1

آرامش بازار در شب یلدا

انسیه سروش

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آجیل و خشکبار استان خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار صبح امروز گفت: با توجه به  فراوانی و کاهش قیمت این محصولات، مردم شب یلدای آرام و بدون افزایش قیمت خواهند داشت. ضمن اینکه تیم بازرسی کاملی برای نظارت بر بازار و جلوگیری از سواستفاده‌های احتمالی توسط اتحادیه در نظر گرفته‌شده است.

علیرضا ارزانی ممقانی افزود: آجیل و خشکبار ایران در کل دنیا معروف است و در زمینه تولید و صادرات این محصولات همیشه پیشتاز بوده‌است. انحصار تولید در برخی از محصولات، تنوع، عطر، طعم و ارگانیک بودن خشکبار ایرانی از دیگر ویژگی‌هایی است که سبب معروفیت خشکبار ایران در دنیا شده‌است.

وی خاطرنشان کرد: ایران اولین تولیدکننده پسته در جهان است. خرما با تولید یک میلیون و 200 هزار تن، دومین تولیدکننده در دنیا هستیم. بیش‌ترین میزان صادرات و ارزآوری مربوط به صادرات آجیل و خشکبار بعد از صادرات نفت و مشتقات آن است و سالانه حدود 2.5 میلیون دلار ارزآوری به واسطه صادرات خشکبار داریم.

ارزانی در ادامه گفت: با توجه به بارندگی و شرایط خوب آب‌و‌هوایی که امسال در استان داشتیم، وضعیت خشکبار در شرایط مساعدی است و همین فراوانی محصولات سبب شکسته شدن قیمت‌ها شد. در سال گذشته به دلیل خشکسالی ما با کمبود محصول و به تبع افزایش قیمت‌ها در بازار مواجه بودیم که خوشبختانه امسال این معضل حل شده‌است. در سال گذشته حدود 70 هزار تن پسته در استان تولید شد که امسال تولید پسته به بیش از 220 هزار تن رسید و همین امر منجر به افت 100 هزار تومانی قیمت پسته در بازار شد.

وی با اشاره به اینکه خشکبار کالای لوکس و صادراتی است، گفت: نرخ این اقلام وابسته به نرخ ارز است و تثبیت حدودی نرخ ارز در روزهای اخیر شرایط بهتری را ایجاد کرده اما این کافی نیست و نوسانات ارز باید بیشتر کنترل شود. متاسفانه تغییرات ارز و آیین‌نامه‌های یک شبه دولت مشکلات زیادی را در حوزه صادرات ایجاد کرده‌است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در خصوص تغییر نرخ بنزین و اتفاقات اخیر در بازار اذعان داشت: افزایش قیمت بنزین تاثیر به سزایی در قیمت‌های آجیل و خشکبار نداشت.

وی تبیین کرد: به دلیل ضعف در بسته‌بندی مدرن و عدم تولید فرآورده‌های خشکبار، این محصولات به صورت کلی و بدون برند ایرانی به کشورهای دیگر صادر می‌شود. باقی‌ماندن سطح بالایی از سموم در این محصولات سبب کاهش صادرات به کشورهای اروپایی و آمریکایی شده است. متاسفانه در تمام سال‌هایی که گذشت، بی‌توجهی به بحث بسته‌بندی به‌روز و مدرن سبب ضعف ما در این حوزه شده و کشوری مانند ترکیه که در همسایگی ما قرار دارد، با ساخت شهرک‌های ویژه و تخصصی خشکبار، این محصولات را از کشور ما وارد کرده و با بسته‌بندی و به نام خود در بازارهای جهانی عرضه می‌کند. در حالی که این اتفاق می‌تواند در کشور خودمان بیافتد اما متاسفانه دولت هیچ‌گونه حمایتی در این زمینه نمی‌کند.

ارزانی افزود: اولین و بزرگ‌ترین شهرک تخصصی بسته‌بندی و فرآوری آجیل و خشکبار کشور که قرار است در مشهد ساخته‌شود، در بروکراسی اداری و مجوزهای رنگارنگ به فراموشی سپرده‌شده‌است. نه تنها کوچک‌ترین حمایتی از این رخداد بزرگ نشده بلکه با اینکه جزو صنایع تکمیلی و تبدیلی بخش کشاورزی محسوب می‌شود اما گرفتار تغییر کاربری جهاد کشاورزی شده است. سازمان جهاد کشاورزی به جای همراهی و حمایت از این پروژه، به دنبال اخذ حق تغییر کاربری است؛ در حالی که در قانون نیز قید شده که صنایع تبدیلی و تکمیلی از پرداخت حق تغییر کاربری معاف هستند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار استان خراسان رضوی اظهار کرد: خراسان رضوی قطب دوم تولید پسته در کشور است که در 5 سال آینده به قطب اول تولید پسته در کشور تبدیل می‌شود. استان ما در کنار حجم انبوه تولید زعفران، انحصار تولید آلو و تخمه ژاپنی در جهان را دارد. هم اکنون نیز حدود ۲۶۰ کارگاه تولیدی آجیل و خشکبار و یک هزار و ۲۰۰ واحد فروشگاهی این محصولات در مشهد فعالیت دارد که بیش از ۱۰ هزار نفر در آنها اشتغال مستقیم دارند. اشتغال غیر مستقیم در این بخش تا بیش از ۲ برابر اشتغال مستقیم است ضمن اینکه یکی از عوامل درآمدزایی خانواده‌های روستایی و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها در استان فعالیت در عرصه تولید آجیل و خشکبار می‌باشد.

وی در پایان با اشاره به اهمیت آجیل و خشکبار در مراسم شب یلدا که از آیین دیرینه و چندهزار ساله ایرانیان است، گفت: باتوجه به  فراوانی و کاهش قیمت این محصولات، مردم شب یلدای آرام و بدون افزایش قیمت خواهند داشت. ضمن اینکه تیم بازرسی کاملی برای نظارت بر بازار و جلوگیری از سواستفاده‌های احتمالی توسط اتحادیه در نظر گرفته‌شده است. تمام تلاش ما بر این است که هم‌استانی‌هایمان در این شب خاطره‌انگیز حداقل میزانی از آجیل و خشکبار در سفره یلدای خود داشته باشند.