1

زخم سیل

هنوز خسارات و تخریب‌های سیل ابتدای سال جاری در گوشه کنار استان دیده می‌شود، که سازمان هواشناسی اخطار برای بارش‌های جدید را مطرح کرده و همین چند روز پیش هم شاهد سیل در تربت‌جام و خواف بودیم. خساراتی که هزینه بسیاری را روی دوش مردم گذاشت و با گذشت چندین‌ماه هنوز بسیاری از تخریب‌های سیل برجای مانده، تخریب‌های زیر ساختی که با وقوع بارندگی‌های جدید و خطر سیل می‌تواند وقایع ناگوارتری را برجای بگذارد.

اما در شرایط موجود دو موضوع اهمیت حیاتی دارد، اول رسیدگی و امداد رسانی به مناطق تازه سیل زده و شاید مهم‌تر از آن رسیدگی به مناطقی که ابتدای سال درگیر سیل و خسارت شده‌اند و بسیار خطر پذیر می‌باشند.

سیل مبلغ ۲۰ میلیارد تومان خسارت به تاسیسات زیرساختی تربت جام وارد کرد

در همین رابطه نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس، از برآورد مبلغ ۲۰ میلیارد تومان خسارت ناشی از سیل به تاسیسات زیرساختی تربت جام و آسیب به محصولات کشاورزی اعم از زمین‌های کشت زعفران در باخرز خبر داد.

به گزارش صبح امروز، جلیل رحیمی جهان‌آبادی در تشریح جزییات خسارات ناشی از سیل در تربت جام و باخرز، گفت: چهارشنبه شب گذشته بارندگی شدید حاوی باران و تگرگ بیش از  20 میلی متر در مدت زمان ده دقیقه اطراف تربت جام رخ داد و باعث شد روان آب‌ها و سیل در این منطقه جاری شود.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: سیل وارد برخی خیابان‌های شهر و منازل مسکونی شد، کما اینکه آب حدود 35 منزل را فرا گرفت و با کمک نهادهای امدادرسان فعال در شهرستان مشکل رفع شد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: سیل بخشی از جاده عبوری تربت جام به مشهد را نیز فرا گرفته بود و باعث شد خودرویی که تصادف کرده بود درون سیلاب سقوط کند و متاسفانه دو نفر سرنشین آن جان خود را از دست دادند، همچنین مسیر جاری شدن سیل به یک سری از مراکز نگهداری دام روستاییان آسیب رساند و تعدادی از دام‌ها تلف شدند. از سوی دیگر سیل وارد بخش‌هایی از شهرک صنعتی تربت جام هم شده و به واحدهای تولیدی نفوذ پیدا کرد.

وی تاکید کرد: بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی فرماندار این منطقه و ستاد بحران مبلغ 20 میلیارد تومان خسارت به تاسیسات زیرساختی به غیر از خسارات‌هایی که به افراد وارد شده، برآورد شده است، ضمن اینکه همان شب آغاز سیل معاون فرماندار بازدیدی از منطقه داشته و خسارت‌های وارد شده را مورد بررسی قرار داد.

امدادرسانی در تربت جام به سرعت انجام شده است

این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهار کرد: البته امدادرسانی در این منطقه و برآورد خسارت‌های ناشی از سیل به سرعت انجام شده است و در شرایط کنونی هیچ مشکلی وجود ندارد.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی، در گلایه از رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما، یادآور شد: به دنبال وقوع این سیل به بخش عمده‌ای از زمین‌های کشاورزی اعم از زمین‌های کشت زعفران و منازل مسکونی باخرز هم خسارت وارد شده است که در این خصوص از ستاد بحران استان خراسان درخواست می‌کنم در اسرع وقت خسارات وارد شده به کشاورزان در این منطقه را نیز برآورد کنند و هر چند دولت قادر به جبران کامل خسارات نیست، اما انتظار داریم با توجه به اینکه این منطقه محروم بوده و مردم بخش عمده‌ای از سرمایه خود را در سیل از دست داده‌اند، حداکثر مساعدت را داشته باشند تا خسارات آنها جبران شود.

جان مردم در خطر است

شهردار شهر کلات نیز در همین رابطه گفت: بعد از سیلاب‌های ابتدای سال جاری دیوارهای ساحلی و دیوارهای حفاظتی تخریب شدند، اما به دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات مورد نیاز تاکنون نتوانستیم این مکان‌ها را مرمت کنیم و اگر سیل سال گذشته مجدد اتفاق بیفتد شاهد حوادث بسیار ناگوارتری خواهیم بود و جان مردم کلات به خطر می‎افتد.

به گزارش ایسنا، مسعود میراب عنوان کرد: هرچند بعد از سیلاب ابتدای سال جاری مقرر بود بخشی از خسارت‌ها از سوی ستاد بحران تامین شود اما تاکنون حتی یک ریال تخصیص نیافته است.

وی میزان خسارت وارده به شهر کلات را بر اثر سیلاب امسال دو میلیارد و 600 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: در سیلاب سال‌های 96 و 97 نیز هر سال به همین میزان برآورد خسارت شد، اما هیچ اعتباری حتی برای جبران بخشی از خسارت‎های سال‌های قبل هم به شهر کلات تخصیص نیافت.

شهردار کلات عنوان کرد: به رغم اینکه در سال 96 رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به شهر کلات آمدند و قول تامین هزینه‌ها را داده بودند ولی در سه سال پیاپی که بالغ بر 7 میلیارد تومان برآورد خسارت سیل این شهرستان شده تاکنون ریالی به این شهرستان اختصاص نیافته است.

وی ادامه داد: در سیلاب‌ سه سال اخیر کلات، مدیران بالادستی به این شهرستان رفت و آمدهایی داشتند و قول‎هایی دادند و این موجب افزایش توقعات مردم منطقه شد اما حال که آن مدیران رفتند دسترسی مردم به ما بوده و مدام می‎پرسند نتیجه قول‌ها چه شد و این بد عهدی‎ها موجب بی‎اعتمادی مردم به مسئولان می‌شود.

میراب اظهار کرد: متاسفانه تاکنون در تحقق آن قول‎ها و وعده‎ها هیچ اتفاقی نیفتاده و با تلاش تنها توانسته‎ایم به هر طریق ممکن مرمت‎های جزئی را خودمان انجام دهیم، ولی کارهای اساسی و زیربنایی همانند مرمت دیوارهای ساحلی و کانال‎ها مانده و انجام آن‌ها به دلیل نبود اعتبار در توان ما نیست.

وی گفت: اگر مجدد سیلی اتفاق بیفتد و از همان محل‎های قبلی دچار مشکل شویم، نمی‌دانیم جواب شهروندان را چه بدهیم، بدون شک با تخریب‌هایی که اتفاق افتاده اگر همانند سیل سال گذشته رخ دهد شاهد حوادث ناگوارتری خواهیم بود و جان مردم در خطر خواهد بود.

شهردار کلات افزود: اگرچه در سیلاب سال گذشته به دلیل وجود دیوار ساحلی و دیوارهای حفاظتی خسارت جانی نداشتیم اما اگر مجدد به همان شدت سیلاب بیاید مسیر باز است و خسارت‌های ناگوارتری رخ خواهد داد.

وی عنوان کرد: به رغم پیگیری‌ها و مکاتبات متعدد با استاندار، معاون استاندار و حتی معاون وزیر و رئیس سازمان شهرداری‌ها و برگزاری جلساتی در خصوص سیلاب کلات ولی تاکنون برای تامین تجهیزات مورد نیاز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

میراب بیان کرد: اگر چه قول‎هایی داده‌اند که از مهرماه به بعد برخی تجهیزات و اعتبارات تامین می‎شود ولی تاکنون هیچ کدام اختصاص نیافته، حتی برای سهمیه قیری که اختصاص می‎دادند پیگیری‌ها و جلساتی داشتیم که مقداری از همان ناحیه به ما کمک و مساعدت کنند ولی امسال سهمیه کمتر شد.

وی در ادامه مهم‌ترین مشکلات پیش روی شهرداری کلات را نبود تجهیزات، امکانات و اعتبارات ذکر کرد و گفت: بدون شک اگر اعتبار داشته باشیم نه تنها ماشین آلات را می‎توان تهیه کرد بلکه نیازهای شهر برای جلوگیری از سیلاب را نیز در حد توان می‌شود برطرف کرد.

شهردار کلات تصریح کرد: اگر ستاد بحران بخشی از خسارت‎هایی را که به شهرستان کلات وارد شده بود، تامین می‌کرد می‌توانستیم تاحدودی مشکلات را رفع کنیم.

وی در خصوص وضعیت اعتبارات شهرداری کلات اظهار کرد: اعتبارت شهرداری کلات در حدی نیست که جوابگوی شهر باشد، متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی و رکود ساخت و ساز شهرداری درآمدی ندارد.

میراب بیان کرد: معیشت مردم منطقه وابسته به دامداری و کشاورزی است اما خشکسالی‎های سال‌های اخیر کمر مردم را شکسته و به نوعی مردم تقریبا درآمدی نداشتند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در حوزه مسکن با پیگیری‎های انجام شده به سیل زدگان کمک‎های خوبی شد،به تمامی کسانی که در حریم دره خشت بودند و براثر سیلاب دچار خسارت شدند، زمینی در اختیارشان قرار گرفت و تسهیلاتی از بنیاد مسکن تخصیص یافت.

شهردار کلات گفت: اگر حریم رودخانه و یا مسیل‎هایی که در آن‌ها ساخت و ساز شده  آزاد سازی شود و با تامین اعتبار دیوار ساحلی در آن مناطق احداث گردد کار نمود بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی بیان کرد: اگرچه مقرر بود از سامانه سجاد به شهرداری کلات کمک کنند اما تاکنون از این محل در حوزه شهرداری اتفاقی نیفتاده است.

حال باید دید با وجود تجربه تلخ سیل روزهای ابتدایی سال و بارندگی های اخیر چقدر دستگاه‌های اجرایی و سازمان مدیریت بحران آماده مقابله با سیل هستند و چه زمانی وعده‌های مسئولان به مردم سیل ‌زده می‌رسد.