1

توان یابی هتل ها

علی نژاد
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از اجرای پایش مناسب‌سازی در 935 واحد اقامتی مشهد خبر داد.
ضرورت مناسب سازی مبلمان شهری و تاسیسات گردشگری به گزارش صبح امروز، یوسف بیدخوری روز گذشته با اعلام این خبر اظهار کرد: در سال 97 اقداماتی را برای مناسب‌سازی تاسیسات گردشگری آغاز کردیم و همایشی با همین موضوع با حضور مدیران تاسیسات گردشگری نیز برگزار کردیم.
وی درباره ضرورت مناسب‌سازی افزود: با توجه به این که حدود 10 تا 15 درصد از جمعیت را این قشر تشکیل می‌دهند،مناسب‌سازی در تمام مبلمان شهری و تاسیسات گردشگری یک ضرورت است.
مهم ترین موارد مناسب سازی در مراکز اقامتی سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به پایش تاسیسات گردشگری برای مناسب‌سازی در استان اظهار کرد: توجه ویژه به ایجاد رمپ ورودی ساختمان‌ها، امکان استفاده از آسانسور، مناسب بودن درب ورودی اتاق‌ها، ایجاد سرویس‌های بهداشتی ویژه معلولان از مواردی است که در بازرسی و پایش واحدهای اقامتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بازدید، تائید و راستی آزمایی مناسب سازی های انجام شده
بیدخوری بیان کرد: این اقدام از دو سال گذشته به صورت جدی شروع شده و عمده واحدهای نظارتی مورد بازدید قرار گرفته‌اند و نواقص و مشکلات آن‌ها به‌صورت مکتوب به آن‌ها اعلام شده است. وی از برنامه ریزی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای تائید و راستی آزمایی مناسب سازی های انجام شده در مراکز اقامتی توسط معلولان اشاره کرد و گفت: طی هفته جاری از 30 واحد اقامتی در فاز اول با حضور مدیرعامل انجمن شهر
بدون مانع و تعدادی از معلولان بازدید خواهد شد.
بازدید ماهیانه حداقل یک نوبت توسط معلولان و صدور نشان مناسب سازی بیدخوری با بیان این که برنامه های نظارتی و پایش مناسب سازی در تاسیسات گردشگری تداوم خواهد داشت، افزود: از این پس ماهیانه حداقل یک نوبت توسط معلولان بازدید ها انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: با هماهنگی صورت گرفته با اداره کل بهزیستی استان خراسان رضوی برای هتل هایی که مناسب سازی شده باشند، نشان و تائیده مناسب سازی صادر خواهد شد. سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی یاد آور شد: با توجه به این
که جامعه به سمت سالمندی پیش می رود باید به فکر آینده باشیم و افراد با هر شرایطی باید بتوانند وارد واحد های اقامتی شوند.
مناسب سازی تاسیسات گردشگری کافی نیست
بیدخوری تاکید کرد: تنها مناسب سازی تاسیسات گردشگری کافی نیست، بلکه باید در فضای شهری نیز مسیرهای ویژه عبور نابینایان (سکه ای و شیاری)، دیگر اماکن عمومی ، سازمان و دستگاه های اجرایی نیز اجرا شود، این مستلزم همراهی شهرداری ها برای اصلاح مبلمان شهری است. وی گفت: علاوه بر این وسایل حمل و نقل عمومی نیز باید مناسب سازی شوند و رانندگان نیز برای همکاری و همراهی معلولان برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی آموزش ببینند.
مناسب سازی در زمان ساخت سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره مناسب سازی تاسیسات گردشگری در زمان ساخت، اظهار کرد: اشکالاتی که در برخی مراکز اقامتی وجود دارد مربوط به واحدهایی است که در گذشته ساخته شده اند، در حال حاضر پیش بینی های لازم انجام می شود تا واحدهای در حال ساخت در نقشه های معماری الزم مناسب سازی را رعایت کنند. شهرداری پایان کار ساختمانی صادر نکند بیدخوری ادامه داد: شهرداری ها باید برابر قوانین و مقررات قبل از صدور پایان کار بهره برداری، موارد مناسب سازی را کنترل کنند و برای واحدهایی که مناسب سازی نشده اند پایان کار ساختمانی صادر نکنند. سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از کلیه مدیران تاسیسات گردشگری خواست با توجه به الزامات قانونی نسبت به اصلاحات برای مناسب سازی اقدام کنند و مراتب را برای
اخذ تائیدیه لازم به معاونت گردشگری اداره کل اعلام کنند.
الزامات مناسب سازی
بیدخوری تاکید کرد: بهره مندی تمام افراد جامعه از امکانات، خدمات و تاسیسات گردشگری ، ورزشی ، تفریحی، فرهنگی، وسایل حمل و نقل عمومی شامل مترو ، هواپیما و قطار، جزو حقوق شهروندی است و دولت و بخش خصوصی وظیفه دارد به گونه برنامه ریزی و اقدام کند که تمام اقشار جامعه به نحو شایسته از این امکانات بهره مند شوند.
او گفت: در شهرها، شامل اماکن عمومی، معابر، محیط شهری و بین شهری و ساختمان های عمومی باید مناسب سازی شوند و سرویس های عمومی بین راهی، در داخل فضاهای اقامتی باید دسترسی به پارکینگ و حرکت آزادانه در تمام فضاهای بدون نیاز به کمک دیگران نیز برای معلولان الزامی است.