به ازای هر متر مکعب فروش آب شرب، مبلغ ۲۰۰ ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه داری کل کشور واریز کنند.
۱۰۰ درصد وجوه دریافتی تا سقف ۹۶۵ میلیارد (۹۶۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل حساب مذکور در ردیف معین در بودجه شرکت مزبور صرفاً جهت آبرسانی شرب روستایی و عشایری اختصاص می یابد.
۲۰ درصد اعتبار مذکور برای آبرسانی شرب عشایری و ۸۰ درصد برای آبرسانی شرب روستایی بر اساس شاخص جمعیت و کمبود آب شرب سالم بین استان های کشور در مقاطع سه ماهه از طریق شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور توزیع می‌شود تا پس از مبادله موافقت‌نامه بین سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان‌ها و شرکت‌های آب و فاصلاب روستایی استان‌ها و یا سازمان امور عشایر ایران هزینه شود.
هزینه صدور گذرنامه، کارت ملی و گواهینامه
طبق لایحه بودجه سال آینده، هزینه صدور گذرنامه ۱۲۵ هزار تومان، هزینه گواهینامه هوشمند ۵۰ هزار تومان و هزینه کارت ملی هوشمند از ۲۵ تا ۱۰۰ هزار تومان متغیر است. طبق آنچه در لایحه سال آینده آمده، درآمد حاصل از صدور، تعویض و تمدید گذرنامه شامل تعرفه صدور، تعویض و تمدید گذرنامه برای کلیه سنین ۱۲۵ هزار تومان، درآمد حاصل از واگذاری و تعویض پلاک وسایل نقلیه برای خودرو ۱۵۰ هزار تومان و برای موتور سیکلت ۵۰ هزار تومان، درآمد حاصل از صدور گواهینامه هوشمند ۵۰ هزار تومان است.
بر این اساس، درآمد حاصل از ثبت‌نام و صدور کارت ملی هوشمند شامل ثبت‌نام هوشمند ملی (اولین بار) ۲۵ هزار تومان، صدور کارت هوشمند ملی مجدد ناشی از فقدان (نوبت اول)، صدور کارت هوشمند ملی مجدد ناشی از فقدان(نوبت دوم)، صدور کارت هوشمند ملی مجدد ناشی از فقدان (نوبت سوم و پس از آن) به ترتیب ۵۰، ۷۰ و ۱۰۰ هزار تومان است.