1

آسیب‌شناسی نقش قدرت و ثروت در رای آوری‌ها در ۱۰ دوره مجلس

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با هشدار نسبت به احتمال ورود افراد وابسته به قدرت و ثروت به مجلس, به تشریح ضعف‌های موجود در این زمینه پرداخت و بهترین راهکار را تفویض اختیارات بیشتر به پارلمان‌های محلی دانست.

رضا شیران خراسانی در تشریح مولفه های مجلس مقتدر، داشتن مجلس مقتدر را نیازمند توزیع قدرت دانست و گفت: متاسفانه امروز اگرچه نمایندگان وظیفه ذاتی قانونگذاری و نظارت بر قانون را در شرح وظایف خود دارند اما درگیر پاسخگویی به نیازهای محلی شده اند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیگیری نیازهای محلی از سوی نمایندگان با اقتدار مجلس در تضاد است، افزود: تامین نیازهای محلی به طور عمده در اختیار قوه مجریه است در چنین شرایطی چنانچه نماینده ای برای اولویت دادن به پروژه های محلی با وزیری مکاتبه کند نمی تواند اقتدار لازم را نسبت به آن وزیر در اجرای وظیفه نظارتی خود داشته باشد.

متاسفانه امروز اگرچه نمایندگان وظیفه ذاتی قانونگذاری و نظارت بر قانون را در شرح وظایف خود دارند اما درگیر پاسخگویی به نیازهای محلی شده اند.

وی با تاکید بر ضرورت واگذاری اختیارات و صلاحیت های بیشتر به مجالس محلی، ادامه داد: در پیش گرفتن چنین سیاستی منجر به این خواهد شد که نیازهای به حق محلی از سوی این مراکز پاسخ داده شود و مجلس ملی در حوزه وظایف ذاتی خود یعنی قانونگذاری، نظارت و ترجیح منافع ملی بر منافع منطقه‌ای اقدام کند.

چگونه از نقش قدرت و ثروت در رای آوری ها بکاهیم؟

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس دهم رویکرد مستقر فعلی را عاملی برای ورود افراد وابسته به منابع قدرت و ثروت به مجلس عنوان کرد و افزود: علت اینکه در 10 دوره گذشته مجلس، قدرت و ثروت در رای آوری برخی افراد در انتخابات نقش داشته و در آینده هم خواهد داشت این بوده که همواره منابع قدرت و ثروت به سمت پاسخگویی به نیازهای محلی حرکت کرده است، به عبارتی وقتی نامزدی بدون توجه به وظیفه ذاتی خود نسبت به تامین راه، برق، بیمارستان و دبیرستان حوزه انتخابیه‌ای متعهد می‌شود یعنی از این فرصت برای رای آوری بهره می گیرد این در حالی است که اگر پاسخگویی به نیازهای محلی از صلاحیت مجلس ملی خارج شود هیچ کاندیدایی نمی تواند وارد این موضوع شود.

شیران خراسانی با تاکید بر ضرورت واگذاری موضوعات و پروژه‌های محلی به نخبگان محلی گفت: با ملی شدن مجالس نامزدها قادر به دادن تعهدات در سطح محلی نخواهند بود که همین موضوع نقش قدرت و ثروت در رای آوری را به حداقل ممکن خواهد رساند اما تا زمانی که در این ساختار هستیم به طور حتم قدرت، ثروت و خرید رای هم وجود خواهد داشت.

چیزی شبیه به مجلس سنا طراحی شود

این نماینده مردم در مجلس دهم با پررنگ خواندن خرید و فروش رای، آن را آسیبی ناشی از مدل موجود خواند و گفت: اصلاح مدل معیوب مستقر با توزیع قدرت، دادن اختیارات مناسب به مجالس محلی، تقویت و افزایش صلاحیت های مجالس محلی امکان پذیر خواهد بود؛ البته راهکار دیگر این است که مجلس فعلی را مجلسی محلی در نظر بگیریم و در بالادست این مجلس، مجلسی به نام مجلس سنا طراحی کنیم که به امورات ملی بپردازد، کاری که امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام می دهد و به نوعی در بالادست مجلس فعلی قرار گرفته است.

شیران خراسانی مدل “دو پارلمانی” را مدلی موفق در دنیا توصیف کرد و افزود: با این شیوه قدرت توزیع می‌شود به طوری که پارلمان های محلی رسیدگی به امور محلی را در دستور کار قرار داده و پارلمان ملی موظف به انجام کارهای ملی می‌شود.

وی با انتقاد از اینکه سیستم فعلی وظایف نمایندگان را به آزاد کردن زندانی یا دادن وام بانکی به موکلان تقلیل داده است، ادامه داد: امروز شاهد شرایطی هستیم که بقا یک نماینده برای دوره بعد و رای آوری با وظیفه ذاتی او کاملا متضاد است به طوری که اگر نماینده برای انجام وظایف ذاتی خود تلاش کند تبعا در محیط رای آوری موفق نخواهد بود و اگر بخواهد رای‌آوری کند از وظیفه ذاتی خود عقب می ماند. همه این ها حاکی از اشکالات جدی در مدل موجود است که باید برای آن  چاره ای اندیشید.