1

بودجه کل پارک‌های کشور به‌اندازه بودجه یک دانشگاه جامع نیست

وحدانه آخوندشریف

دکتر رضا قنبری رئیس  پارک علم و فناوری در نشست خبری که پیرامون حضور شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری خراسان رضوی برگزار شد، مهم‌ترین مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان را کمبود بودجه اعلام کرد و افزود: عدد بودجه امسال  ما 15 میلیارد تومان است ضمن اینکه در  سال جاری بودجه اختصاص‌یافته 90 درصد رشد  داشته است و قابل‌توجه است که مجموع بودجه کل پارک‌های  کشور به‌اندازه بودجه یک دانشگاه جامع نیست.

قنبری  ضمن تشکر از  رسانه و خبرنگاران ابراز  کرد: هم‌اکنون در بحبوحه دو جنگ اقتصادی و تحریم‌ها و جنگی مهم‌تر که ناامیدی حاکم بر جامعه است قرار داریم و بیشترین قشر درگیر با این جنگ جوانان تحصیل‌کرده ما هستند.، وظیفه رسانه به‌عنوان سرداران این جنگ این است که اطلاع‌رسانی  جامع و صحیحی از  شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشند که به حوزه اشتغال و اقتصاد بسیار کمک می‌کند.

رئیس  پارک علم و فناوری خراسان رضوی اعلام کرد: 4600 شرکت دانش‌بنیان وجود دارد که 600 شرکت آن تولیدی  نوع یک هستند و از  این تعداد 30 شرکت برای  نمایشگاهی که مقام معظم رهبری در  آنجا حضور داشتند انتخاب  شدند تا کل بضاعت دانش‌بنیان کشور  را در  پیشگاه ایشان به نمایش بگذارند.

وی ادامه داد: مفتخریم که از  این 30 شرکت، دو شرکت در مشهد، در پارک علم و فناوری متولد و رشد کردند و امیدواریم که برای جامعه ما فرهنگ نوآوری  مبتنی به فناوری رشد کرده و جا بیفتد.

کاهش واردات به ارزش 15 تا 20 میلیون دلار

علیرضا ناصری  حسینی مدیرعامل شرکت کاوش صنعت توس در این نشست در توضیح معرفی شرکت خود عنوان کرد: شرکت کاوش صنعت توس به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌ ساخت و تأمین تجهیزات، قطعات و خدمات فنی مهندسی موردنیاز صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی کشور در پارک علم و فناوری خراسان فعال می‌باشد. این شرکت دارای رتبه‌ی رسمی فناوری در حوزه‌ طراحی و ساخت تجهیزات صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی بوده و با تکیه بر توان اجرایی و سوابق روشن خود و نیز استفاده از نیروی کارآمد و مجموعه تجهیزات در اختیار، پاسخگوی بخشی از تقاضای صنعتی کشور در حوزه‌ تجهیزات موردنیاز صنعت کشور هست.

وی ادامه داد : تقریباً شرکت نفت و گاز و پتروشیمی وجو یا با ما سابقه کار موفق داشته اند و یا در حال بستن قرارداد با ما هستند و این شرکت یک نمونه‌ای  از تبدیل ایده فناورانه به یک بحث تجاری  است که بتواند پاسخگوی نیاز  صنعت کشور باشد.

ناصری حسینی ضمن اشاره به خدمات شرکت کاوش  صنعت توس  بیان کرد: اگر  خدمات شرکت کاوش صنعت طوس  نبود، حداقل در  سال باید عددی بین 15 تا 20 میلیون دلار خدمات را از  خارج کشور  وارد می‌کردیم.

مدیرعامل شرکت کاوش صنعت توس در خصوص  تعامل بانک‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: در دو سال گذشته بانک‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان تعاملات خوبی  داشتند که  در این میان بانک رفاه از ما پشتیبانی عملیاتی خوبی  به عمل‌آورده است، اما اگر یک سیستم مالی وجود داشت که به‌سرعت تسهیلات را  تزریق می‌کرد می‌توانست ما را به اهدافمان نزدیک ترکند.

وی افزود: یک قانون مترقی بعد از چندین سال تحت عنوان قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مصوب شد اما این قانون هیچ‌وقت به نحو احسن اجرانشده است و ما همچنان درباره صدور مجوزها، گمرک، بیمه و سایر مسائل مربوطه مشکلات فراوانی داریم، قابل به ذکر است که توسعه اشتغال پایدار از طریق این شرکت‌ها میسر است و نکته قابل‌تأمل اینجاست که هزینه اشتغال هر نفر در شرکت‌های دانش‌بنیان یک‌سوم مقدار معمول است.

محیط‌زیست و بحث فاضلاب‌های انسانی

مهندس کشمیری در ادامه صحبت‌های ناصری افزود: پارک علم و فناوری کنار نیروگاه توس واقع‌شده است که آلودگی این نیروگاه 20 درصد بیشتر از تمامی خودروهای مشهد است اما وقتی پارک علم و فناوری از فیلتر آلودگی صوتی و شیمیایی رد شده و طبق سند ثابت کرده هیچ‌گونه آلودگی برای محیط در پی ندارد، محیط‌زیست بحث فاضلاب‌های انسانی را پیش کشیده است و با شرکت‌های دانش‌بنیان همراهی نمی‌کند.

محمدرضا حاتف مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آهار در توضیح معرفی شرکت خود عنوان کرد : ما با ایجاد سازمانی پویا و با استفاده از نیروی انسانی متخصص، مفتخر به ارائه خدماتی بی‌نظیر به واحدهای صنعتی و نیروگاهی در کشور هستیم، همگام بودن با دانش روز دنیا و برخورد علمی با مسائل، یکی از عمده‌ترین مزیت‌های شرکت آهار بوده و تمامی تلاش ما انجام رسالت خویش به‌عنوان شرکتی دانش‌بنیان در جهت تعالی صنعت کشور و خودکفایی همه‌جانبه در صنعت است.

رشد اقتصادی کشور در گرو رشد شرکت های دانش بنیان

وی درباره سیستم کنترل این شرکت به‌عنوان مغز  متفکر  یک پالایشگاه عنوان کرد: این شرکت کار خود را از  دستگاه‌های کنترل نیروگاه آغاز  کرد که این تکنولوژی  به‌روز  فقط  در چند کشور دنیا من‌جمله آلمان و آمریکا و ژاپن وجود دارد .

حاتف افزود: این شرکت کار خود را از سال 90 آغاز و تاکنون در  بیش از  ده‌ها مناقصه شرکت کرده است و توانسته باقیمت بسیار پایین‌تر و باکیفیت  مطلوب‌تر پروژه‌ها را به سرانجام برساند، درواقع هنگامی که اقتصاد  دانش‌بنیان کشور  رشد داشته باشد، شاهد سرعت رشد بالای  اقتصادی در کشور هستیم.

وی ادامه داد: شرکت آهار حداقل سالی 30 درصد رشد داشته است  و ما با یک سرمایه‌گذاری  اندک، راندمان بالایی را از  این صنعت دانش‌بنیان استحصال کرده‌ایم و جوانان نخبه کشور به‌جای رفتن به خارج از  کشور با اشتغال  در  این شرکت‌ها  باعث نوآوری و رشد اقتصادی در کشور شده‌اند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آهار ضمن اشاره به  بزرگ‌ترین مشکل پیش  رو افزود: مشکل اصلی کشور ما مشکل فرهنگی است و اینکه جامعه هنوز  پذیرای این واقعیت نیست که استخدام یک نخبه به‌دوراز فضای دولتی و در  یک شرکت صنعتی ارزشمند باشد، از آن‌طرف، یک مدیر  دولتی اجناس خارجی  را بدون چون‌وچرا خریداری  می‌کند و رغبتی  برای  خرید یک جنس از شرکت داخلی ندارد، لذا عوض  کردن فرهنگ مردم و مدیران دولتی بر  دوش رسانه است که به‌خوبی از  عهده آن برمی‌آیند.

شالوده صنعت نفت بسیار  ضعیف و فرسوده است

دکتر اخلاقی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان امیدپترو انرژی خاور، عضو پارک علم و فناوری خراسان ضمن اشاره به صنعت نفت که بدنه فاسد و فرسوده‌ای دارد، ابراز کرد: متأسفانه باوجود پیشرفت‌های زیادی که در حوزه نانو و فناوری و هوا و فضا داشته‌ایم اما شالوده صنعت نفت ما بسیار  ضعیف و فرسوده است،چراکه اجازه رشد را به جوانان نمی‌دهد و همیشه جوانان در حاشیه بوده‌اند .

وی ضمن  اشاره به پیشنهاد خود در  دیداری که  حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی با نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی را داشتند اظهار  کرد: باید ستاد توسعه فناوری در  صنعت نفت زیر  نظر مقام معظم رهبری  ادامه کار  بدهد تا نقاط  ضعف صنعت نفت مشخص و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری  شود و اعتقاد به  نیروی جوان هم در این ستاد اعمال  شود.